    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: cesja praw domeny a podatki ????
    Date: Sat, 4 Jan 2003 19:40:59 +0100

    On Mon, 30 Dec 2002, pix wrote:
    [...]
    >+ Tak sobie czekałem czy ktoś odpisze coś sensownego bo dręczy mnie
    >+ podobny problem a wątpliwości mam niestety sporo (zwłaszcza z PCC).
    >+ Otóż - czy posiadanie domeny jest na pewno prawem majątkowym ?

    *O ile* domenę można posiadać, czyli rozporządzać jak KC przykazuje
    - to IMHO tak. Ciekaw jestem innych opinii, ale przeciwwskazań
    nie widzę !

    >+ Na fakturach z NASKu jako kod PKWiU jest wpisane 64.20.17, a to nic
    >+ innego jak "usługi telekomunikacyjne". Zresztą sam NASK na swoich stronach
    >+ przytacza opinię GUS, że:
    >+ "usługa polegająca na rejestracji i utrzymaniu domeny internetowej

    OK. Czym innym jest świadczenie usługi a czym innym prawo
    rozporządzania (tu: nazwą domeny) która z tego świadczenia
    wynika.
    Płacisz NASKowi jakieś 200zł/rok za utrzymanie domeny, tak ?
    Po czym sprzedajesz nazwę (*o ile* można to zrobić - nie
    próbowałem :)) za kwotę 1200zł.
    I co, czyżbyś *zamiast* NASKu zaczął obsługiwać klienta ?
    (to byłaby usługa, owszem :)) Jeśli nie - to *za co* kasujesz
    rzeczoną kwotę, przeciez nie za obsługę na 6 lat z góry :)
    bo NASK i tak swoje weźmie...
    [...]
    >+ W związku z powyższym - czy _usługa_ wymiany danych może być
    >+ jednocześnie prawem majątkowym od sprzedaży którego należy się PCC???

    IMHO są to dwie oddzielne sprawy, jedynie powiązane obiektem
    którego dotyczą :)
    Jak na mój gust - jest podobnie jak przy tzw. "autorskich
    umowach o dzieło" - prawnie takie pojęcie nie istnieje,
    *ale* jeśli zostanie zawarta umowa o dzieło (z punktu widzenia
    KC) spełniająca pewne dodatkowe warunki - to dochód z niej
    nie jest z punktu widzenia podatków wcale dochodem z umowy
    "osobistej", a dochodem z praw majątkowych... :)

    >+ Poza tym jest jeszcze jedna kwestia - przecież rejestracja nazwy w NASK
    >+ nie rodzi do niej żadnych praw!

    Być może. Jest jakaś definicja "prawa majątkowego" ?
    Bo może owo "prawo" pewnych oczekiwań ("przybite pieczęcią
    i ważne bez dyskusji") nie spełnia.
    Ale czym jest: usługą nie (dalej świadczy ją NASK), towarem
    nie... IMHO jeśli ja czymkolwiek rozporządzam i mogę ci
    owo "rozporządzanie" przekazać - to to jest prawo majątkowe.

    >+ Takie można uzyskać dopiero w U.Patentowym
    >+ zastrzegając znak towarowy i wtedy faktycznie jest to jakieś prawo
    >+ majątkowe.

    Sugerujesz że np. prawa autorskie też trzeba zastrzec ?
    Albo prawo do pozwalania na parkowanie pojazdów na swoim
    placu ? ;)
    Nie czepiam się :), szukam przykładów "obrazkowych" :)

    >+ Osobiście chyba skłaniałbym sie ku poglądowi, że taka transakcja raczej pod
    >+ PCC nie podlega,

    Powoli...
    Zdaje się że udało się (m.in. mi) splątać dwie sprawy:
    - sprzedaż praw majątkowych która IMHO jest objęta podatkiem dochodowym,
    a nie PCC (zdaje się że tak napisałem, mam nadzieję :])
    - kwestię czy płaci się PCC przy zakupie "dla firmy" oraz czy
    płaci się PCC od zakupu praw majątkowych

    Przyznam bez bicia że nie oddzieliłem w swoich wywodach
    grubą kreską :[

    BTW: właśnie zabiłem sobie klina kwestią "lub jest zwolniony"
    (w odniesieniu do VAT) w ustawie PCC. Przeoczyłem :],
    wynikałoby że "firma" nigdy nie płaci PCC (bo każda
    firma w myśl ustawy o VAT jest podatnikiem, co najwyżej
    może być zwolniona) !

    pozdrowienia, Gotfryd