  • 1. Data: 2006-10-31 21:52:34
    Temat: bankowy problem
    Od: RobertS <r...@x...pl>

    witam

    temat byl juz omawiany na pl.biznes.banki, ale byc moze rowniez ktos
    tutaj bedzie mial interesujacy pomysl, otoż:

    Taka oto sytuacja.

    Pan Janek zrobił przelew na konto Pana Mietka, podał jego pelne dane,
    adres etc..., ale pomylil sie w numerze konta.
    Na nieszczescie konto to istnialo i kasa trafila na konto Pana X (nie
    wie czyje jest to konto, a bank informacji nie udzieli - tajemnica bankowa).
    Pan Janek zauwazyl błąd i po jakims czasie napisal do banku, aby ten
    kase mu oddal. Bank odpisal, ze Pan X nie wyraza na to zgody...

    Czy jest jakas szansa, aby odzyskac ww. kase?

    Czy argument, ze dane w przelewie byly na p. Mietka, a konto nalezalo do
    kogos innego byl wystarczajacy, aby bank ten przelew odrzucil?

    pozdr.
    RobertS

  • 2. Data: 2006-10-31 22:00:30
    Temat: Re: bankowy problem
    Od: "PAVEL" <p...@o...pl>

    Użytkownik "RobertS" <r...@x...pl> napisał
    > Czy argument, ze dane w przelewie byly na p. Mietka, a konto nalezalo do
    > kogos innego byl wystarczajacy, aby bank ten przelew odrzucil?

    Banku to nic nie obchodzi, zrobił przelew zgodnie z poleceniem. Teraz możesz
    dochodzić zwrotu nienależnego świadczenia od tego, kogo rachunek bankowy
    został uznany tą kwotą.

    --
    PAVEL

  • 3. Data: 2006-10-31 22:20:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 31.10.2006 RobertS <r...@x...pl> napisał/a:
    > adres etc..., ale pomylil sie w numerze konta.
    > Na nieszczescie konto to istnialo i kasa trafila na konto Pana X (nie

    Zerknij do archiwum - temat wałkowany wielokrotnie. Szukaj po
    bezpodstawnym wzbogaceniu.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2006-10-31 22:30:39
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Zerknij do archiwum - temat wałkowany wielokrotnie. Szukaj po
    > bezpodstawnym wzbogaceniu.

    W tym przypadku mamy dodatkowy problem: zupełnie nie wiadomo kogo pozwać.

    -------------------+
    -------------------+

  • 5. Data: 2006-10-31 22:55:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    RobertS wrote:

    > Pan Janek zrobił przelew na konto Pana Mietka, podał jego pelne dane,
    > adres etc..., ale pomylil sie w numerze konta.

    No to nieźle się pomylił, skoro cyfry kontrolne pasowały... Trochę to
    podejrzane.

> [...]
    > Pan Janek zauwazyl błąd i po jakims czasie napisal do banku, aby ten
    > kase mu oddal. Bank odpisal, ze Pan X nie wyraza na to zgody...

    Bank w tym przypadku nie jest stroną. Bank byłby stroną, jakby to z winy
    banku pieniądze trafiły nie tam, gdzie trzeba.

    > Czy jest jakas szansa, aby odzyskac ww. kase?

    Szukaj hasła "bezpodstawne wzbogacenie".

    Procedura standardowa: wezwanie do zwrotu, pozew - może wystarczy
    postępowanie uproszczone/nakazowe, a jak nie to jeszcze rozprawa. Potem
    komornik.

    > Czy argument, ze dane w przelewie byly na p. Mietka, a konto nalezalo do
    > kogos innego byl wystarczajacy, aby bank ten przelew odrzucil?

    Nie.

    Po to wprowadzono cyfry kontrolne, żeby dane adresowe przestały być
    konieczne.

  • 6. Data: 2006-10-31 23:15:13
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Procedura standardowa: wezwanie do zwrotu, pozew - może wystarczy
    > postępowanie uproszczone/nakazowe, a jak nie to jeszcze rozprawa. Potem
    > komornik.

    Tylko kogo pozywać - nr konta bankowego?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-11-01 06:55:31
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał w wiadomości

    > W tym przypadku mamy dodatkowy problem: zupełnie nie wiadomo kogo pozwać.

    jak sprawa trafi do odpowiednich organow, to bedzie wiadomo, przed nimi juz
    nie ma tajemnicy bankowej

  • 8. Data: 2006-11-01 09:08:09
    Od: "zenek" <...@z...zz>

    Użytkownik "Tomek" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tylko kogo pozywać - nr konta bankowego?

    A może po prostu zgłosić sprawę na Policję ? Ostatecznie ktoś tam się
    wzbogacił bezpodstawnie.

    Pozdrawiam
    zenek

  • 9. Data: 2006-11-01 11:36:52
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    szerszen wrote:

    > jak sprawa trafi do odpowiednich organow, to bedzie wiadomo, przed nimi juz
    > nie ma tajemnicy bankowej

    Sama nie trafi. A co odp. organom powiesz? Że chciałbyś kogoś pozwać,
    ale nie wiesz kto to jest? W najlepszym razie będą współczuć.

    -------------------+
    -------------------+

  • 10. Data: 2006-11-01 11:44:57
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    RobertS wrote:
> [...]
    > Pan Janek zauwazyl błąd i po jakims czasie napisal do banku, aby ten
    > kase mu oddal. Bank odpisal, ze Pan X nie wyraza na to zgody...

    W tym przypadku zastanowiłbym się nad złożeniem doniesienia o
    popełnieniu przestępstwa z art. 284 §1 kk. Można liczyć na to, że w toku
    postępowania prokurator ustali kto jest właścicielem konta i niezależnie
    od dalszych losów postępowania karnego będzie już przynajmniej wiadomo
    kogo pozwać.

    Niech ktoś sprostuje jak coś pokręciłem.