  • 1. Data: 2007-10-05 19:25:57
    Temat: [autorskie] Składanie komputerów a art. 20 Ustawy
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Czy art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ma
    zastosowanie w przypadku domowych komputerów multimedialnych? Inymi
    słowy: czy przedsiębiorstwa zajmujące się składaniem pecetów powinny
    uiszczać wymienione w tym artykule opłaty?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 2. Data: 2007-10-05 21:33:30
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 05-10-2007 o 21:25:57 "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > słowy: czy przedsiębiorstwa zajmujące się składaniem pecetów powinny
    > uiszczać wymienione w tym artykule opłaty?

    Chyba najblizej tego obowiazku sa producenci czystych nosnikow - plyty,
    dyskietki, moze tez pendrive'y. Mozna tez dolaczyc producentow nagrywarek,
    streamerow. Sprawa komplikuje sie z pendrive'ami - komputer staje sie tym
    urzadzeniem do utrwalania utworow. Ale nie nazwalbym osoby skladajacej
    komputer "producentem".

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 3. Data: 2007-10-05 21:45:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Oct 2007, Jasko Bartnik wrote:

> [...]
    > streamerow. Sprawa komplikuje sie z pendrive'ami - komputer staje sie tym
    > urzadzeniem do utrwalania utworow. Ale nie nazwalbym osoby skladajacej

    ...a ja się obawiam, że należy.
    Produkcja to właśnie "wytwarzanie nowego produktu z materiałów",
    jak ktoś kupuje jako MATERIAŁ płytę główną, zasilacz, procesor(y)
    itp a na wyjściu dostaje co innego, to jest producentem.
    Znasz inną definicję "produkcji"? :)
    Natomiast pytanie IMO jest inne - czy rzeczony podatek ma dotyczyć
    produktu, dla którego części składowych (Kodek Cywilny) podatek
    *już opłacono* a pozostałe części mu nie podlegają?
    IMVHO - nie, ale nie chce mi się czytać przepisów :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-10-06 10:26:55
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole> writes:

    > Chyba najblizej tego obowiazku sa producenci czystych nosnikow -
    > plyty, dyskietki, moze tez pendrive'y.

    ...pamięci flash, pamięć operacyjna, taśmy do streamerów.

> [...]
    > komplikuje sie z pendrive'ami - komputer staje sie tym urzadzeniem
    > do utrwalania utworow. Ale nie nazwalbym osoby skladajacej komputer

    Dlaczego nie? Jeśli komputer jest multimedialny i może służyć do
    odtwarzania, nagrywania etc. rozpowszechnionych już utworów dla
    celów związanych z dozwolonym użytkiem.

    Nawiasem mówiąc, to -- zgodnie z Ustawą -- dozwolonym użytkiem nie
    jest korzystanie z większości dostępnych na rynku programów
    komputerowych, ponieważ wiąże się to z korzystaniem z elektronicznej
    bazy danych, znajdującej się w pamięci operacyjnej komputera.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 5. Data: 2007-10-06 11:01:26
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 06-10-2007 o 12:26:55 "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał(a):

    > Dlaczego nie? Jeśli komputer jest multimedialny i może służyć do
    > odtwarzania, nagrywania etc. rozpowszechnionych już utworów dla
    > celów związanych z dozwolonym użytkiem.

    Ale do nagrywania sluza konkretne urzadzenia (nagrywarka, kontrolery, w
    przypadku pendrive'a moglby to byc sam pendrive - stanowi polaczenie
    nosnika z nagrywarka) a nie sam komputer. To tak jakby dekorator wnetrz
    mial odpowiadac za wieze hi-fi z magnetofonem, ktora "postawil" (w
    projekcie) w mieszkaniu. Bo mieszkanie wtedy staje sie urzadzeniem do
    utrwalania :)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 6. Data: 2007-10-06 11:37:09
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

> [...]

    > z magnetofonem, ktora "postawil" (w projekcie) w mieszkaniu. Bo
    > mieszkanie wtedy staje sie urzadzeniem do utrwalania :)

    Nie bardzo. To tak, jakby opłatę za wieżę hi-fi musiał odprowadzać
    jedynie producent komponentu wieży -- wbudowanego w tę wieżę
    magnetofonu z funkcją nagrywania.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 7. Data: 2007-10-06 11:42:29
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 06-10-2007 o 13:37:09 "Piotr Dembiński" <p...@g...pl> napisał(a):

    > Nie bardzo. To tak, jakby opłatę za wieżę hi-fi musiał odprowadzać
    > jedynie producent komponentu wieży -- wbudowanego w tę wieżę
    > magnetofonu z funkcją nagrywania.

    Kiedy wlasnie to mi jak najbardziej pasuje :) Podobnie, uwazam, ze oplate
    za stacjonarne nagrywarki dvd (do telewizorow) powinien ponosic producent
    transportu, bo to on wytworzyl urzadzenie do utrwalania.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 8. Data: 2007-10-06 11:51:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Piotr Dembiński pisze:

    > Nie bardzo. To tak, jakby opłatę za wieżę hi-fi musiał odprowadzać
    > jedynie producent komponentu wieży -- wbudowanego w tę wieżę
    > magnetofonu z funkcją nagrywania.

    Konstrukcja tego zapisu jest stricte XX wieczna. Składa się z trzech
    części i dotyczy:

    1. magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych urządzeń
    2. czystych nośników służących do utrwalania przy użyciu tych urządzeń
    utworów
    3. urządzeń reprograficznych

    I tak:
    - jeżeli "podobne urzadzenie" jest urządzeniem samodzielnym, opłatę
    liczymy od jego wartości
    - jeżeli jest elementem wiekszego urzadzenia, to nie jest "podobnym",
    gdyż z reguły podstawową funkcją np. komputera nie jest zapisywanie
    utworów. Podobnie IMO jest np. z telewizorem z twardym dyskiem - jest to
    odbiornik telewizyjny, a nie "podobne" urzadzenie.

    M.

  • 9. Data: 2007-10-06 13:55:53
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    [...]

> [...]
    > opłacono* a pozostałe części mu nie podlegają?
    > IMVHO - nie, ale nie chce mi się czytać przepisów :)

    Dokładnie kategorie urządzeń, od których jest odprowadzana opłata,
    powinny być określone w stosownym rozporządzeniu Ministra Kultury
    i Dziedzictwa Narodowego. Mi chodziło o odpowiedź od kogoś, kto
    się już z tym problemem zetknął i wie, jak wygląda sprawa tych
    opłat w praktyce.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl