  • 1. Data: 2002-12-30 14:35:32
    Temat: cesja praw domeny a podatki ????
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    czy ktoś orientuje się jak to się robię pod względem prawnym ?

    osoba fizyczna chce sprzedać firmie domenę
    planuje spisać umowę cesji praw

    czy osoba fizyczna płaci od tego podatek dochodowy czy kupujący płacy PCC ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 2. Data: 2002-12-30 20:50:53
    Temat: Re: cesja praw domeny a podatki ????
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2002, plusz wrote:

    >+ czy ktoś orientuje się jak to się robię pod względem prawnym ?

    Zastrzegam że odpisuję jako szary podatnik, który w ramach
    DG co się ustaw, komentarzy i wyroków naczytał - to jego :( :>

    >+ osoba fizyczna chce sprzedać firmie domenę
    >+ planuje spisać umowę cesji praw

    Jak na mój gust - dochód z art.10.1.7 (czyli z praw majątkowych)
    w ostawie o podatku dochodowym.

    >+ czy osoba fizyczna płaci od tego podatek dochodowy czy kupujący płacy PCC ?

    IMHO podatek dochodowy jak najbardziej, czy należy wykazać
    na PIT-5 czy też wystarczy tylko na koniec roku w PIT-3X
    to już nie mam pojęcia :)
    Kupujący - to zależy kto kupuje (jak się rozlicza), wg ustawy o PCC:
    art.2("Nie podlegają podatkowi").4:
    +++
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana
    podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku.
    ---

    Czyli - sprzedajesz VATowcowi - PCC nie ma, sprzedajesz
    firmie "bezVATowej" - *może* być.

    >+ pozdrawiam

    Wzajem, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-12-30 21:15:22
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.50.02
    1...@k...portezjan.zabrze.pl...
    (..)
> [...]
    > dokonania tej czynności na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana
    > podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku.

    Tak sobie czekałem czy ktoś odpisze coś sensownego bo dręczy mnie
    podobny problem a wątpliwości mam niestety sporo (zwłaszcza z PCC).
    Otóż - czy posiadanie domeny jest na pewno prawem majątkowym ?
    Na fakturach z NASKu jako kod PKWiU jest wpisane 64.20.17, a to nic
    innego jak "usługi telekomunikacyjne". Zresztą sam NASK na swoich stronach
    przytacza opinię GUS, że:
    "usługa polegająca na rejestracji i utrzymaniu domeny internetowej jest -
    zgodnie
    z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług - usługą telekomunikacyjną i należy ją
    klasyfikować jako usługę elektronicznej wymiany danych i wiadomości
    (PKWiU 64.20.17). "

    W związku z powyższym - czy _usługa_ wymiany danych może być
    jednocześnie prawem majątkowym od sprzedaży którego należy się PCC???

    Poza tym jest jeszcze jedna kwestia - przecież rejestracja nazwy w NASK
    nie rodzi do niej żadnych praw! Takie można uzyskać dopiero w U.Patentowym
    zastrzegając znak towarowy i wtedy faktycznie jest to jakieś prawo
    majątkowe.

    Osobiście chyba skłaniałbym sie ku poglądowi, że taka transakcja raczej pod
    PCC nie podlega, ale chętnie poznam opinie przeciwne - szczególnie w świetle
    opisanych wątpliwości.

    pozd.Pix

  • 4. Data: 2002-12-31 08:34:51
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    jan.zabrze.pl...
    > Jak na mój gust - dochód z art.10.1.7 (czyli z praw majątkowych)
    > w ostawie o podatku dochodowym.

    o ile to rpawo majątkowe :))

    > IMHO podatek dochodowy jak najbardziej, czy należy wykazać
    > na PIT-5 czy też wystarczy tylko na koniec roku w PIT-3X
    > to już nie mam pojęcia :)

    tylko ile wykazać ?
    czy całkowity przychód ? czy może przychód minus koszt zakupu ?

    > Czyli - sprzedajesz VATowcowi - PCC nie ma, sprzedajesz
    > firmie "bezVATowej" - *może* być.

    to OK :)
    czyli VATowiec w zasadzie o tej umowie wspomina jedynie wliczając wydatek do
    kosztów

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 5. Data: 2003-01-04 18:40:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Dec 2002, pix wrote:
    [...]
    >+ Tak sobie czekałem czy ktoś odpisze coś sensownego bo dręczy mnie
    >+ podobny problem a wątpliwości mam niestety sporo (zwłaszcza z PCC).
    >+ Otóż - czy posiadanie domeny jest na pewno prawem majątkowym ?

    *O ile* domenę można posiadać, czyli rozporządzać jak KC przykazuje
    - to IMHO tak. Ciekaw jestem innych opinii, ale przeciwwskazań
    nie widzę !

> [...]
    >+ przytacza opinię GUS, że:
    >+ "usługa polegająca na rejestracji i utrzymaniu domeny internetowej

    OK. Czym innym jest świadczenie usługi a czym innym prawo
    rozporządzania (tu: nazwą domeny) która z tego świadczenia
    wynika.
    Płacisz NASKowi jakieś 200zł/rok za utrzymanie domeny, tak ?
    Po czym sprzedajesz nazwę (*o ile* można to zrobić - nie
    próbowałem :)) za kwotę 1200zł.
    I co, czyżbyś *zamiast* NASKu zaczął obsługiwać klienta ?
    (to byłaby usługa, owszem :)) Jeśli nie - to *za co* kasujesz
    rzeczoną kwotę, przeciez nie za obsługę na 6 lat z góry :)
    bo NASK i tak swoje weźmie...
    [...]
    >+ W związku z powyższym - czy _usługa_ wymiany danych może być
    >+ jednocześnie prawem majątkowym od sprzedaży którego należy się PCC???

    IMHO są to dwie oddzielne sprawy, jedynie powiązane obiektem
    którego dotyczą :)
    Jak na mój gust - jest podobnie jak przy tzw. "autorskich
    umowach o dzieło" - prawnie takie pojęcie nie istnieje,
    *ale* jeśli zostanie zawarta umowa o dzieło (z punktu widzenia
    KC) spełniająca pewne dodatkowe warunki - to dochód z niej
    nie jest z punktu widzenia podatków wcale dochodem z umowy
    "osobistej", a dochodem z praw majątkowych... :)

    >+ Poza tym jest jeszcze jedna kwestia - przecież rejestracja nazwy w NASK
    >+ nie rodzi do niej żadnych praw!

    Być może. Jest jakaś definicja "prawa majątkowego" ?
    Bo może owo "prawo" pewnych oczekiwań ("przybite pieczęcią
    i ważne bez dyskusji") nie spełnia.
    Ale czym jest: usługą nie (dalej świadczy ją NASK), towarem
    nie... IMHO jeśli ja czymkolwiek rozporządzam i mogę ci
    owo "rozporządzanie" przekazać - to to jest prawo majątkowe.

    >+ Takie można uzyskać dopiero w U.Patentowym
    >+ zastrzegając znak towarowy i wtedy faktycznie jest to jakieś prawo
    >+ majątkowe.

    Sugerujesz że np. prawa autorskie też trzeba zastrzec ?
    Albo prawo do pozwalania na parkowanie pojazdów na swoim
    placu ? ;)
    Nie czepiam się :), szukam przykładów "obrazkowych" :)

    >+ Osobiście chyba skłaniałbym sie ku poglądowi, że taka transakcja raczej pod
    >+ PCC nie podlega,

    Powoli...
    Zdaje się że udało się (m.in. mi) splątać dwie sprawy:
    - sprzedaż praw majątkowych która IMHO jest objęta podatkiem dochodowym,
    a nie PCC (zdaje się że tak napisałem, mam nadzieję :])
    - kwestię czy płaci się PCC przy zakupie "dla firmy" oraz czy
    płaci się PCC od zakupu praw majątkowych

    Przyznam bez bicia że nie oddzieliłem w swoich wywodach
    grubą kreską :[

    BTW: właśnie zabiłem sobie klina kwestią "lub jest zwolniony"
    (w odniesieniu do VAT) w ustawie PCC. Przeoczyłem :],
    wynikałoby że "firma" nigdy nie płaci PCC (bo każda
    firma w myśl ustawy o VAT jest podatnikiem, co najwyżej
    może być zwolniona) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-04 18:42:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002, plusz wrote:

> [...]
    [...]
    >+ > Jak na mój gust - dochód z art.10.1.7 (czyli z praw majątkowych)

    O ile dobrze zrozumiałem "sprzedaż domeny" - to...co innego
    mogłoby to być ?

    [...]
    >+ tylko ile wykazać ?
    >+ czy całkowity przychód ? czy może przychód minus koszt zakupu ?

    A jaki masz koszt zakupu ?
    IMHO NASK pieniędzy za nazwę domeny nie bierze, tylko
    za obsługę :) czyli koszt zakupu: 0.
    Owszem, jeślibyś od kogoś kupił...to trzebaby sprawdzić :)

    >+ > Czyli - sprzedajesz VATowcowi - PCC nie ma, sprzedajesz
    >+ > firmie "bezVATowej" - *może* być.
    >+
    >+ to OK :)

    Już się korygowałem: w ustawie jest "podlegający
    VAT lub zwolniony", a prowadzenie DG wymusza bycie
    albo jednym albo drugim. Chyba w każdym przypadku
    PCC nie ma, jak bankowi sprzedasz - również :)

    >+ pozdrawiam

    wzajemnie :) - Gotfryd

  • 7. Data: 2003-01-04 21:14:59
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > *O ile* domenę można posiadać, czyli rozporządzać jak KC przykazuje
    > - to IMHO tak. Ciekaw jestem innych opinii, ale przeciwwskazań
    > nie widzę !

    Hmm... być może coś w tym jest...
    O ile nie wydaje mi się abym domenę _posiadał_ (wyraziłem się przedtem
    dosyć niefortunnie) to prawo do rozporządzenia nią niewątpliwie mam.
    Przynajmniej tak jest przez rok czasu i pod warunkiem opłacenia abonamentu.

    Przyznam, że trochę mnie nastraszyłeś - uważasz, że domena jako
    (potencjalne) prawo majątkowe powinna być jakoś ujęta w ewidencji
    wartości niematerialnych i prawnych ???
    Niczego takiego nie robię traktując ją zgodnie z fakturą jako usługę.
    Kombinowałem analogicznie jak np. z SDI - to przecież ewidentna
    usługa, chociaż (podobno) w drodze cesji też ją można przekazać.
    Chyba nie wpisuje się posiadania SDI do EWNiP ???

> [...]

    Tak.

    > Po czym sprzedajesz nazwę (*o ile* można to zrobić - nie

    Trudno powiedzieć czy rzeczywiście sprzedajesz nazwę, bo przecież
    wcale jej nie posiadasz (zakładając oczywiście, że nie rejestrowałeś
    jej jako znaku towarowego w urzędzie).
    Czy można sprzedać coś czego się nie posiada ?
    NASK nie wydaje żadnego prawa własności a tylko wpisuje na swoich
    serwerach to co mu się zleci.

    > I co, czyżbyś *zamiast* NASKu zaczął obsługiwać klienta ?
    > (to byłaby usługa, owszem :)) Jeśli nie - to *za co* kasujesz
    > rzeczoną kwotę, przeciez nie za obsługę na 6 lat z góry :)
    > bo NASK i tak swoje weźmie...

    Za uprzejmość ? ;-)
    Jeśli chodzi o mnie to nie planuję nawet nikogo kasować tylko w
    pewnych szczególnych wypadkach stosować cesję NASKową
    nieodpłatnie. No i w tym momencie zaczyna mnie prześladować
    po nocach wizja urzędnika od PCC dokonującego szacunku
    cen rynkowych np. na podstawie bzdurnych cen na aukcjach
    wpisywanych przez różnych dowcipnisiów (100,000 $ itp).
    Już zaczynam widzieć jak US puszcza mnie z torbami :-(

    > [...]
    >
    > IMHO są to dwie oddzielne sprawy, jedynie powiązane obiektem
    > którego dotyczą :)

    Chyba częściowo mnie przekonałeś (na razie).

> [...]
    > nie... IMHO jeśli ja czymkolwiek rozporządzam i mogę ci
    > owo "rozporządzanie" przekazać - to to jest prawo majątkowe.

    Trochę zaczyna mi to przypominać najrozmaitsze pomysły USów
    na opodatkowanie na siłę licencji przed nowelizacją ustawy :-(

    > Sugerujesz że np. prawa autorskie też trzeba zastrzec ?
    > Albo prawo do pozwalania na parkowanie pojazdów na swoim
    > placu ? ;)
    > Nie czepiam się :), szukam przykładów "obrazkowych" :)

    Nie - niczego takiego nie sugeruję.
    Praw autorskich nie trzeba nigdzie zastrzegać gdyż te sprawy
    reguluje juz sama ustawa. Nazwę domeny natomiast - owszem.
    Jeśli wymyślisz ją sobie "z sufitu" i nie zastrzeżesz to IMHO musisz
    liczyć się z tym, że ktoś pewnego pięknego dnia Cię z niej sądownie
    wyrzuci.

> [...]
    > - kwestię czy płaci się PCC przy zakupie "dla firmy" oraz czy
    > płaci się PCC od zakupu praw majątkowych

    Ano - _jeśli_ to rzeczywiście prawo majątkowe (przydałaby się jakaś
    konkretna definicja) to PCC byłoby tu chyba zamieszane również.

> [...]
    > wynikałoby że "firma" nigdy nie płaci PCC (bo każda
    > firma w myśl ustawy o VAT jest podatnikiem, co najwyżej

    Gdyby tak było, to rozwiązałaby się część moich problemów.
    Obawiam się jednak, że tak pięknie nie jest :-(
    Ten fragment ustawy o PCC jest dosyć parszywie sformułowany,
    gdyż nie mówi o "podatniku VAT" (którym jest każdy - zgoda), ale:

    ".. jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności
    na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana podatkiem
    od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku"

    Zwróć uwagę na słowa "z tytułu" - IMHO podmiot zwolniony z VAT wcale
    nie jest z niego zwolniony _z tytułu_ wykonania konkretnej transakcji, a
    zupełnie innego (małe obroty itd.itp.)

    > pozdrowienia, Gotfryd

    wzjm. Pix