  • 1. Data: 2003-10-23 13:30:49
    Temat: art. 133 k.p. a wolne soboty
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    witam!
    Czy art. 133 k.p. o tygodniowym łączonym czasie pracy uprawnia
    pracodawcę do bezwzględnego ustalania pracownikom maksymalnej liczby 416
    nadgodzin rocznie?
    Wydaje mi się, ze ta zasada wprowadza pracujące soboty.... W zakładzie
    w którym pracuję każdy pracownik MUSI pracować 48 godzin tygodniowo.
    Czy nie ma mozliwosci, aby pracownik mógł odmówić przystapienia do
    pracy w godzinach nadliczbowych, skoro nadgodziny sa zwiazane z
    zatrudnianiem w firmie zbyt małej liczby pracowników w stosunku do
    wykonywanej produkcji?
    Czy pracodawca może żądać od pracownika odpracowywania sobót jeżeli
    pracownik chce mieć takową wolną?
    Czy pracownik chcący wziąć dzień urlopu musi odpracowywać go w
    godzinach nadliczbowych?

    Z góry dziekuję za pomoc i pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-10-23 17:59:39
    Temat: Re: art. 133 k.p. a wolne soboty
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    zakładzie
    > w którym pracuję każdy pracownik MUSI pracować 48 godzin tygodniowo.

    133 § 2. kp Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z
    okolicznościami określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla
    poszczególnego pracownika 4 godzin na dobę i 150 godzin w roku
    kalendarzowym.

    Jak widac opisana przez Ciebie sytuacja stanowi przekroczenie dopuszczalnych
    norm pracy w godzinach nadliczbowych.

> [...]
    > pracy w godzinach nadliczbowych, skoro nadgodziny sa zwiazane z
    > zatrudnianiem w firmie zbyt małej liczby pracowników w stosunku do

    Moim zdaniem moze odmowic. Ale znajac zycie straci prace i bedzie musial
    dochodzic swoich praw w procesie.

    > Czy pracodawca może żądać od pracownika odpracowywania sobót jeżeli
    > pracownik chce mieć takową wolną?

    To zalezy czy sobota jest dniem wolnym od pracy w pieciodniowym tygodniu
    pracy okreslonym w regulaminie pracy.

    > Czy pracownik chcący wziąć dzień urlopu musi odpracowywać go w
    > godzinach nadliczbowych?

    To juz jest jakas paranoja!!!

    Dan.

  • 3. Data: 2003-10-24 05:46:01
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > okolicznościami określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla
    > poszczególnego pracownika 4 godzin na dobę i 150 godzin w roku

    § 133 ust.2(1). W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w
    umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub
    nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę
    godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w § 2. W takim
    przypadku czas pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, nie
    może przekroczyć przeciętnie 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie
    rozliczeniowym.

    52 tygodnie x 8 godzin = 416 w roku. Ale to są "normalne" nadgodziny. Dodatkowo
    płatne itd. No i muszą być one wprowadzone w odpowiedni sopsób. Patrz przepis.

    znów przepis: Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone
    zgodnie z przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca
    taka jest dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.

    Zła organizacja działalności gospodarczej przez pracodawcę nie uwzględniająca
    nieobecności pracowników w pracy (z różnych przyczyn),albo jak w tym przypadku
    nie przewidujaca odpowiedniej etatyzacji, skutkujaca stałym zatrudnianiem w
    godzinach nadliczbowych tych samych pracowników nie jest na pewno "szczególną
    potrzebą pracodawcy". Z drugiej jednak strony to pracodawca zleca pracę w
    godzinach nadliczbowych i on decyduje o "szczególnych potrzebach". Oczywiście
    ta decyzja może zostac zweryfikowana tak przez Inspekcję pracy (w każdym
    większym mieście, wystarczy pójść i pogadać) jak i przez Sąd pracy. Wobec tego
    albo idziesz na skargę (anonimowo) do Inspekcji pracy i mówisz co i jak i
    czekasz, albo nie przychodzisz do pracy w godzinach nadliczbowych i wtedy
    pracodawca Cię zwalnia, Ty idziesz do Sądu i tam sobie dyskutujecie, a sąd
    roztrzygnie czy te potrzeby były szczególne. Albo sobie pracujesz w te soboty a
    kasa leci.

    w Twoim przypadku sobotę masz wolną - nie masz czego odpracowywać.

    > To juz jest jakas paranoja!!!

    Idź Ty lepiej do tej Inspekcji Pracy, bo ten Twoj pracodawca to niezły przypadek

    Paweł

  • 4. Data: 2003-10-24 07:19:33
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał

    > w Twoim przypadku sobotę masz wolną - nie masz czego odpracowywać.

    ale praktyka wygląda tak: system pracy dwuzmianowy poniedziałek - piątek,
    ale jeżeli nie chcę lub nie mogę przyjść do pracy w sobotę to muszę czwartek
    i piątek pracować po 12 godzin. Jak nie odrobię i nie przyjdę w sobotę to
    zaczynają się kłopoty na skutek odmówienia przystąpienia do nadgodzin mimo,
    że są one zwiazane tylko i wyłącznie z niechęcią pracodawcy do zatrudniania
    liczby pracowników adekwatnej do zamówień a sytuacja taka trwa już bardzo
    długo.

  • 5. Data: 2003-10-24 12:16:24
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > liczby pracowników adekwatnej do zamówień a sytuacja taka trwa już bardzo

    Albo się na to godzisz, albo się zwalniasz, albo idziesz się skarżyć. Innej
    możliwości nie ma.

    Paweł

  • 6. Data: 2003-10-25 18:01:40
    Od: "plemek" <p...@i...pl>

    a czy konieczność pracy w godzinach nadliczbowych w każdą sobotę po 8 godzin
    jest zgodne z ograniczeniem dobowej ilości nadliczbowych godzin do 4 godzin?