  • 1. Data: 2002-02-23 16:18:16
    Temat: braki formalne w pozwie do sądu pracy - potrzebna pomoc ...
    Od: "Andrzej S." <m...@i...pl>

    Witam!
    Miałem nieszczęście pracować u pewnego pracodawcy od 1 X 1999
    do 07 VII 2000 nie otrzymując (mimo licznych ponagleń i przypomnień)
    obiecanej umowy o pracę (wstyd się przyznać ale z potrzeby musiałem
    się na to godzić). Dodatkowo nie otrzymałem części wynagrodzenia
    (1173 zł); Pracodawca nie chcąc mi zapłacić dodatkowo próbował
    wkęcić mnie w aferę związaną z zaginięciem jakichś pieniędzy
    (a kompromisem miało być to że nikt nikomu nic nie zapłaci). Oficjalnie
    nigdy nie powiedział mi że już u niego nie pracuję, po prostu po
    wakacyjnej przerwie pracował już tam ktoś inny; Wyjaśnianie zaległej
    umowy i wynagrodzenia przeciągało się najpierw tygodniami, potem
    miesiącami, aż w końcu minął ponad rok (!) Odczekałem jeszcze
    Święta i dnia 28 I 2002 złożyłem pozew do Sądu Pracy wg wskazówek
    otrzymanych w Inspekcji Pracy. W pozwie domagam się ustalenia
    (potwierdzenia istnienia w w/w okresie) stosunku pracy a także
    zasądzenie wypłaty zaległego wynagrodzenia. Sprawą ewentualnych
    (a w tym wypadku raczej 100% pewnych) nieopłaconych podatków a
    także składek ZUS miał się ponoć zająć już sąd; Dodam jeszcze że w
    pozwie dodałem od razu adresy i dane osób mogących potwierdzić
    moje przebywanie w miejscu pracy i wykonywanie obowiązków z tym
    związanych. Moim więc zdaniem są już podstawy do jakiegoś
    postępowania wyjaśniającego.
    W mijającym tygodniu dostałem
    WEZWANIE DO USUNIĘCIA BRAKÓW FORMALNYCH
    w którym wzywa się mnie do wyjaśnienia:
    "... z jakiego tytułu dochodu kwoty wskazanej w pkt 2 pozwu, ponadto
    formy organizacyjno-prawnej firmy wskazanej w pozwie jako pozwanej
    oraz rodzaje umowy łączącej powoda z pozwanym"
    Pytanie: co mam sądowi wyjaśniać? Nie mogę napisać że były to dochody
    z tytułu umowy o pracę bo takiej umowy formalnie nie było
    (nie doczekałem). Co napisać w wyjaśnieniu? Termin złożenia wyjaśnienia
    mija we wtorek ale chciałbym to wyjaśnienie złożyć już w poniedziałek
    rano - także jeśli można prosiłbym o jakieś podpowiedzi do niedzieli
    wieczorem (b późny wieczór)
    Za wszelką pomoc z góry serdecznie dziękuję.

    Andrzej
    m...@i...pl
    tel, sms:0 502 630 175

    PS Przepraszam że tak rozwlekle .... :)

  • 2. Data: 2002-02-23 16:43:49
    Od: "Cinek" <m...@h...pl>

    Witam
    Przeczytałem Twój przypadek i podpowiadam Ci, iż zgodnie z prawem pracy do
    ważności umowy o pracę nie jest wymagana forma pisemna. Pracodawca ma
    jedynie w ciągu tygodnia od zawarcia umowy potwierdzić ja na piśmie.
    Błędnie więc przyjmujesz, iż nie było formalnie umowy, została bowiem
    zawarta ustnie. Musisz tylko teraz to udowodnić i że pracodawca pomimo próśb
    nie wydał Ci pisemnej umowy. Tak też należy wyjaśnić to w Sądzie. Co do
    formy organizacyjnej chodzi czy była to spółka czy działalność osoby
    fizycznej prowadzonej w formie przedsiębiorstwa. Możesz śmiało napisać, że
    dochodzisz niewypłaconego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę z pozwanym
    9zawartej ustnie) i wnoś o powołanie na świadków osób, o których pisałeś w
    pozwie.Pamiętaj jednak, iż osoby dalej tam pracujące mogą zeznawać na Twoją
    niekorzyść i powiedzieć, że Cie nie pamiętają.
    Pozdrawiam.
    Marcin. (przepraszam za długość)

    Użytkownik Andrzej S. <m...@i...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a58fib$gnt$...@n...tpi.pl...