  • 1. Data: 2005-08-21 18:40:51
    Temat: art. 822 k.c.
    Od: Tadeusz<i...@o...pl>

    Małżeństwo z dziećmi jechało samochodem, którym kierował mąż. Spowodował on
    wypadek w następstwie, którego ponósł śmierć. Ubezpieczyciel wypłacił
    zadośćuczynienie dzieciom a małżonece odmówił powołując się na art. 822 k.c.
    Czy postępowanie ubezpieczyciela jest prawidłowe.Samochód był zarejestrowany
    na małżonkę i na nią była wystawiona polisa oc

    Tadeusz

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-08-21 21:47:56
    Temat: Re: art. 822 k.c.
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Tadeusz napisał(a):
> [...]
    > Czy postępowanie ubezpieczyciela jest prawidłowe.Samochód był zarejestrowany
    > na małżonkę i na nią była wystawiona polisa oc

    Według mnie odszkodowanie należy się również żonie - jest ona osobą
    trzecią w stosunku do sprawcy szkody, o ile wypadek był zawiniony przez
    męża.
    Z tego co mi się obiło o uszy (Rzeczpospolita z 5 sierpnia 2005 roku)
    jest co do tego jakiś ostry spór i w najbliższym czasie kwestią tą ma
    zająć się ponownie Sąd Najwyższy na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich.
    Na razie stanowisko SN jest negatywne z twojego punktu widzenia
    zobacz wyrok SN z 14.09.2000 roku; V CKN 113/00; OSNC 2001/6/85
    oraz 1996.11.29 uchwała SN z 29 listopada 1996 roku - III CZP 118/96
    OSNC 1997/3/26, gdzie teza wyraźnie brzmi:
    Nie jest osobą trzecią w rozumieniu art. 822 k.c. małżonek sprawcy
    szkody powstałej w mieniu w związku z ruchem pojazdu mechanicznego,
    jeżeli pojazdy biorące udział w kolizji drogowej objęte są ustawową
    wspólnością majątkową małżeńską.}

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam