  • 1. Data: 2004-07-04 20:08:45
    Temat: [ciekawe] uchwala sprzeczna z rozporzadzeniemy?? przyklad tworczosci slupskiej
    Od: "caros" <c...@p...onet.pl>

    Witam,
    ostatnio bedac pasazerem slupskiego MZK zauwazylem plakat informujacy, iz
    jedynym dokumentem
    uprawniajacym do przejazdu ulgowego zgodnie z Uchwała Nr XII/98/03 Rady
    Miejskiej w Słupsku z dnia 28 maja 2003r.
    "wyłącznym dokumentem uprawniającym do przejazdu ulgowego będzie dokument
    wydany przez MZK Spółka z o.o. z siedzibą w Słupsku na podstawie w/w
    dokumentów", czyli de facto np. legitymacji szkolnej, studenckiej.

    Wzbudzilo to u mnie wiele watpliwosci, skoro zgodnie z z rozporzadzeniem w
    sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z
    ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
    (Dz.U.02.179.1495) :

    § 9. 1. Dokumentami poświadczającymi uprawnienia uczniów, studentów i
    słuchaczy kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych
    do korzystania z ulgi:
    1) 37% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
    kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie
    biletów jednorazowych, są odpowiednio dla:
    a) dzieci i młodzieży w okresie od rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej do
    ukończenia gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej -
    publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, do
    ukończenia 24 roku życia - legitymacja szkolna,
    b) studentów do ukończenia 26 roku życia - legitymacja studencka,
    c) słuchaczy kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków
    obcych, do ukończenia 26 roku życia - legitymacja słuchacza kolegium;
    2) 49% - przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
    kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych
    biletów miesięcznych, oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i
    przyspieszonej, na podstawie imiennych biletów miesięcznych szkolnych, są
    odpowiednie dokumenty, o których mowa w pkt 1.
    2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, okazuje się wraz z dowodem
    osobistym lub innym dokumentem umożliwiającym stwierdzenie wieku odpowiednio
    ucznia, studenta lub słuchacza kolegium, jeżeli nie jest on określony w tych
    legitymacjach.

    Co wiecej, wedlug tej uchwaly uprawnieniem do przejazdu ulgowego maja
    "dzieci i młodzież do czasu ukończenia szkoły publicznej lub niepublicznej,
    nie dłużej niż do ukończenia 22 roku życia na podstawie legitymacji
    szkolnej", a przeciez rozporzadzenie normuje wiek do granicy 26 roku zycia.

    Czy czasem akt prawa miejscowego nie jest sprzeczny z rozporzadzeniem?

    pelny tekst uchwaly znajduje sie: http://www.mzk.slupsk.pl/uchwala.php

    ps. juz nie komentuje, ze miasto majace 100tys. mieszkancow i kilka uczelni
    wyzszych tak dyskryminuje studentow.
    a co z osobami, ktore sa przejazdem w tym miescie, maja na jeden dzien
    wyrobic sobie ten dokument, mimo iz
    moga korzystac z ulgi?

    pozdrawiam i zapraszam do dyskusji

  • 2. Data: 2004-07-04 20:19:07
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    caros <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > a co z osobami, ktore sa przejazdem w tym miescie, maja na jeden dzien
    > wyrobic sobie ten dokument, mimo iz moga korzystac z ulgi?

    Weiss sie tymi Słupskimi legitymacjami zajmował jakiś czas temu.
    Zadzwonił do słupskiego MZK i tam wytłumaczono mu iż ulgi te refunduje
    miasto a nie państwo, i tylko dobrą wolą miasta jest ich stosowanie.
    Dlatego być może miasto rozważy stosowanie ulg tylko dla studentów
    lokalnych uczelni, a przyjezdnym nie. W tej chwili przyjezdny może
    sobie zrobić taką legitymację na jeden dzień, no ale wygląda na to że
    dzięki tym legitymacjom miasto oszczędza trochę na ulgach, bo przecież
    nie wszystkim się chce.

    Ich miasto, ich pieniądze, to i mają prawo tak robić, nie widzę w tym
    nic złego.

    --
    Miernik ________________________ xmpp:m...@a...info
    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl

  • 3. Data: 2004-07-04 21:14:47
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    caros wrote:
    > Czy czasem akt prawa miejscowego nie jest sprzeczny z rozporzadzeniem?

    A rozporządzenie dotyczy komunikacji miejskiej?

    KG

  • 4. Data: 2004-07-05 01:02:06
    Od: "caros" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miernik" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie wszystkim się chce.
    >
    > Ich miasto, ich pieniądze, to i mają prawo tak robić, nie widzę w tym

    hmm, jedna mnie rzecz zastanawia, czy czasem koszty tworzenia
    nowych dokumentow stwierdzajacych ulgi, ich ewentualna ewidencja,
    nie sa bliskie kosztow refundacji ulg.

    Pomijam fakt, iz MZK stworzyl "BILET studencki", tanszy od ulgowego.
    To jakas chyba podwojna polityka firmy, zaprzeczaniu sobie.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-07-05 13:02:02
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

> [...]

    > nie wszystkim się chce.
    >
    > Ich miasto, ich pieniądze, to i mają prawo tak robić, nie widzę w tym

    rzecz w tym, że nie bardzo. Uchwała Rady Gminy nie może być niezgodna z
    aktem wyższego rzędu. W konsekwencji osoba "złapana" z ulgowym biletem,
    posiadająca stosowne prawem przewidziane uprawnienia, ale nie posiadająca
    tej legitymacji MZK może spokojnie nie płacić. wystarczy, że dopilnuje, by w
    protokole z kontroli ujęto, ze miała legitymację studencką ważną chwili
    kontroli, ale nie miała owej legitymacji MZK. Na podstawie takiego protokołu
    MZK nie ma co próbować nawet występować o tytuł wykonawczy na pasażera, bo
    zostanie wyśmiane przed sądem.

    By radni mogli sobie takowy obowiązek uchwalić, to musieli by mieć do tego
    delegację w kacie prawnym wyższego rzędu. Czyli w opisanym rozporządzeniu
    musiało by być, że Rada Gminy może uchwalić odrębne unormowanie w tym
    zakresie. Rada Gminy swoją uchwałą może spokojnie rozszerzyć zakres ulgi
    poza ustawowy i wówczas Twój wniosek jest jak na miejscu, ale zawęzić ich
    nie może.

  • 6. Data: 2004-07-06 07:20:49
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Robert Tomasik - praca <r...@p...onet.pl> wrote:

    > rzecz w tym, ??e nie bardzo. Uchwa??a Rady Gminy nie mo??e by?? niezgodna z
    > aktem wy??szego rz??du. W konsekwencji osoba "z??apana" z ulgowym biletem,

    To jest jakaś ustawa państwowa nakazująca wszystkim przewoźnikom
    stosowanie ulg studenckich? Nic mi o tym nie wiadomo.
    Chyba nie, bo np. wiele PKSów nie ma ulg studenckich, firmy busiarskie
    też nie.

    No jeśli to chyba tylko "oficjalnym przewoźnikom miejskim".
    A jeśli Słupski MZK nie jest oficjalnym przewoźnikiem miejskim?
    Na przykład miasto ma w nim jakieś udziały tylko, ale nie wszystkie,
    może 1% sprzedali jakieś firmie prywatnej i już ich obowiązek ulgowych
    biletów nie obowiązuje.

    > By radni mogli sobie takowy obowi??zek uchwali??, to musieli by mie?? do tego
    > delegacj?? w kacie prawnym wy??szego rz??du. Czyli w opisanym rozporz??dzeniu
    > musia??o by by??, ??e Rada Gminy mo??e uchwali?? odr??bne unormowanie w tym
    > zakresie.

    A swoją drogą jeśli państwo nakłada jakiś obowiązek ulg, to chyba
    państwo powinno za te ulgi przewoźnikowi refundować?
    Bo to nieuczciwe że państwo nakłada obowiązek ulg, ale płacić to już
    każe miastu. Ten kto to sobie wymyślił i uchwalił, powinien za to
    płacić, a nie kazać komuś innemu.

  • 7. Data: 2004-07-06 15:15:28
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Miernik wrote:
    > To jest jakaś ustawa państwowa nakazująca wszystkim przewoźnikom
    > stosowanie ulg studenckich? Nic mi o tym nie wiadomo.

    Jeśli chodzi o komunikację miejską - ustawa o szkolnictwie wyższym.

> [...]
    > Na przykład miasto ma w nim jakieś udziały tylko, ale nie wszystkie,
    > może 1% sprzedali jakieś firmie prywatnej i już ich obowiązek ulgowych

    Forma własności podmiotu wykonującego przewozy nie ma znaczenia, dopóki
    jeździ on na zlecenie samorządu.

    > A swoją drogą jeśli państwo nakłada jakiś obowiązek ulg, to chyba
    > państwo powinno za te ulgi przewoźnikowi refundować?

    Prezydent Warszawy też tak myslał. W I instancji przegrał.

    KG