  • 1. Data: 2003-02-09 19:15:56
    Temat: akt oskarżenia
    Od: "Agnieszka" <g...@w...pl>

    Mam problem
    Jakiś czas temu otrzymałam (oczywiście za poręczeniem osobistym) następujący
    akt oskarżenia:

    AKT OSKARŻENIA przeciwko ............... o przestępstwo z art. 13 par. 1 kk
    w zw. z art. 286 par. 1 i 3 kk.

    Oskarżam panią ...................... (i tu nastąpiły moje dane z datą
    urodzenia, wykształceniem, itd. ..... ), wobec którego w ninijeszym
    postępowaniu środka zapobiegawczego nie stosowano, o to, że: w dniu ........
    w ................ w sklepie ....... przy ul. .................. przy użyciu
    karty do bankomatu typu ......... o numerze wydanej przez na nazwisko
    ........... usiłowała wyłudzić towar w postaci art. spożywczych o wartości
    16, 15 zł. działając na szkodę sklepu, tj. o czyn z art. 13 par. 1 kk w zw.
    z art. 286 par. 1 i 3 kk
    Na zasadzie art. 24 kpk, art. 28 par. 1 kpk i 31 par. 1 kpk sprawa niniejsza
    podlega rozpoznaniu przez Sąd Rejonowy w trybie zwyczajnym. (CO TO ZNACZY?)

    Uzasadnienie:
    W toku przeprowadzonego dochodzenia ustalono nast. stan faktyczny.
    W dniu ..... do sklepu ....... przyszła młoda kobieta, ktora po zabraniu
    towaru z półek podeszła do kasy. Do zapłaty przedłożyła kartę płatniczą typu
    ...... Gdy po wczytaniu karty okazało sie, iż jest to karta zastrzeżona, w/w
    wyciągnęła kolejną kartę płacąc nią za towar. Była to tym razem karta owej
    młodej kobiety. W międzyczasie z uwagi na fakt, iż w wyniku obserwacji
    ekspedientka zauważyła , iż dokonała ona również kradzieży 4 jajek
    niespodzianek poprosiły w/w o okazanie kieszeni oraz powiadomiono Policję.
    Podejrzanie zachowującą sie kobieta usiłowała najpierw tłumaczyć, iż to co
    zrobiła oznacza sie nikłą szkodliwością społeczną (BZDURA, W OGÓLE SIĘ NIE
    TŁUMACZYŁAM!) , a następnie wykorzystując chwilową nieuwagę sprzedawczyni
    oddaliła sie ze sklepu. Gdy ekspedientka próbowała ją zatrzymać w/w zaczęła
    uciekać. Po chwili została zatrzymana.

    Przesłuchana w char. podejrzanej nie przyznała sie do popełnienia
    zarzycanego jej czynu. W złożonych wyjaśnieniach oświadczyła, iż kartę użyła
    przypadkowo myląc ją ze swoją kartą, natomiast odnośnie samej karty
    stweirdziła, iż znalazła ją w listopadzie 2001 r. w czasie zabawy
    andrzejkowej (PRIMO: NA MOJĄ NIEKORZYŚC CHYBA WSKAZUJE TO, ŻE ZNAŁAM
    WŁAŚCICIELKĘ KARTY; SECUNDO: UŻYŁAM TEJ KARTY TAKŻE W GRUDNIU ROBIĄC PRZY
    JEJ UŻYCIU ZAKUPY NA KWOTĘ 300 ZŁ. - TĘ KWOTĘ ODDAŁAM POSZKODOWANEJ- ALE O
    TYM CHYBA NARAZIE SĄD NIE WIE, BO NIE WSPOMINA).
    Wyjaśnieniom jej co do okoliczności popełnienia zarzucanego jej czynu nie
    można dać wiary albowiem przeczy temu zachowanie w/w w sklepie, jej
    tłumaczenie jej nikłą szkodliwością społeczną i próba ucieczki. Nadto stoją
    w sprzeczności z zeznaniami poszkodowanej co do okoliczności wejścia w
    posiadanie karty. tym samym wina jej nie może budzić wątpliwości.
    Z uwagi na niską wartość usiłowanego wyłudzenia towaru należało przyjąć w
    tym przypadku przypadek mniejszej wagi z art. 13 par. 1 kk w zw. z art. 286
    par. 1 i 3 .
    Oskarżona nie była dotychczas karana sądownie.

    PROSZE WIĘC TERAZ O RADĘ
    1. CO MI W ZWIĄZKU Z TYM OSKARŻENIEM GROZI?
    2. JAKIE JEST PRAWDOPODOBIEŃSTWO OSADZENIA MNIE W ARESZCIE?
    3. JAK DŁUGO CZEKA SIE OD MOMENTU DORĘCZENIA AKTU OSKARŻENIA NA ROZPRAWĘ?
    4. CZY O SPRAWIE I WYROKU DOWIE SIE ZAKŁAD PRACY? (JESTEM NAUCZYCIELEM)

  • 2. Data: 2003-02-09 23:42:19
    Temat: Re: akt oskarżenia
    Od: "Ludwik Górski" <g...@w...pl>

    > podlega rozpoznaniu przez Sąd Rejonowy w trybie zwyczajnym. (CO TO
    ZNACZY?)

    Ignorantia iuris nocet ;)

  • 3. Data: 2003-02-10 07:04:52
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : Na zasadzie art. 24 kpk, art. 28 par. 1 kpk i 31 par. 1 kpk sprawa
    niniejsza
    : podlega rozpoznaniu przez Sąd Rejonowy w trybie zwyczajnym. (CO TO
    ZNACZY?)

    to jedno z postępowań,
    nic szczególnego w zasadzie :)

[...]

    w międzyczasie tzn. kiedy? kiedy płaciłaś? a dało się świsnąć jajka przy
    kasie?

[...]

    o ile mnie pamięc nie myli to ostatnio pisałaś że się jednak tłumaczylas :)
    poszukaj w archiwum :-)

    : a następnie wykorzystując chwilową nieuwagę sprzedawczyni
    : oddaliła sie ze sklepu. Gdy ekspedientka próbowała ją zatrzymać w/w
    zaczęła
    : uciekać. Po chwili została zatrzymana.

    przez ekspedientkę?

[...]

    napisz, że to wszystko ze zdenerwowania.

[...]

    to teraz ciekawostka.
    Jeśli próbowałaś zapłacić w sklepie cudzą kartą to jest to przestępstwo na
    szkodę banku ewentualnie posiadacza karty, ale na pewno nie sklepu.
    Dalej - jeżeli chodzi o rzekomą kradzież tych jajek, to nie jest to
    przestępstwo z art. 286 § 3, ale 278 § 1 kk. W razie kradziezy o wartości do
    250 zł czyn stanowi wykroczenie, a nie przestępstwo i podlega rozpoznaniu
    przez Sąd Grodzki (dawne kolegium - ze sie tak wyrażę).

    : PROSZE WIĘC TERAZ O RADĘ
    : 1. CO MI W ZWIĄZKU Z TYM OSKARŻENIEM GROZI?

    teoretycznie do ośmiu lat więzienia,
    w praktyce grzywna lub wyrok w zawieszeniu

    : 2. JAKIE JEST PRAWDOPODOBIEŃSTWO OSADZENIA MNIE W ARESZCIE?

    nikłe (gdzieś w okolicach 0,05%)

    : 3. JAK DŁUGO CZEKA SIE OD MOMENTU DORĘCZENIA AKTU OSKARŻENIA NA ROZPRAWĘ?

    to zależy od Sądu

    : 4. CZY O SPRAWIE I WYROKU DOWIE SIE ZAKŁAD PRACY? (JESTEM NAUCZYCIELEM)

    najprawdopodobniej tak.

    A dlaczego nie zadajesz najważniejszego pytania?
    "Co dalej robić?"

    1. Masz tydzień na wniesienie odpowiedzi na akt oskarżenia i imho powinnaś
    to zrobić.

    co możesz:
    1) bronić się przed aktem oskarżenia (cel - uwolnienie Cie od stawianych
    zarzutów)
    2) złozyć wniosek o warunkowe umorzenie postępowania karnego (wówczas sąd
    uznaje Cię za winną, najprawdopodobniej dostajesz grzywnę i sprawa się
    kończy, zalety: nie jesteś formalnie skazana za przestępstwo, czyn w miarę
    szybko znika z "papierów")

    w piśmie podajesz: datę, oznaczenie sądu, sygn. akt, tytułujesz pismo
    odpowiedź na akt oskarżenia i piszesz o co wnosisz:

    co możesz napisać
    1. prokurator przyjął złą kwalifikację prawną czynu (powinno być 278 -
    kradzież, a nie 286, a jeśli tak, sąd, który obecnie rozpoznaje sprawę nie
    jest właściwy);
    2. jeśli faktyczny przebieg zdarzenai był inny niż opisywany, napisz, ze
    prokuratura/policja poczyniła błędne ustalenia stanu faktycznego. Nie pisz
    jak powinno być, ale jakie są ewentualne sprzeczności.
    3. Napisz, że nieprawdą jest jakobyś ukradła karte bankomatową koleżanki, a
    twierdzenia z aktu oskarżenia są oparte na domysłach nie popartych dowodami,
    w szczególności Twoje zachowanie w sklepie nie musi oznaczac, że karte
    ukradłaś.
    Jeśli masz dobre stosunki z koleżanką możesz ewentualnie powiedzieć (jeśli
    ona to potwierdzi,) że pozyczyłas od niej te karte.

    a najlepiej idź do adwokata - powinien cię z tego w miarę bezproblemowo
    wyciągnąc :)

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2003-02-10 07:05:32
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : > podlega rozpoznaniu przez Sąd Rejonowy w trybie zwyczajnym. (CO TO
    : ZNACZY?)
    : ...
    :
    : Ignorantia iuris nocet ;)

    ignorantio panie prawniku

  • 5. Data: 2003-02-10 07:44:29
    Od: W <...@w...pl>

    "Ludwik Górski" <g...@w...pl> niebacznie popelnil

    > ZNACZY?)
    >
    > Ignorantia iuris nocet ;)

    Mam nadzieje, i wyrazam zyczenie sobie, zeby Tobie na Twoj problem
    tez ktos tak madrze odpowiedzial. Jak nie masz nic do powiedzenia to
    nic nie mow.

  • 6. Data: 2003-02-10 08:16:20
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Surowiec wrote:
> [...]
    > uznaje Cię za winną, najprawdopodobniej dostajesz grzywnę i sprawa się
    > kończy, zalety: nie jesteś formalnie skazana za przestępstwo, czyn w miarę

    Grzywna przy warunkowym umorzeniu?

> [...]
    > Jeśli masz dobre stosunki z koleżanką możesz ewentualnie powiedzieć (jeśli
    > ona to potwierdzi,) że pozyczyłas od niej te karte.

    Wg mnie oskarżenie jest właśnie o użycie karty a nie o jajka. Zwróć
    uwagę choćby na fragment:
[...]
    To o właścicielce karty jako poszkodowanej w nim mowa i raczej trudno
    żeby zmieniła teraz zeznania.

    KG

  • 7. Data: 2003-02-10 09:05:47
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 8. Data: 2003-02-10 20:56:09
    Od: Marcyś <m...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > : 2. JAKIE JEST PRAWDOPODOBIEŃSTWO OSADZENIA MNIE W ARESZCIE?
    >
    > nikłe (gdzieś w okolicach 0,05%)

    Raczej 0,00005%

    > : 4. CZY O SPRAWIE I WYROKU DOWIE SIE ZAKŁAD PRACY? (JESTEM NAUCZYCIELEM)
    >
    > najprawdopodobniej tak.

    Jeśli jeszcze się nie dowiedział, to pewnie już się
    nie dowie. Chyba że od Ciebie - np. okażesz wezwanie
    w charakterze oskarżonego jako usprawiedliwienie
    nieobecności w pracy.

    > 1. Masz tydzień na wniesienie odpowiedzi na akt oskarżenia i imho powinnaś
    > to zrobić.

    Na jakiej podstawie prawnej ma być ta odpowiedź?
    Odpowiedzią na akt oskarżenia jest złożenie wyjaśnień
    na rozprawie.

> [...]
    > uznaje Cię za winną, najprawdopodobniej dostajesz grzywnę i sprawa się
    > kończy, zalety: nie jesteś formalnie skazana za przestępstwo, czyn w miarę

    Przy art. 286 warunkowe umorzenie nie wchodzi w grę.

    > w piśmie podajesz: datę, oznaczenie sądu, sygn. akt, tytułujesz pismo
    > odpowiedź na akt oskarżenia i piszesz o co wnosisz:

    Na wnioski był czas przed zamknięciem dochodzenia.

    > co możesz napisać
    > 1. prokurator przyjął złą kwalifikację prawną czynu (powinno być 278 -
    > kradzież, a nie 286, a jeśli tak, sąd, który obecnie rozpoznaje sprawę nie
    > jest właściwy);

    Jest właściwy - art. 400 kpk.

    > 2. jeśli faktyczny przebieg zdarzenai był inny niż opisywany, napisz, ze
    > prokuratura/policja poczyniła błędne ustalenia stanu faktycznego. Nie pisz
    > jak powinno być, ale jakie są ewentualne sprzeczności.

    To się wykazuje na rozprawie, a nie w listach do sądu.

    > Jeśli masz dobre stosunki z koleżanką możesz ewentualnie powiedzieć (jeśli
    > ona to potwierdzi,) że pozyczyłas od niej te karte.

    Narażanie koleżanki na odpowidzialność z art. 233 kk
    jeszcze polepszy te stosunki. Przecież ta koleżanka już
    składała zezania.

    > a najlepiej idź do adwokata - powinien cię z tego w miarę bezproblemowo
    > wyciągnąc :)

    I skasować więcej niż wyniesie grzywna.
    Jeśli sprawa jest taka bezproblemowa (a jest),
    to po co papuga?

  • 9. Data: 2003-02-10 21:41:02
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcyś wrote:

    > Na jakiej podstawie prawnej ma być ta odpowiedź?
    > Odpowiedzią na akt oskarżenia jest złożenie wyjaśnień
    > na rozprawie.

    art.338 par.2 kpk

    > Przy art. 286 warunkowe umorzenie nie wchodzi w grę.

    ale przy 286 par.3 tak

    > Na wnioski był czas przed zamknięciem dochodzenia.

    Ooo, to oskarżony w sądzie nie ma prawa do składania wniosków?

    > Jest właściwy - art. 400 kpk.

    "Po rozpoczęciu przewodu sądowego" Wyjaśnienie w art.385 kpk

    a niby dlaczego nie?

    KG

  • 10. Data: 2003-02-10 23:36:07
    Od: "Agnieszka" <g...@w...pl>

    A po rozprawie, kiedy dostanę wyrok, czy ten wyrok nie otrzyma czasem zakład
    pracy i nie zostanie "dołączony" do moich akt personalnych?
    ewentualnie jeżeli sąd orzeknie, żeby z mojej pensji zciąganą jakąs część
    wypłaty na poczet czegoś tam?