  • 1. Data: 2004-05-21 19:15:03
    Temat: cesja i co dalej ?
    Od: "Olo" <a...@i...pl>

    Witam,

    mam pewien problem.

    otoz....
    pewna firma (Z) ma wyplacic mi sume za wykonana usluge, ale ze nie mam
    firmy, podpisali oni umowe z firma inna(moi znajomi) ..czyli np. z firma X
    poprosilem firme Z by pieniadze przelala na moje konto, jednak twierdzi ona,
    ze moze przelac tylko na konto firmy z ktora podpisala umowe, czyli firma X
    jednak nie jest to mozliwe z pewnych wzgledow. Tak wiec firma Z wymyslila
    abysmy wystawili Cesje ...czyli zrzczenie sie wierzytelnosci na moja osoba
    przez firme X.
    i tu moje pytanie ...
    jak firma X(czyli moi znajomi) zrezkna sie wierzytelnosci, a jest to suma ok
    1tys zl, to czy ja musze odprowadzic podatek od tego ? czy powinienem to
    uwzgledniac jako dochod w PITcie w przyszlym roku ? jezeli tak, to kto
    powinien wyslac PIT do urzedu skarbowego ? firma X czy Y ..czy wogole nikt ?

    czy od samego przekazania pieniedzy mi przez firme X musi zostac oplacony
    jakis podatek ? skoro zostal juz zaplacony podatek dochodowy od sumy 1tys zl
    wg faktury VAT.

    jak to wyglada od strony formalnej ?

    Pozdrawiam i z fory dziekuje za odpowiedz.
    Tomek

  • 2. Data: 2004-05-21 19:53:26
    Temat: Re: cesja i co dalej ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Olo" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    Cały Twój problem bierze się w tym wypadku stąd, że opisane przez Ciebie
    działanie stanowi najprawdopodobniej przestępstwo tzw. firmanctwa opisane
    w kodeksie karnym skarbowym. To ty pewnie wykonałeś usługę, czy dokonałeś
    innej operacji gospodarczej, a próbujesz tego dokonać pod płaszczykiem
    firmy X. Teraz musicie sprowadzić stan dokumentacyjny do stanu
    faktycznego.

    Żeby się to dało zrobić, to teraz Ty musiał byś kupić od firmy X dług
    firmy Z. Wpłacone przez Ciebie pieniądze stanowią dochód firmy X z tytułu
    zapłaty faktury i tak są księgowane. To firma X odprowadza od tej kwoty
    podatek. Wówczas firma X powiadamia firmę Z, że sprzedała ich dług Tobie.
    Dokąd to nie nastąpi, to wcale się nie dziwię firmie Z, że nie chce wysłać
    pieniędzy Tobie. Nie chce, bo się najpewniej boi, że albo okaże się, ze
    będzie musiała drugi raz zapłacić, albo że zostanie później pomówiona o
    pomocnictwo do firmanctwa.

    Inny sposób, to podpisanie przez Ciebie z firmą X umowy. Wówczas Z płaci
    X, a X płaci Tobie. Kwestia sposobu uregulowania zobowiązania podatkowego,
    to sprawa podpisanej z Tobą umowy. Ale generalnie zaliczkę odprowadza X.