  • 1. Data: 2003-01-15 09:15:13
    Temat: ZUS-osoba wspolpracujaca
    Od: r...@p...onet.pl

    Mam pytanko i prosbe o pomoc.
    Facet ma firme, w prowadzeniu ktorej pomaga mu zona.
    On placi za nia ZUS, ale nie ma zadnych umow.
    Kloca sie ze soba.
    Czy facet moze przestac placic ZUS ? (mysle ze tak).

    Jesli tak to co dalej. Czy jego zona moze sie np. zarejestrowac jako berobotna ?
    Jakie swiadczenia otrzyma ? Czy tylko ubezpieczenie, czy moze liczyc na jakis
    zasilek ?

    Po drugie - co w sytuacji, gdy taka zona idzie na chorobowe ?
    Czy otrzyma z ZUSu jakies pieniadze za okres zwolnienia lekarskiego, jesli
    normalnie nie otrzymuje zadnego wynagrodzenia ? Ale w koncu skladka ZUSowska
    jest oplacana.

    Za wszelkie info z gory dzieki

    Robert

  • 2. Data: 2003-01-15 20:48:33
    Temat: Re: ZUS-osoba wspolpracujaca
    Od: "Tomasz" <t...@i...pl>

  • 3. Data: 2003-01-15 20:54:29
    Od: "Tomasz" <t...@i...pl>

    Zona powinna byc zgloszona do ZUS jako osoba wspolpracujaca i wtedy nie
    potrzebne sa zadne umowy. Jezeli chodzi o chorobowe to jest na takich samych
    zasadach jak osoba prowadzaca dzialalnosc, tzn. w momencie nie oplacenia
    obowiazujacej skladki w ustawowym terminie lub w niepelnej wysokosci
    natepuje rozwiazanie umowy ubezpieczenia chorobowego i nie nalezy sie zadny
    zasilek chorobowy.
    Co do zasilku dla bezrobotnych to nie jestem pewien, dlatego tez nie chce
    Cie wprowadzac w blad.
    Pozdrowka!

  • 4. Data: 2003-01-16 07:37:34
    Od: r...@p...onet.pl

    > Zona powinna byc zgloszona do ZUS jako osoba wspolpracujaca i wtedy nie
    > potrzebne sa zadne umowy.
    No i tak wlasnie jest

> [...]
    > obowiazujacej skladki w ustawowym terminie lub w niepelnej wysokosci
    > natepuje rozwiazanie umowy ubezpieczenia chorobowego i nie nalezy sie zadny
    OK - czyli rozumiem, ze podczas chrowania dalej musi byc oplcany ZUS ?
    A co w przypadku, gdy zlosliwy maz przestaje oplacac skladke ZUSowska zonie ?
    Czy moze tak zrobic ? A jesli tak to czy jesli sie zglosi do Urzedu Pracy to
    czy urzad bedzie dalej za nia placicl ta skladke ?

    I czy moze liczyc na cos wiecej niz tylko skladka ?

    Z gory dzieki
    Robert

  • 5. Data: 2003-01-16 12:24:38
    Od: r...@p...onet.pl

    > Zona powinna byc zgloszona do ZUS jako osoba wspolpracujaca i wtedy nie
    > potrzebne sa zadne umowy.
    No i tak wlasnie jest.

> [...]
    > obowiazujacej skladki w ustawowym terminie lub w niepelnej wysokosci
    > natepuje rozwiazanie umowy ubezpieczenia chorobowego i nie nalezy sie zadny
    Czyli rozumiem, ze przez czas chorobowego musza byc placone skladki ZUSowskie
    zeby dostawac zasilek chorobowy ?
    A co w sytuacji, gdy zlosliwy maz przestanie placic ZUS ? Czy wtedy Urzad Pracy
    po zarejestrowaniu sie takie skladki bedzie oplacal ?

    > Co do zasilku dla bezrobotnych to nie jestem pewien, dlatego tez nie chce
    > Cie wprowadzac w blad.

    To moze znajdzie sie ktos co cos by wiedzial ...

    > Pozdrowka!

    Dzieki
    Robert