  • 11. Data: 2007-07-24 21:49:16
    Temat: Re: [crosspost] ciekawostka przyrodnicza :)
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "II Artur II" <s...@m...pl> wrote in message
    news:f85m3h$g5h$1@inews.gazeta.pl...

    > Tak czy inaczej niewiele tu bedzie mozna zdzialac. Baba przez zasiedzenie
    > jest juz wlascicielka gruntu bo minelo juz wystarczajaco duzo czasu a sad
    > conajwyzej moze zasadzic jakas kwote na rzecz wlasciciela i tak to sie
    > skonczy.

    Jakie zasiedzenie?
    To może jak lokator mieszka w mieszkaniu 30 lat to też przez zasiedzenie
    zostaje właścicielem mieszkania?

  • 12. Data: 2007-07-25 06:58:22
    Od: "Adam R" <r...@i...pw.edu.pl>

    > Jakie zasiedzenie?
    > To może jak lokator mieszka w mieszkaniu 30 lat to też przez zasiedzenie
    > zostaje właścicielem mieszkania?

    Zasiedzieć można coś, jak się poczuwasz do własności tego czegoś ;)
    Czyli: gdyby właścicielka części B płaciła podatek za część C to mogła by
    wystąpić o zasiedzenie, a tak to jest to samowola.... IMO

    Adam R

  • 13. Data: 2007-07-25 07:27:52
    Od: sendilkelm <s...@o...pl>

    Adam R wrote:
> [...]
    > Czyli: gdyby właścicielka części B płaciła podatek za część C to mogła by
    > wystąpić o zasiedzenie, a tak to jest to samowola.... IMO

    Za
    http://e-prawnik.pl/prawo/page.php/cD1tdXN0X2xvZ2luX
    2FuZF9wYXlfc21zJnBrZXk9ZmI1NzM3NjRhOTg5ZTc3YWE1NmRjY
    WRlZDA3MGJiNjc

    "Zasiedzenie jest jednym ze sposobów nabycia własności, które następuje
    z uwagi na upływ czasu. Instytucja prawna zasiedzenia znalazła
    uregulowanie w rozdziale II, działu III Księgi II kodeksu cywilnego
    (k.c.). Zgodnie z art. 172 § 1 k.c. posiadacz nieruchomości nie będący
    jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada nieruchomość
    nieprzerwanie od lat dwudziestu jako posiadacz samoistny, chyba że
    uzyskał posiadanie w złej wierze. Po upływie lat trzydziestu posiadacz
    nieruchomości nabywa jej własność, choćby uzyskał posiadanie w złej
    wierze. Przesłankami nabycia nieruchomości w drodze zasiedzenia są więc:
    posiadanie samoistne, kwalifikacja posiadania tj. dobra lub zła wiara
    posiadacza oraz upływ czasu."

    Oraz
    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Zasiedzenie-dzialki-
    budowlanej-w-dobrej-wierze-1611003.html

    "Sąd wyda decyzję o zasiedzeniu jeżeli zostaną spełnione następujące
    przesłanki:
    a) osoba ubiegająca się o zasiedzenie jest posiadaczem samoistnym
    nieruchomości tzn. faktycznie włada ziemią (np. opłaca należne podatki),
    b) dobra bądź zła wiara, samoistny posiadacz nie wie o tym, iż
    nieruchomość należy do kogoś innego- dobra wiara, zła wiara ma miejsce w
    wypadku kiedy samoistny posiadacz wie o tym, iż nie ma prawa do
    zajmowanej nieruchomości,
    c) upływ terminu zasiedzenia, w zależności od tego czy mamy do czynienia
    z dobrą bądź złą wiarą zasiedzenie może nastąpić po upływie określonych
    w art. 172 kodeksu cywilnego terminach.

    Termin ten w przypadku dobrej wiary wynosi 20 lat, natomiast w przypadku
    złej wiary termin ten wynosi 30 lat.

    [...] zasiedzenie w złej wierze. Przy wniesieniu wniosku o stwierdzenie
    nabycia nieruchomości przez zasiedzenie zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca
    2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych należy uiścić opłatę w
    wysokości 2.000 złotych. Długość postępowania w tej sprawie zależy od
    indywidualnych okoliczności."

    --
    Sendilkelm
    ------------

  • 14. Data: 2007-07-25 07:40:42
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Adam R" <r...@i...pw.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Zasiedzieć można coś, jak się poczuwasz do własności tego czegoś ;)
    > Czyli: gdyby właścicielka części B płaciła podatek za część C to mogła by
    > wystąpić o zasiedzenie, a tak to jest to samowola.... IMO

    Nie bede juz cytowal ustawy ale sendikelm odpowiedzial Ci na Twoje pytanie.
    Od rozstrzygania tego typu sporow jest sad i to on wyda ostateczna decyzje.
    Ja pisalem tylko o tym ze baba napewno skorzysta z tego prawa.
    Ja bym to podciagnal pod zasiedzenie w zlej wierze a lat 30 juz minelo.

    --
    pozdrawiam
    Artur Wojtkowski / II Artur II

  • 15. Data: 2007-07-25 08:01:37
    Od: "Adam R" <r...@i...pw.edu.pl>

> [...]
    > Ja pisalem tylko o tym ze baba napewno skorzysta z tego prawa.
    > Ja bym to podciagnal pod zasiedzenie w zlej wierze a lat 30 juz minelo.

    Ja bym nie podciągał, bo jak cytuje sendikelm:
    koniec cytatu....

    Adam R

  • 16. Data: 2007-07-25 08:07:58
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

> [...]
    > a) osoba ubiegająca się o zasiedzenie jest posiadaczem samoistnym
    > nieruchomości tzn. faktycznie włada ziemią (np. opłaca należne podatki),"

    Juz tlumacze czego tak uwazam. W jednym z muratorow byla opisana sytuacja
    jak sasiad dawno temu przesunal sobie plot i iles tam. I oczywiscie
    prawowity wlasciciel oplacal caly czas za ta czesc podatki a mimo wszystko
    sad przyznal sasiadowi ta czasc przez zasiedzenie.
    Nie jestem prawnikiem i trzeba sobie zadac pytanie czy musza byc spelnione
    wszystkie te przeslanki czy tylko jedna z nich?

  • 17. Data: 2007-07-25 09:02:36
    Od: Maciek Stachura <m...@p...onet.pl>

    Adam R napisał:
    > Zasiedzieć można coś, jak się poczuwasz do własności tego czegoś ;)
    > Czyli: gdyby właścicielka części B płaciła podatek za część C to mogła by
    > wystąpić o zasiedzenie, a tak to jest to samowola.... IMO

    I wtargnięcie na cudzą własność !
    (Bo każdy samowol jest wtargaczem).

    Maciek

  • 18. Data: 2007-07-25 11:22:54
    Temat: Re: ciekawostka przyrodnicza :)
    Od: u...@g...pl

    > Ja bym to podciagnal pod zasiedzenie w zlej wierze a lat 30 juz minelo.

    Chyba ze lata 70te oznaczaja 78 lub 79 rok, to jest ostatnia szansa. A
    poza tym ta panie nie placila podatkow, wiec chyba nie zasiedzenie

    Usjwo

  • 19. Data: 2007-07-25 14:34:04
    Od: "II Artur II" <s...@m...pl>

    Użytkownik <u...@g...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > Chyba ze lata 70te oznaczaja 78 lub 79 rok, to jest ostatnia szansa. A
    > poza tym ta panie nie placila podatkow, wiec chyba nie zasiedzenie

    Zgadza sie tylko ze gdzies kiedys czytalem artykul ze w zlej wierze to wtedy
    nawet kiedy nie placi sie za grunt. Nie moge tego odnalezc wiec moje
    argumenty sie koncza. Dlatego z mojej strony EOT.

  • 20. Data: 2007-07-25 17:15:12
    Od: Circulus V. <b...@n...polbox.com>

    On Wed, 25 Jul 2007 16:34:04 +0200, "II Artur II" <s...@m...pl>
    wrote:

    >Zgadza sie tylko ze gdzies kiedys czytalem artykul ze w zlej wierze to wtedy
    >nawet kiedy nie placi sie za grunt. Nie moge tego odnalezc wiec moje
    >argumenty sie koncza. Dlatego z mojej strony EOT.

    Tak czy siak, o zasiedzeniu zadecydować może tylko sąd. Póki wyroku nie ma,
    zmiana własciciela nie nastąpiła. Moim zdaniem 'prawowity' właściciel
    powinien w takim układzie wystapić do starostwa o wydanie nakazu rozbiórki.
    Uzurpatorka prawdopodobnie odpowie pozwem o stwierdzenie zasiedzenia i
    ogólnie zrobi się ciekawie. A może strony pójdą na jakąś ugodę?

    --
    Pozdrawiam, Bogdan.