    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: cesja praw domeny a podatki ????
    Date: Sat, 4 Jan 2003 22:14:59 +0100

    > *O ile* domenę można posiadać, czyli rozporządzać jak KC przykazuje
    > - to IMHO tak. Ciekaw jestem innych opinii, ale przeciwwskazań
    > nie widzę !

    Hmm... być może coś w tym jest...
    O ile nie wydaje mi się abym domenę _posiadał_ (wyraziłem się przedtem
    dosyć niefortunnie) to prawo do rozporządzenia nią niewątpliwie mam.
    Przynajmniej tak jest przez rok czasu i pod warunkiem opłacenia abonamentu.

    Przyznam, że trochę mnie nastraszyłeś - uważasz, że domena jako
    (potencjalne) prawo majątkowe powinna być jakoś ujęta w ewidencji
    wartości niematerialnych i prawnych ???
    Niczego takiego nie robię traktując ją zgodnie z fakturą jako usługę.
    Kombinowałem analogicznie jak np. z SDI - to przecież ewidentna
    usługa, chociaż (podobno) w drodze cesji też ją można przekazać.
    Chyba nie wpisuje się posiadania SDI do EWNiP ???

    > OK. Czym innym jest świadczenie usługi a czym innym prawo
    > rozporządzania (tu: nazwą domeny) która z tego świadczenia
    > wynika.
    > Płacisz NASKowi jakieś 200zł/rok za utrzymanie domeny, tak ?

    Tak.

    > Po czym sprzedajesz nazwę (*o ile* można to zrobić - nie
    > próbowałem :)) za kwotę 1200zł.

    Trudno powiedzieć czy rzeczywiście sprzedajesz nazwę, bo przecież
    wcale jej nie posiadasz (zakładając oczywiście, że nie rejestrowałeś
    jej jako znaku towarowego w urzędzie).
    Czy można sprzedać coś czego się nie posiada ?
    NASK nie wydaje żadnego prawa własności a tylko wpisuje na swoich
    serwerach to co mu się zleci.

    > I co, czyżbyś *zamiast* NASKu zaczął obsługiwać klienta ?
    > (to byłaby usługa, owszem :)) Jeśli nie - to *za co* kasujesz
    > rzeczoną kwotę, przeciez nie za obsługę na 6 lat z góry :)
    > bo NASK i tak swoje weźmie...

    Za uprzejmość ? ;-)
    Jeśli chodzi o mnie to nie planuję nawet nikogo kasować tylko w
    pewnych szczególnych wypadkach stosować cesję NASKową
    nieodpłatnie. No i w tym momencie zaczyna mnie prześladować
    po nocach wizja urzędnika od PCC dokonującego szacunku
    cen rynkowych np. na podstawie bzdurnych cen na aukcjach
    wpisywanych przez różnych dowcipnisiów (100,000 $ itp).
    Już zaczynam widzieć jak US puszcza mnie z torbami :-(

    > [...]
    >
    > IMHO są to dwie oddzielne sprawy, jedynie powiązane obiektem
    > którego dotyczą :)

    Chyba częściowo mnie przekonałeś (na razie).

    > Być może. Jest jakaś definicja "prawa majątkowego" ?
    > Bo może owo "prawo" pewnych oczekiwań ("przybite pieczęcią
    > i ważne bez dyskusji") nie spełnia.
    > Ale czym jest: usługą nie (dalej świadczy ją NASK), towarem
    > nie... IMHO jeśli ja czymkolwiek rozporządzam i mogę ci
    > owo "rozporządzanie" przekazać - to to jest prawo majątkowe.

    Trochę zaczyna mi to przypominać najrozmaitsze pomysły USów
    na opodatkowanie na siłę licencji przed nowelizacją ustawy :-(

    > Sugerujesz że np. prawa autorskie też trzeba zastrzec ?
    > Albo prawo do pozwalania na parkowanie pojazdów na swoim
    > placu ? ;)
    > Nie czepiam się :), szukam przykładów "obrazkowych" :)

    Nie - niczego takiego nie sugeruję.
    Praw autorskich nie trzeba nigdzie zastrzegać gdyż te sprawy
    reguluje juz sama ustawa. Nazwę domeny natomiast - owszem.
    Jeśli wymyślisz ją sobie "z sufitu" i nie zastrzeżesz to IMHO musisz
    liczyć się z tym, że ktoś pewnego pięknego dnia Cię z niej sądownie
    wyrzuci.

    > Powoli...
    > Zdaje się że udało się (m.in. mi) splątać dwie sprawy:
    > - sprzedaż praw majątkowych która IMHO jest objęta podatkiem dochodowym,
    > a nie PCC (zdaje się że tak napisałem, mam nadzieję :])
    > - kwestię czy płaci się PCC przy zakupie "dla firmy" oraz czy
    > płaci się PCC od zakupu praw majątkowych

    Ano - _jeśli_ to rzeczywiście prawo majątkowe (przydałaby się jakaś
    konkretna definicja) to PCC byłoby tu chyba zamieszane również.

    > BTW: właśnie zabiłem sobie klina kwestią "lub jest zwolniony"
    > (w odniesieniu do VAT) w ustawie PCC. Przeoczyłem :],
    > wynikałoby że "firma" nigdy nie płaci PCC (bo każda
    > firma w myśl ustawy o VAT jest podatnikiem, co najwyżej
    > może być zwolniona) !

    Gdyby tak było, to rozwiązałaby się część moich problemów.
    Obawiam się jednak, że tak pięknie nie jest :-(
    Ten fragment ustawy o PCC jest dosyć parszywie sformułowany,
    gdyż nie mówi o "podatniku VAT" (którym jest każdy - zgoda), ale:

    ".. jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności
    na podstawie odrębnych przepisów jest opodatkowana podatkiem
    od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku"

    Zwróć uwagę na słowa "z tytułu" - IMHO podmiot zwolniony z VAT wcale
    nie jest z niego zwolniony _z tytułu_ wykonania konkretnej transakcji, a
    zupełnie innego (małe obroty itd.itp.)

    > pozdrowienia, Gotfryd

    wzjm. Pix