  • 1. Data: 2007-09-04 19:45:44
    Temat: administracja kościelna
    Od: "Carpiediem" <t...@p...onet.pl>

    witam

    czy ktos z grupowiczow spotkal sie z ksiazkami nt. administracji koscielnej-
    dokladniej chodzi mi o pozycje prawno-administracyjna dziekanatu (diecezji)
    i roli i kompetencjach proboszcza...

    Byłbym wdzięczny za jakies namiary bibliograficzne...

    Pozdrawiam

    Darek "carpiediem"

  • 2. Data: 2007-09-05 08:01:49
    Temat: Re: administracja kościelna
    Od: Klara Bemol <h...@w...pl>

    Carpiediem napisał(a):
> [...]
    > i roli i kompetencjach proboszcza...
    >
    > Byłbym wdzięczny za jakies namiary bibliograficzne...

    Kodeks Prawa Kanonicznego

    rada: udać sie do miejscowej kurii i zapytać

  • 3. Data: 2007-09-05 12:23:16
    Od: "Rajmund Wrotek" <r...@i...pl>

    Użytkownik "Carpiediem" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dziekanatu (diecezji) i roli i kompetencjach proboszcza...
    >
    > Byłbym wdzięczny za jakies namiary bibliograficzne...

    Rozdział VI
    PARAFIE, PROBOSZCZOWIE I WIKARIUSZE PARAFIALNI

    KAN. 515. § 1. Parafia jest określoną wspólnotą wiernych, utworzoną na
    sposób stały w Kościele partykularnym, nad którą pasterską pieczę, pod
    władzą biskupa diecezjalnego, powierza się proboszczowi jako jej własnemu
    pasterzowi.

    § 2. Erekcja parafii, zniesienie jej lub dokonywanie w niej zmian, należy do
    wyłącznej kompetencji biskupa diecezjalnego. Nie powinien on erygować
    parafii albo ich znosić, ewentualnie dokonywać poważnych zmian, bez
    wysłuchania Rady kapłańskiej.

    § 3. Parafia erygowana zgodnie z prawem posiada mocą samego prawa osobowość
    prawną.

    KAN. 516. § 1. Jeśli czego innego w prawie nie zastrzeżono, z parafią jest
    zrównana parafia tymczasowa, która jest określoną wspólnotą wiernych w
    Kościele partykularnym, powierzoną kapłanowi, jak jej własnemu pasterzowi,
    ze względu na szczególne okoliczności jeszcze nie erygowana jako parafia.

    § 2. Tam, gdzie jakieś wspólnoty wiernych nie mogą być erygować jako parafie
    lub parafie tymczasowe, biskup diecezjalny powinien w inny sposób zapewnić
    im pasterską opiekę.

    KAN. 517. § 1. Gdzie domagają się tego okoliczności, piecza pasterska o
    parafię lub kilka parafii równocześnie, może być powierzona wspólnie kilku
    kapłanom, z zachowaniem jednak normy, że jeden z nich będzie kierował
    pasterzowaniem, a więc wspólnie podejmowanym działaniem, jako moderator,
    będąc też za nie odpowiedzialnym wobec biskupa.

    § 2. Gdyby, na skutek braku kapłanów, biskup diecezjalny doszedł do wniosku,
    że do współudziału w trosce o pasterzowanie parafii należy dopuścić diakona
    lub jakąś inną osobę nie mającą święceń kapłańskich, albo jakąś wspólnotę
    osób, to powinien ustanowić jakiegoś kapłana, który by posiadając władzę i
    uprawnienia proboszczowskie, kierował działalnością pasterską.

    KAN. 518. Z zasady ogólnej parafia powinna być terytorialna, a więc
    obejmująca wszystkich wiernych określonego terytorium. Gdzie jednak jest to
    wskazane, należy tworzyć parafie personalne, określone z racji obrządku,
    języka, narodowości wiernych jakiegoś terytorium, albo z innego jeszcze
    powodu.

    KAN. 519. Proboszcz jest własnym pasterzem zleconej sobie parafii,
    podejmującym pasterską troskę o powierzoną mu wspólnotę pod władzą biskupa
    diecezjalnego. Powołany jest do uczestnictwa w posłudze Chrystusa, ażeby dla
    tejże wspólnoty wykonywał zadania nauczania, uświęcania i kierowania, przy
    współpracy także innych prezbiterów i diakonów oraz niosących pomoc wiernych
    świeckich, zgodnie z przepisami prawa.

    KAN. 520. § 1. Osoba prawna nie powinna być proboszczem. Jednakże za zgodą
    kompetentnego przełożonego, biskup diecezjalny, nie zaś administrator
    diecezji, może powierzyć parafię kleryckiemu instytutowi zakonnemu lub
    kleryckiemu stowarzyszeniu życia apostolskiego, erygując ją nawet w kościele
    instytutu lub stowarzyszenia, ale na tej zasadzie, że jeden prezbiter będzie
    proboszczem parafii, albo, w przypadku powierzenia parafii kilku solidarnie,
    moderatorem, o którym w kan. 517, § 1.

    § 2. Powierzenie parafii, o którym w § 1, może być dokonane na stałe lub na
    ściśle określony czas. W obydwu przypadkach ma to być uczynione na podstawie
    pisemnej umowy zawartej pomiędzy biskupem diecezjalnym i kompetentnym
    przełożonym instytutu lub stowarzyszenia. Obok innych spraw należy w niej
    wyraźnie i dokładnie określić to, co dotyczy wypełniania posługi,
    przydzielonych do tego osób oraz spraw ekonomicznych.

    KAN. 521. § 1. Aby ktoś mógł ważnie zostać proboszczem, musi posiadać
    święcenia prezbiteratu.

    § 2. Winien ponadto odznaczać się zdrową nauką i dobrymi obyczajami,
    gorliwością pasterską oraz innymi cnotami, jak również przymiotami,
    wymaganymi, czy to prawem powszechnym czy partykularnym, do kierowania
    parafią, o którą chodzi.

    § 3. Aby ktoś mógł otrzymać urząd proboszcza, należy - w sposób określony
    przez biskupa diecezjalnego, także przy pomocy egzaminu - przekonać się o
    jego zdatności.

    KAN. 522. Proboszcz winien cieszyć się stałością i dlatego ma być mianowany
    na czas nieokreślony. Na czas określony biskup diecezjalny może mianować
    tylko wtedy, gdy zezwala na to dekret Konferencji Episkopatu.

    KAN. 523. Zachowując w mocy przepis kan. 682, § 1, powierzenie urzędu
    proboszczowskiego przysługuje biskupowi diecezjalnemu i to przez swobodne
    nadanie, chyba że ktoś posiada prawo prezentacji lub wyboru.

    KAN. 524. Wakującą parafię biskup diecezjalny powinien powierzyć temu, kogo
    po rozważeniu wszystkich okoliczności, uzna za odpowiedniego do wypełniania
    w niej parafialnej posługi, wykluczając wszelki wzgląd na osobę. Aby urobić
    sobie sąd o zdatności, winien wysłuchać zdania dziekana i przeprowadzić
    odpowiednie badania, zasięgnąć, jeśli potrzeba, opinii niektórych
    prezbiterów oraz wiernych świeckich.

    KAN. 525. W okresie wakansu stolicy lub przeszkody w działaniu, do
    administratora diecezjalnego albo innego tymczasowego jej zarządcy należy:

    1° udzielać nadania lub zatwierdzać kapłanów, którzy zgodnie z prawem
    zostali na parafię prezentowani lub wybrani;

    2° mianować proboszczów, gdy stolica wakuje lub ma przeszkodę w działaniu od
    roku.

    KAN. 526. § 1. Proboszcz powinien sprawować pieczę pasterską w jednej tylko
    parafii. Jednakże z powodu braku kapłanów albo na skutek innych
    okoliczności, można takiemu proboszczowi powierzyć pieczę pasterską o kilka
    sąsiednich parafii.

    § 2. W tej samej parafii ma być tylko jeden proboszcz albo moderator zgodnie
    z przepisem kan. 517, § 1. Odrzuca się zwyczaj przeciwny oraz odwołuje
    wszelki przeciwny przywilej.

    KAN. 527. § 1. Kto jest promowany do podjęcia troski pasterskiej w parafii,
    otrzymuje ją i obowiązany jest pasterzować od momentu jej objęcia w
    posiadanie.

    § 2. Proboszcza wprowadza w posiadanie ordynariusz miejsca lub kapłan przez
    niego delegowany, zachowując sposób przewidziany prawem partykularnym lub
    zgodnym z prawem zwyczajem. Dla słusznej wszakże przyczyny tenże ordynariusz
    może dyspensować od tego sposobu. W takim wypadku dyspensa podana do
    wiadomości parafii zastępuje objęcie w posiadanie.

    § 3. Ordynariusz miejsca powinien określić czas, w którym ma nastąpić
    objęcie parafii w posiadanie. Po jego bezskutecznym upływie, może ogłosić,
    że parafia wakuje, chyba że zaistniała słuszna przeszkoda.

    KAN. 528. § 1. Proboszcz jest obowiązany zatroszczyć się o to, ażeby
    przybywającym w parafii głoszone było nieskażone słowo Boże. Stąd zabiega o
    to, by wierni byli właściwie o prawdach wiary pouczeni, zwłaszcza przez
    głoszenie homilii w niedziele i święta nakazane oraz przez nauczanie
    katechetyczne. Popiera też dzieła, poprzez które jest propagowany duch
    ewangeliczny, również w zakresie sprawiedliwości społecznej. W sposób
    szczególny troszczy się o katolickie wychowanie dzieci i młodzieży.
    Wszelkimi siłami zabiega, korzystając także z pomocy wiernych, ażeby
    ewangeliczne orędzie dotarło również do tych, którzy przestali praktykować
    albo nie wyznają prawdziwej wiary.

    § 2. Proboszcz troszczy się o to, ażeby sprawowanie Eucharystii stało się
    centrum parafialnego zgromadzenia wiernych. Pracuje nad tym, by wierni
    wzmacniali się przez pobożne uczestniczenie w sakramentach, a zwłaszcza
    często przystępowali do sakramentów Najświętszej Eucharystii i pokuty. Stara
    się również o to, by wierni modlili się, także w rodzinach, oraz świadomie i
    czynnie uczestniczyli w liturgii. Proboszcz, pod władzą biskupa
    diecezjalnego, winien kierować liturgią w swojej parafii i czuwać nad tym,
    by nie wkradły się do niej nadużycia.

    KAN. 529. § 1. Pragnąc dobrze wypełnić funkcję pasterza, proboszcz powinien
    starać się poznać wiernych powierzonych jego pieczy. Winien zatem nawiedzać
    rodziny, uczestnicząc w troskach wiernych, zwłaszcza niepokojach i smutku,
    oraz umacniając ich w Panu, jak również - jeśli w czymś nie domagają -
    roztropnie ich korygując. Gorącą miłością wspiera chorych, zwłaszcza
    bliskich śmierci, wzmacniając ich troskliwie sakramentami i polecając ich
    dusze Bogu. Szczególną troską otacza biednych, cierpiących, samotnych,
    wygnańców oraz przeżywających szczególne trudności. Stara się wreszcie o to,
    by małżonkowie i rodzice otrzymali pomoc do wypełniania własnych obowiązków
    oraz popiera wzrost życia chrześcijańskiego w rodzinach.

    § 2. Proboszcz uznaje i popiera własny udział wiernych świeckich w misji
    Kościoła, udzielając również poparcia ich stowarzyszeniom o celach
    religijnych. Współpracuje z własnym biskupem i diecezjalnym prezbiterium,
    zabiegając także o to, by wierni troszczyli się o parafialną wspólnotę,
    czuli się członkami zarówno diecezji, jak i Kościoła powszechnego, oraz
    uczestniczyli w rozwijaniu lub podtrzymywaniu tej wspólnoty.

    KAN. 530. Do funkcji specjalnie powierzonych proboszczowi należą
    następujące:

    1° udzielanie chrztu;

    2° udzielanie sakramentu bierzmowania osobom znajdującym się w
    niebezpieczeństwie śmierci, według przepisu kan. 883, n. 3;

    3° udzielanie Wiatyku i namaszczenia chorych, z zachowaniem wszakże przepisu
    kan. 1003, §§ 2 i 3, a także udzielanie apostolskiego błogosławieństwa;

    4° asystowanie przy zawieraniu małżeństw i błogosławieniu małżeństw;

    5° odprawianie pogrzebów;

    6° święcenie źródła chrzcielnego w okresie wielkanocnym, prowadzenie
    procesji poza kościołem oraz dokonywanie uroczystych poświęceń poza
    kościołem;

    7° bardziej uroczyste sprawowanie Eucharystii w niedziele i święta.

    KAN. 531. Chociażby kto inny wykonał parafialne zadanie, jednak ofiary
    przyjęte z tej okazji powinien przekazać do wspólnej kasy parafialnej, chyba
    że pewna jest przeciwna wola ofiarodawcy w odniesieniu do ofiar
    dobrowolnych. Do biskupa diecezjalnego należy - po wysłuchaniu zdania Rady
    kapłańskiej - wydać odpowiednie przepisy co do przeznaczenia składanych
    ofiar oraz wynagrodzenia kapłanów wypełniających to zadanie.

    KAN. 532. W załatwianiu wszystkich czynności prawnych proboszcz występuje w
    imieniu parafii, zgodnie z przepisami prawa. Ma również troszczyć się o to,
    by dobra parafii były administrowane według norm kan. 1281-1288.

    KAN. 533. § 1. Proboszcz ma obowiązek rezydować w domu parafialnym w pobliżu
    kościoła. W szczególnych wszakże przypadkach, mając na uwadze słuszną
    przyczynę, ordynariusz miejsca może zezwolić, aby gdzie indziej zamieszkał,
    zwłaszcza w domu wspólnym dla wielu kapłanów, jeśli zostanie zabezpieczone
    właściwe i odpowiednie wykonanie parafialnych zadań.

    § 2. Jeśli czego innego nie domaga się poważny powód, wolno proboszczowi
    każdego roku opuścić parafię z racji wakacji najdłużej przez miesiąc, czy to
    ciągły, czy to z przerwami. Nie wlicza się do niego rekolekcji, odbywanych
    jeden raz w roku. Gdy proboszcz opuszcza parafię na ponad tydzień,
    obowiązany jest powiadomić o tym ordynariusza miejsca.

    § 3. Biskup diecezjalny powinien wydać przepisy, aby pod nieobecność
    proboszcza zabezpieczyć pieczę duszpasterską w parafii przez kapłana
    wyposażonego w potrzebne uprawnienia.

    KAN. 534. § 1. Po objęciu parafii proboszcz obowiązany jest odprawiać Mszę
    św. za powierzony sobie lud: we wszystkie niedziele i święta nakazane we
    własnej diecezji. Jeżeli w jakimś dniu nie może ich odprawić wskutek uznanej
    przez prawo przeszkody, winien tego dokonać w te same dni przez kogo innego
    albo w innym dniu osobiście.

    § 2. Proboszcz pasterzujący w kilku parafiach obowiązany jest w dni
    wymienione w § 1, odprawić tylko jedną Mszę św. za cały powierzony sobie
    lud.

    § 3. Proboszcz, który nie uczynił zadość obowiązkowi zgodnie z
    postanowieniem §§ 1 i 2, powinien jak najszybciej odprawić tyle Mszy św. za
    wiernych, ile opuścił.

    KAN. 535. § 1. W każdej parafii należy prowadzić księgi parafialne, a
    mianowicie ochrzczonych, małżeństw, zmarłych oraz inne, zgodnie z przepisami
    Konferencji Episkopatu lub biskupa diecezjalnego. Proboszcz ma czuwać nad
    tym, by księgi były właściwie spisywane i przechowywane.

    § 2. W księdze ochrzczonych należy odnotować bierzmowanie, jak również to,
    co ma związek ze stanem kanonicznym wiernych z racji małżeństwa, z
    zachowaniem wszakże przepisu kan. 1133, z racji adopcji, jak również
    przyjęcia święceń wyższych, profesji wieczystej złożonej w instytucie
    zakonnym oraz zmiany obrządku; adnotacje muszą być zawsze uwidocznione w
    metryce chrztu.

    § 3. Każda parafia powinna mieć własną pieczęć. Wydawane zaświadczenia
    kanonicznego stanu wiernych oraz wszystkie akty, które mogą posiadać
    znaczenie prawne, mają być podpisane przez proboszcza lub jego delegata i
    opatrzone pieczęcią parafialną.

    § 4. Każda parafia winna mieć własny depozyt dokumentów czyli archiwum, w
    którym należy przechowywać księgi parafialne, łącznie z listami biskupów
    oraz innymi dokumentami, których zachowanie jest konieczne lub pożyteczne.
    Biskup diecezjalny lub jego delegat powinien, z okazji wizytacji lub w innym
    czasie, przejrzeć je wszystkie, a proboszcz ma czuwać nad tym, by nic z nich
    nie dostało się do obcych rąk.

    § 5. Należy pilnie przechowywać także stare księgi parafialne, zgodnie z
    wymogami prawa partykularnego.

    KAN. 536. § 1. Jeśli zdaniem biskupa diecezjalnego, po zasięgnięciu opinii
    Rady kapłańskiej, byłoby to pożyteczne, należy w każdej parafii ustanowić
    radę duszpasterską. Ma jej przewodniczyć proboszcz, a członkami powinni być
    wierni wraz z tymi, którzy z urzędu uczestniczą w trosce duszpasterskiej o
    parafię i pomagają w ożywianiu działalności pasterskiej.

    § 2. Rada duszpasterska posiada jedynie głos doradczy i kieruje się normami
    określonymi przez biskupa diecezjalnego.

    KAN. 537. W każdej parafii powinna być rada do spraw ekonomicznych, która
    rządzi się nie tylko przepisami prawa powszechnego, lecz także normami
    wydanymi przez biskupa diecezjalnego. Wierni dobrami zgodnie z tymi normami
    świadczą proboszczowi pomoc w administrowaniu dobrami parafialnymi, z
    zachowaniem przepisu kan. 532.

    KAN. 538. § 1. Proboszcz traci swój urząd przez usunięcie lub przeniesienie,
    dokonane zgodnie z przepisami prawa przez biskupa diecezjalnego; przez
    zrzeczenie się dla słusznej przyczyny, dokonane przez samego proboszcza i,
    do ważności, przyjęte przez biskupa diecezjalnego, jak również po upływie
    czasu, jeśli proboszcz zgodnie z przepisami prawa partykularnego, o którym w
    kan. 522, był ustanowiony na oznaczony czas.

    § 2. Proboszcza, który jest członkiem instytutu zakonnego albo jest
    inkardynowany do stowarzyszenia życia apostolskiego, usuwa się z zachowaniem
    przepisu kan. 682, § 2.

    § 3. Proboszcz, po ukończeniu siedemdziesiątego piątego roku życia, jest
    proszony o złożenie zrzeczenia się urzędu na ręce biskupa diecezjalnego,
    który rozważywszy wszystkie okoliczności osoby i miejsca, powinien
    zadecydować o przyjęciu lub odłożeniu zrzeczenia. Biskup diecezjalny
    obowiązany jest zapewnić zrzekającemu się odpowiednie utrzymanie i
    mieszkanie, mając na uwadze normy ustalone przez Konferencję Episkopatu.

    KAN. 539. Gdy parafia wakuje albo proboszcz, na skutek uwięzienia, zesłania,
    czy wygnania, niezdolności lub słabego zdrowia, lub innej przyczyny, nie
    może wypełniać pasterskiej posługi w parafii, biskup diecezjalny winien jak
    najszybciej mianować administratora parafii, mianowicie kapłana, który by
    zastępował proboszcza, zgodnie z przepisem kan. 540.

    KAN. 540. § 1. Administrator parafii ma te same obowiązki i posiada te same
    uprawnienia co proboszcz, chyba że biskup diecezjalny inaczej postanowi.

    § 2. Administratorowi parafii nie wolno nic czynić, co mogłoby przynieść
    uszczerbek uprawnieniom proboszcza lub dobrom parafialnym.

    § 3. Po wypełnieniu swojego zadania, administrator parafii winien złożyć
    sprawozdanie proboszczowi.

    KAN. 541. § 1. W przypadku wakansu parafii, jak również wtedy, gdy proboszcz
    na skutek przeszkody nie może wypełniać pasterskiej posługi, kierowanie
    parafią, przed ustanowieniem administratora parafii, przejmuje tymczasowo
    wikariusz parafialny, a gdy jest ich kilku, najstarszy nominacją. Jeśli zaś
    nie ma wikariusza proboszcz określony prawem partykularnym.

    § 2. Kto przejął kierowanie parafią zgodnie z przepisem § 1, powinien
    natychmiast powiadomić ordynariusza miejsca o wakansie parafii.

    KAN. 542. Kapłani, którzy według przepisu kan. 517, § 1, mają wspólnie
    pasterzować w jednej lub równocześnie w kilku parafiach:

    1° powinni posiadać przymioty, o których w kan. 521;

    2° mają być mianowani lub ustanowieni z zachowaniem przepisów kan. 522 i
    524;

    3° przejmują pasterzowanie dopiero z chwilą objęcia parafii w posiadanie;
    ich moderator obejmuje ją w posiadanie zgodnie z przepisami kan. 527, § 2;
    dla pozostałych kapłanów złożenie wyznania wiary dokonane w sposób
    przewidziany prawem zastępuje objęcie w posiadanie.

    KAN. 543. § 1. Jeśli kapłanom powierzono wykonywanie solidarnie pasterskiej
    posługi w jednej lub kilku parafiach, to każdy, według porządku przez nich
    ustalonego, ma obowiązek wypełniać posługi i funkcje proboszczowskie, o
    których w kan. 528, 529 i 530. Władza asystostowania przy zawieraniu
    małżeństwa, jak również wszystkie uprawnienia w zakresie dyspensowania
    przyznane przez samo prawo proboszczom, przysługują wszystkim, ale należy z
    nich korzystać pod kierownictwem moderatora.

    § 2. Wszyscy kapłani, którzy należą do zespołu:

    1° są związani obowiązkiem rezydencji;

    2° wspólnie mają ustalić, w jakiej kolejności jeden z nich ma odprawiać za
    lud, zgodnie z przepisem kan. 534;

    3° przy podejmowaniu czynności prawnych, sam moderator występuje w imieniu
    jednej lub kilku parafii powierzonych zespołowi.

    KAN. 544. Gdy ustaje urząd jednego kapłana z zespołu, o którym w kan. 517, §
    1, albo moderator zespołu, a także gdy ktoś z nich staje się niezdolny do
    wykonywania pasterskiej posługi, nie wakuje parafia lub parafie powierzone
    zespołowi. Natomiast biskup diecezjalny powinien mianować nowego moderatora.
    Zanim jednak biskup mianuje innego, to zadanie winien wypełniać kapłan tegoż
    zespołu, najstarszy nominacją.

    KAN. 545. § 1. Ilekroć wydaje się to konieczne lub pożyteczne do właściwego
    wypełniania pasterskiej posługi w parafii, można przydzielić proboszczowi
    jednego lub kilku wikariuszy parafialnych, którzy jako współpracownicy
    proboszcza i uczestnicy jego troski, wspólną z proboszczem radą i
    gorliwością oraz pod jego władzą, wykonują dzieło pasterskiej posługi.

    § 2. Wikariusz parafialny może być ustanowiony czy to by świadczył pomoc w
    wypełnianiu całej posługi parafialnej albo w odniesieniu do całej parafii
    lub określonej jej części, lub w odniesieniu do określonego zespołu wiernych
    parafii, czy też by świadczył pomoc w wypełnianiu oznaczonej posługi
    równocześnie w kilku parafiach.

    KAN. 546. Aby ktoś mógł ważnie być mianowany wikariuszem, winien posiadać
    święcenia prezbiteratu.

    KAN. 547. Wikariusza parafialnego swobodnie mianuje biskup diecezjalny, po
    wysłuchaniu, jeśli to uzna za pożyteczne, proboszcza lub proboszczów
    parafii, dla których go się ustanawia, a także dziekana z zachowaniem kan.
    682, § 1.

    KAN. 548. § 1. Obowiązki i uprawnienia wikariusza parafialnego określone są,
    oprócz kanonów tego rozdziału, statutami diecezjalnymi a także pismem
    biskupa diecezjalnego, a szczegółowiej zdeterminowane zostają poleceniem
    proboszcza.

    § 2. Jeżeli co innego wyraźnie w piśmie biskupa diecezjalnego nie
    zastrzeżono, wikariusz parafialny z racji urzędu zobowiązany jest wspomagać
    proboszcza w całej posłudze parafialnej, z wyjątkiem odprawiania Mszy św. za
    lud, a także zgodnie z prawem zastępować proboszcza, jeżeli sprawa tego
    wymaga.

    § 3. Wikariusz parafialny przedstawia regularnie proboszczowi zamierzone lub
    podjęte poczynania pasterskie, tak żeby proboszcz i wikariusz lub
    wikariusze, mogli wspólnymi siłami wypełniać pasterską posługę w parafii, za
    którą razem są odpowiedzialni.

    KAN. 549. Jeśli biskup diecezjalny czego innego nie postanowi zgodnie z
    przepisem kan. 533, § 3 i jeśli nie został ustanowiony administrator
    parafii, wtedy podczas nieobecności proboszcza należy zachować przepisy kan.
    541, § 1. W takim wypadku wikariusz przejmuje również wszystkie obowiązki
    proboszcza, z wyjątkiem obowiązku odprawiania Mszy św. za lud.

    KAN. 550. § 1. Wikariusz parafialny jest obowiązany rezydować w parafii, a
    gdy został ustanowiony dla kilku parafii równocześnie, w jednej z nich.
    Jednakże na skutek słusznej przyczyny ordynariusz miejsca może zezwolić, by
    zamieszkał gdzie indziej, zwłaszcza w domu wspólnym dla wielu kapłanów, o
    ile nie ucierpi z tego powodu wykonywanie pasterskich zadań.

    § 2. Ordynariusz miejsca winien zatroszczyć się o to, by proboszcz i
    wikariusze praktykowali wedle możności jakąś formę życia wspólnego w domu
    parafialnym.

    § 3. Odnośnie do czasu wakacji, wikariusz ma takie samo prawo jak proboszcz.

    KAN. 551. W odniesieniu do ofiar, jakie wierni składają wikariuszowi z
    okazji wykonywania pasterskiej posługi, należy zachować przepis kan. 531.

    KAN. 552. Biskup diecezjalny lub administrator diecezji może dla słusznej
    przyczyny usunąć wikariusza parafialnego z zachowaniem przepisu kan. 682, §
    2.

  • 4. Data: 2007-09-05 13:03:25
    Od: "Carpiediem" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rajmund Wrotek" napisał

    > Rozdział VI
    > PARAFIE, PROBOSZCZOWIE I WIKARIUSZE PARAFIALNI

    a miałbyś coś z książek- może spotkałeś gdzie wspomniane problemy zostają
    poruszone...?

    pozdrawiam

    Darek "carpiediem"

  • 5. Data: 2007-09-05 14:31:42
    Od: "Rajmund Wrotek" <r...@i...pl>

    > Użytkownik "Rajmund Wrotek" napisał

    > a miałbyś coś z książek- może spotkałeś gdzie wspomniane problemy zostają
> [...]
    Niestety nie