  • 1. Data: 2006-02-26 23:51:52
    Temat: Zwrot nadpłaty zobowiązania solidarnego
    Od: "Milan" <C...@o...pl>

    Jak rozwiązać problem zwrotu napłaty w podatku obrotowym dokonanej na rzecz
    nieistniejącej spółki cywilnej przez jednego z byłych wspólników? Nie
    znalazłem żadnej odpowiedzi na to pytanie w orzecznictwie.
    Prowadziłem do końca 1994 r. spółkę cywilną razem inną osobą. Spółka
    prowadziła z organami skarbowymi spory o podatek obrotowy za 1992 r.
    Ostateczna decyzja o wysokości tego podatku została wydana dopiero 1996 roku
    a więc kilkanaście miesiący po rozwiązaniu spółki, podziale majątku i
    zakończeniu działalności. Byłem wtedy w sporze z byłym wspólnikiem i nie
    było mowy o wspólnym zapłaceniu tego podatku. Dla ew. uniknięcia egzekucji
    komorniczej zapłaciłem w maju 1996r przypadającą na mnie połowę tego
    podatku. Były wspólnik nie zapłacił. Jednak w wyniku ciągnącego się dalej
    postępowania przed NSA w 2006 r.(sic!) tenże Sąd ostatecznie stwierdził
    nieważność decyzji z 1996r o wymiarze tego podatku.
    Kuriozalna sprawa!
    Niedawno urząd skarbowy przysłał pismo w którym informuje że pozostawia do
    dyspozycji byłych wspólników powstałą w tej sytuacji nadpłatę wraz z
    odstetkami (zrobiła się ładna sumka) i że wypłaci kwotą wg udziałów w byłej
    spółce.
    Napisałem pismo, że żądam zwrotu całej nadpłaty bo to ja osobiście wpłaciłem
    tę kwotę i nie w imieniu spółki ale w swoim (mam dowód wpłaty). Argumentuję,
    że kwotę tę wpłaciłem dawno po rozwiązaniu spółki ze swojego majątku
    osobistego i we własnym imieniu (na dowodzie jest moje nazwisko i adres).
    Niby to dlaczego zatem mój były wspólnik ma teraz dostać połowę tej sumy ( a
    ma na to chrapkę). Nie ma przecież mowy o jakiejkolwiek współwłasności co do
    kwoty wpłaconej dawno po rozwiązaniu spółki przez jednego z byłych
    wspólników z własnych środków.
    A jeśli ktoś zapłaci całą opłatę od umowy cywilnoprawnej a potem okaże się
    że nadpłacił to komu zwracać (zobowiązanie solidarne)
    Jak rozwiązać ten problem?

  • 2. Data: 2006-02-27 00:14:00
    Temat: Re: Zwrot nadpłaty zobowiązania solidarnego
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Milan napisał(a):
> [...]
    > A jeśli ktoś zapłaci całą opłatę od umowy cywilnoprawnej a potem okaże się
    > że nadpłacił to komu zwracać (zobowiązanie solidarne)

    ech no chyba jest jednak tak, że zob. solidarne ma zapłacić którykolwiek
    ze wspólników i tyle jeśli chodzi o zapłatę. Potem wspólnik, który
    płacił może pozwać do sądu drugiego wspólnika żeby mu to oddał ;-)

    sg

  • 3. Data: 2006-02-27 10:26:52
    Od: "Milan" <C...@o...pl>

    Dzięki ale ja bym tak sprawy nie upraszczał. Idzie tu przecież nie o
    zobowiązanie ale właśnie o jego brak, skoro stwierdzono nieważność decyzji,
    to zobowiązania w ogóle nie było. Skoro zobowiązania nie było to tym
    bardziej nie mogł go znamionować solidarny charakter. Urząd moim zdanie
    powinien zwrócić pieniądze osobie która je wpłaciła jako świadczenie
    nienależne. A tym bardziej nie ma prawa rozstrzygania o jakimkolwiek
    podziale tej kwoty. Tak mi się wydaje.
    Następny problem to na jakiej drodze dochodzić swoich racji -
    administracyjnej czy cywilnej?