  • 1. Data: 2005-09-04 07:42:25
    Temat: abonament rtv - reklamacja?
    Od: Rojbert <u...@p...onet.pl>

    Witam,
    Korzystając z usług dowolnego usługodawcy, który pobiera stałą opłatę w
    ramach abonamentu mam ściśle określone warunki jakie musi spełniać ów
    usługodawca lub jego produkt i mam prawo do reklamacji, jeżeli wystąpią
    odstępstwa od tych warunków. Dlaczego publiczne media, na rzecz których
    płacę daninę publiczną nie przedstawiają swoich ściśle określonych
    obowiązków wobec mnie? W jaki sposób mogę rewidować ową "misję", która
    jest dla mnie nagrodą za daninę i czy istnieją jakieś wyznaczniki jej
    jakości, ustawa o radiofonii i telewizji milczy na ten temat?
    Dlaczego płacę quasi podatek od _urządzenia_ a nie od usługi i dlaczego
    KRRiT nie odpowiada w żaden sposób za to urządzenie w razie jego awarii?

    --
    Pozdrawiam, Rojbert

  • 2. Data: 2005-09-04 08:23:38
    Temat: Re: abonament rtv - reklamacja?
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Rojbert wyskrobał(a):
> [...]
    > odstępstwa od tych warunków. Dlaczego publiczne media, na rzecz których
    > płacę daninę publiczną nie przedstawiają swoich ściśle określonych

    Jakie są te ściśle określone obowiązki wobec Ciebie?

    > W jaki sposób mogę rewidować ową "misję", która
    > jest dla mnie nagrodą za daninę i czy istnieją jakieś wyznaczniki jej
    > jakości, ustawa o radiofonii i telewizji milczy na ten temat?

    Jakieś ogólniki chyba są, właśnie w ustawie o KRRiT.

    > Dlaczego płacę quasi podatek od _urządzenia_ a nie od usługi i dlaczego
    > KRRiT nie odpowiada w żaden sposób za to urządzenie w razie jego awarii?

    Bo podatek od faktycznego oglądania byłby znacznie trudniejszy do pobrania.
    Dlatego przyjmuje się domniemanie (które się sprawdza w 80% mniej więcej),
    że każdy kto ma telewizor ogląda TVP (oczywiście nie ciągle).

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2005-09-04 10:31:31
    Od: Rojbert <u...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-09-04 10:23 Bartek Gliniecki napisal(a):
    > Rojbert wyskrobał(a):

    > Jakie są te ściśle określone obowiązki wobec Ciebie?

    Ustawa nie precyzuje zakresu obowiązków instytucji wobec osoby płacącej
    daninę, jedynie ukrywa się pod nic nie mówiącą definicją "misji".

    > Jakieś ogólniki chyba są, właśnie w ustawie o KRRiT.

    Ustawa koncentruje się na moich powinnościach i wkładzie na rzecz
    rozwoju instytucji.
    W zamian daje "misję", której wartości nie mogę zweryfikować, gdyż nie
    jest uwzględniony wyznacznik jej jakości.
    Jak mam ocenić jakość towaru, nie znając jego wartości?

> [...]
    > pobrania. Dlatego przyjmuje się domniemanie (które się sprawdza w 80%
    > mniej więcej), że każdy kto ma telewizor ogląda TVP (oczywiście nie

    "Art. 48. 2. Domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik
    radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy
    odbiór programu, używa tego odbiornika."
    Czyli wszystko koncentruje się na urządzeniu, a dokładnie na pobieraniu
    daniny za posiadanie tego urządzenia. Skoro posiadam urządzenie, za
    posiadanie którego powinienem płacić daninę (a danina ta nie jest
    podatkiem), powinienem oczekiwać czegoś w zamian. Dostaję coś pod nazwą
    "misja", która znaczy tyle co nic, gdyż jej wartość nie jest możliwa do
    zweryfikowania. Nie mogę złożyć reklamacji na produkt, którego nie można
    zdefiniować.

    "Telewizja Polska S.A. dba o to, by wszystkie jej programy
    ogólnokrajowe i
    regionalne łącznie uzyskiwały dostateczny zasięg społeczny i
    dostatecznie masową
    widownię, aby uzasadnić pobieranie opłat abonamentowych od całego
    społeczeństwa. "
    (źródło:http://ww2.tvp.pl/tvppl/include/docs/2005/01
    /05/misja_TVP.pdf)
    Czyli masło maślane, bo czym owa "misja" różni się od tej realizowanej
    przez niezależne stacje komercyjne, które to samo oferują _jedynie_ z
    wpływów z reklam?

    --
    Pozdrawiam, Rojbert

  • 4. Data: 2005-09-04 10:45:28
    Od: Rojbert <u...@p...onet.pl>

> [...]

    dostatecznie masową
    widownię, aby uzasadnić pobieranie opłat abonamentowych od całego

    Ciekawy dokument, tylko jego treść może równie dobrze pasować do "misji"
    stacji komercyjnej.
    Założenia są te same - im większa oglądalność, tym większe wpływy z
    reklamy, czyli większa... misja?

    --
    Pozdrawiam, Rojbert

  • 5. Data: 2005-09-04 12:07:31
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Rojbert wyskrobał(a):
> [...]
    > W zamian daje "misję", której wartości nie mogę zweryfikować, gdyż nie
    > jest uwzględniony wyznacznik jej jakości.

    Wyznacznik jej jakości (cokolwiek to znaczy) zawiera art. 21 ustawy o KRRiT.

    > Jak mam ocenić jakość towaru, nie znając jego wartości?

    Trochę mylisz kategorie. Nic tutaj nie kupujesz. Nie ma dobrowolności w
    opłacaniu abonamentu, bo jest to danina publiczna, której uiszczanie jest
    obowiązkowe. Na straży wypełniania misji przez media publiczne stoi w Twoim
    imieniu KRRiT oraz (chyba) rady programowe nadawców publicznych.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2005-09-04 15:34:19
    Od: Rojbert <u...@p...onet.pl>

    > Wyznacznik jej jakości (cokolwiek to znaczy) zawiera art. 21 ustawy o
    > KRRiT.

    Wspomniany art. zawiera jedynie listę zadań, którym można bezkarnie nie
    sprostać, gdyż nie zawiera żadnych obowiązków instytucji na rzecz
    odbiorcy, który za posiadanie urządzenia daninę płacić musi.

    --
    Pozdrawiam, Rojbert