  • 1. Data: 2004-04-01 20:32:53
    Temat: brak dowodu osobistego ...
    Od: "Nefryt" <N...@N...Com>

    Witam!
    Chcialem sie dowiedziec i mam nadzieje ze bedzie na tej liscie ktos kto
    chociaz wskaze mi gdzie mozna dowiedziec sie o to jaki jest wymiar kary za
    nieposiadanie dowodu osobistego. Sprawa wyglada tak ze chlopak ma 21 - 22
    lat i nie wyrobil sobie jeszcze dowodu, ma teraz sprawe karna i wszystko
    wyjdzie na jaw. Czego mozna sie spodziewac jesli chodzi wlasnie o kare za
    nieposiadanie dowodu?

  • 2. Data: 2004-04-01 20:51:28
    Temat: Re: brak dowodu osobistego ...
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    Nefryt <N...@N...Com> napisał(a):

> [...]
    > wyjdzie na jaw. Czego mozna sie spodziewac jesli chodzi wlasnie o kare za

    Kto uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega
    karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.
    B.

  • 3. Data: 2004-04-01 21:01:14
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Beata wrote:
    > Kto uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega
    > karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

    A teraz pytanie - jest to przestępstwo czy wykroczenie?
    tylko uzasadnienie proszę :)

    KG

  • 4. Data: 2004-04-01 21:02:01
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 01/04/2004 22:32, Nefryt wrote :
> [...]
    > wyjdzie na jaw. Czego mozna sie spodziewac jesli chodzi wlasnie o kare za

    Art. 55.
    Kto:
    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
    [...]
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.
    (Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych)
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    He not busy being born is busy dying. (Bob Dylan)

  • 5. Data: 2004-04-01 21:17:44
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał(a):

    > A teraz pytanie - jest to przestępstwo czy wykroczenie?
    > tylko uzasadnienie proszę :)

    Hmmm..., podchwytliwe pytanie :)
    Ustawa o ewidencji itd w kolejnym artykule przekazuje sprawy meldunkowe do
    postępowania wykroczeniowego. Wprawdzie mowa jest tu o obowiazku
    meldunkowym, ale czy meldunek mozna rozumieć szeroko, jako rejestracje
    wszelkich danych wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o ewidencji??
    Z kolei kw za niedopełnienie obowiazku meldunkowego (w jakim rozumieniu?)
    przeiwduje ograniczenie wolności, grzywnę albo naganę :)))
    Czyżby sankcja niewykonalna?

    Proszę o podpowiedź, bo naprawdę jestem ciekawa...
    B.

  • 6. Data: 2004-04-01 21:34:36
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Beata wrote:
    > Proszę o podpowiedź, bo naprawdę jestem ciekawa...

    A żebym ja sam wiedział...

    definicja wykroczenia jest w art.1 kw: "Odpowiedzialności za wykroczenie
    podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony
    przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia pod groźbą kary
    aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 złotych lub nagany. "

    przestępstwa (a raczej występku, bo o nim może być mowa) w art.7 kk, nas
    interesuje §3:
    "Występkiem jest czyn zabroniony zagrożony grzywną powyżej 30 stawek
    dziennych, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności
    przekraczającą miesiąc. "

    Ograniczenie wolności za wykroczenie trwa 1 miesiąc (art.20 kw), z
    przestępstwo - od miesiąca do 12 miesięcy, ale "jeżeli ustawa nie
    stanowi inaczej" (art.34 kk) - nie ma więc przeszkód by mogła trwać
    tylko miesiąc. W naszym artykule nie mamy też górnej granicy grzywny.

    Zdaje się że klucz jest w interpretacji art.7§3 - czy "przekraczającą
    miesiąc" odnosi się tylko do pozbawienia wolności czy również do
    ograniczenia. Przy przyjęciu tej ostatniej interpretacji sprawa jest
    jasna. Ale przy tej pierwszej...

    KG

  • 7. Data: 2004-04-01 21:41:57
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    kam <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał(a):

> [...]
    > miesiąc" odnosi się tylko do pozbawienia wolności czy również do
    > ograniczenia. Przy przyjęciu tej ostatniej interpretacji sprawa jest

    Moim zdaniem to "albo" pomiędzy karami powoduje, że ten miesięczny wymiar
    kary odnosi się jedynie do pozbawienia wolności.
    Ale to niestety nie rozwiązało problemu.

  • 8. Data: 2004-04-01 21:54:03
    Od: "Nefryt" <N...@N...Com>

> [...]
    > podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.
    > (Ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych)

    ok, dziekuje wam obojgu bardzo, ciekaw jestem jeszcze jakiego rzedu
    wielkosci kwoty mozna sie spodziewac przy zalozeniu ze kara bedzie grzywna?

  • 9. Data: 2004-04-01 22:01:52
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    Nefryt <N...@N...Com> napisał(a):

    > ciekaw jestem jeszcze jakiego rzedu
    > wielkosci kwoty mozna sie spodziewac przy zalozeniu ze kara bedzie grzywna?

    Jeżeli to jest wykroczenie (mamy wątpliwości;), to od 20 do 5000 złotych.

  • 10. Data: 2004-04-02 05:15:34
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Beata wrote:
    > Moim zdaniem to "albo" pomiędzy karami powoduje, że ten miesięczny wymiar
    > kary odnosi się jedynie do pozbawienia wolności.

    Z drugiej strony - chodziło zapewne o rozgraniczenie wykroczeń i
    przestępstw tak żeby przestępstwo było zagrożone wyższymi karami. Skoro
    więc wykroczenie obecnie to 1 miesiąc ograniczenia wolności lub do 30
    dni aresztu, to chyba jednak do obu...

    KG