  • 1. Data: 2008-11-05 14:01:44
    Temat: Zwrot pozwu - czy zasadne ?
    Od: user <g...@w...pl>

    Witam,

    mam następującą sytuację i chciałbym zasięgnąć Wasze opinii w sprawie.

    1. Pozew o wydanie nakazu zapłaty, w postępowaniu nakazowym
    gospodarczym, wps: 122 tyś., opłacony wg zasady 1/4 z 5 % wps.
    2. Sąd wzywa do uzupełnienia wpisu o kwotę 4.600 zł., w terminie 7 dni
    pod rygorem zwrotu pozwu.
    3. Powód nie wnosi tej opłaty ponieważ w dniu otrzymania wezwania z
    sądu pozwany spłacił na jego rzecz 80 tyś. oraz zobowiązał się do
    spłaty reszty w terminie 14 dni.
    4. Przed upływem 7 dni na wpłatę 4.600 zł powód cofa powództwo i
    zrzeka się roszczenia odnośnie co do kwoty 80 tyś. W pozostałym
    zakresie podtrzymuje tak jak w treści pozwu.
    5. Pozwany wpłaca resztę - 42 tyś. więc powód cofa powództwo i zrzeka
    się roszczenie w zakresie 42 tyś. Nadal domaga się zasądzenie na jego
    rzecz kosztów procesu.
    6. Sąd wydaje zarządzenie o zwrocie pozwu z uwagi na nie wniesienie
    4.600 zł tytułem uzupełnienie wpisu.

    Czy Waszym zdaniem sąd postąpił prawidłowo ? Jako podstawę sąd podał
    art. 130 par. 1 i 2.

    "Art. 130. § 1. (105) Jeżeli pismo procesowe nie może otrzymać
    prawidłowego biegu wskutek niezachowania warunków formalnych lub
    jeżeli od pisma nie uiszczono należnej opłaty, przewodniczący wzywa
    stronę, pod rygorem zwrócenia pisma, do poprawienia, uzupełnienia lub
    opłacenia go w terminie tygodniowym. Mylne oznaczenie pisma
    procesowego lub inne oczywiste niedokładności nie stanowią przeszkody
    do nadania pismu biegu i rozpoznania go w trybie właściwym.
    § 11. (106) Jeżeli pismo wniosła osoba zamieszkała lub mająca siedzibę
    za granicą, która nie ma w kraju przedstawiciela, przewodniczący
    wyznacza termin do poprawienia lub uzupełnienia pisma albo uiszczenia
    opłaty nie krótszy niż miesiąc.
    § 2. Po bezskutecznym upływie terminu przewodniczący zwraca pismo
    stronie. Pismo zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa
    wiąże z wniesieniem pisma procesowego do sądu."

    Moim zdaniem sąd postąpił w sposób nie prawidłowy. Powód przed upływem
    7 dniowego terminu na uzupełnienie wpisu w kwocie 4.600 cofnął w
    części powództwo w efekcie czego wps w tej sytuacji był 42 tyś tak
    więc sąd powinien uwzględnić ten fakt i ewentualnie wezwać powoda do
    uzupełnienia wpisu proporcjonalnie do nowej wartości przedmiotu sporu.

    Nie ulega wątpliwości, iż w chwili wytoczenia powództwa było ono
    uzasadnione (pozwany uznał je po złożeniu pozwu) tak więc sąd powinien
    zasądzić na rzecz powoda zwrot kosztów procesu.

    Jak uważacie, jak najlepiej "ugryźć" to zarządzenie o zwrocie pozwu
    aby uzyskać zwrot kosztów ?

    Jeżeli pominąłem jakieś istotne Waszym zdaniem informacje co do stanu
    faktycznego to proszę o uwagi.

    Dzięki z góry, pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-11-05 14:04:23
    Temat: Re: Zwrot pozwu - czy zasadne ?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    user pisze:

    > Jeżeli pominąłem jakieś istotne Waszym zdaniem informacje co do stanu
    > faktycznego to proszę o uwagi.

    A o jakich kosztach procesu mówisz? Opłata sądowa została zwrócona,
    mówisz o kosztach adwokata?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-11-05 14:19:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    user pisze:

    > Jak uważacie, jak najlepiej "ugryźć" to zarządzenie o zwrocie pozwu
    > aby uzyskać zwrot kosztów ?

    Według mnie Sąd zrobił prawidłowo.
    Opłatę nalicza się do pierwotnej wartości przedmiotu sporu wskazanej w
    pozwie i obniżenie roszczenia nie skutkuje obniżeniem opłaty.

    --
    @2008 Johnson
    Im bardziej chore państwo, tym więcej w nim praw.

  • 4. Data: 2008-11-06 09:07:08
    Od: user <g...@w...pl>

    On 5 Lis, 15:04, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >   A o jakich kosztach procesu mówisz? Opłata sądowa została zwrócona,
    > mówisz o kosztach adwokata?
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Liwiusz

    Mam na myśli koszty sądowe oraz koszty zastępstwa procesowego.

  • 5. Data: 2008-11-06 09:12:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    user pisze:

    > Mam na myśli koszty sądowe oraz koszty zastępstwa procesowego.

    Koszty sądowe - w sensie opłata sądowa (dawny wpis) - powinien zostać
    zwrócony przez sąd wraz z zwrotem wniosku. Co do kosztów adwokata, to
    się nie wypowiem.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz