  • 1. Data: 2005-06-29 20:56:31
    Temat: Zwolnienie z podatku od darowizny a zakup kolejnego mieszkania
    Od: "Rafal" <s...@g...pl>

    Dwa lata temu otrzymalem darowizne - kawalerke. Darowizna byla zwolniona z
    podatku, pod warunkiem nie sprzedania lokalu przez 5 lat. W przeciwnym razie
    konieczne jest zaplacenie podatku. Obecnie w zwiazku ze zmiana stanu
    cywilnego chcialbym kupic wieksze mieszkanie i jednoczesnie przeznaczyc
    kawalerke na wynajem. Czy w zwiazku z tym, ze przeprowadze sie do innego
    mieszkania powstanie obowiazek podatkowy dotyczacy tej darowizny? Nie chce
    zmieniac adresu zameldowania ale chce przeznaczyc mieszkanie na wynajem i
    fizycznie nie bede tu mieszkal.
    Jak rozumiec zapis: "Obdarowany oswiadcza, ze w nabytym lokalu bedzie
    mieszkac przez okres co najmniej 5 lat" ? Czy wystarczy byc zameldowanym czy
    trzeba "fizycznie" zamieszkiwac dany lokal, ktory byl darowany?

    Pozdrawiam

    Rafal

  • 2. Data: 2005-06-29 21:08:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Rafal wrote:
> [...]
    > mieszkac przez okres co najmniej 5 lat" ? Czy wystarczy byc zameldowanym czy
    > trzeba "fizycznie" zamieszkiwac dany lokal, ktory byl darowany?

    fizycznie mieszkać.

    ale jest furtka

    7.30) Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w
    budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych
    oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również
    wtedy, gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem
    zamieszkiwania ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia.

    kupienie nowego mieszkania i wynajęcie kawalerki cię nie uratuje

    Ale sprzedanie kawalerki i kupienie większego mieszkania w ciągu 6
    miesięcy tak.
    Uzasadnieniem może być powiększenie rodziny.

  • 3. Data: 2005-06-30 06:52:19
    Od: "Rafal i Gosia " <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

    > fizycznie mieszkać.

    Teoretyzujac.... Czy gdybym otrzymal stypendium za granica lub dostal
    propozycje pracy w innym miescie to w przypadku wyjazdu na rok lub dwa
    powstalby obowiazek podatkowy w zwiazku z "fizycznym" nie zamieszkiwaniem
    lokalu? Nie moglbym wynajac w takim przypadku mieszkania i wyjechac na
    kontrakt?

> [...]
    > miesięcy tak.
    > Uzasadnieniem może być powiększenie rodziny.

    Czy analogicznie mozna to odniesc do sytuacji : najpierw kupuje nowe
    mieszkanie a nastepnie niezwlocznie sprzedaja darowane? Np. w ciagu 6
    miesiecy?

  • 4. Data: 2005-06-30 07:42:09
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    witek napisał(a):

    > kupienie nowego mieszkania i wynajęcie kawalerki cię nie uratuje
    >
    > Ale sprzedanie kawalerki i kupienie większego mieszkania w ciągu 6
    > miesięcy tak.

    jest jeszcze jedno wyjscie ;)
    jesli jest "pewny" malzonki, moga nowe mieszkanie kupic tylko na nia, a
    kawalerke wynajac bez oficjalnej umowy, us i tak tego nie sprawdzi,
    chyba ze zyczliwi dosniosa

  • 5. Data: 2005-06-30 14:05:52
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    SzerszeN wrote:

    > jest jeszcze jedno wyjscie ;)
    > jesli jest "pewny" malzonki, moga nowe mieszkanie kupic tylko na nia, a
    > kawalerke wynajac bez oficjalnej umowy, us i tak tego nie sprawdzi,
    > chyba ze zyczliwi dosniosa

    Nowe mieszkanie może kupić też na siebie, nic nie stoi na przeszkodzie
    chodzi o to, żeby w tej kawalerce te 5 lat przemieszkał.

  • 6. Data: 2005-06-30 14:08:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Rafal i Gosia wrote:

> [...]
    > powstalby obowiazek podatkowy w zwiazku z "fizycznym" nie zamieszkiwaniem
    > lokalu? Nie moglbym wynajac w takim przypadku mieszkania i wyjechac na

    no to to jest właśnie ta furtka, która pozwala ci nie mieszkać 5 lat.
    Po prostu przed US się będziesz tłumaczy, że stypendium, czy praca w
    innym miescie to są te warunki, które podpadaja pod paragraf, który
    mówi, że mieszkanie można sprzedać bez oczekiwania 5 lat.

    > Czy analogicznie mozna to odniesc do sytuacji : najpierw kupuje nowe
    > mieszkanie a nastepnie niezwlocznie sprzedaja darowane? Np. w ciagu 6
    > miesiecy?

    sądzę, że tak, ale się upewnij.
    no i te warunki, że było to konieczne.

    sprzedanie i kupienie innego ot tak sobie to jeszcze za mało, żeby się
    US nie czepiał.

  • 7. Data: 2005-07-01 06:34:49
    Od: SzerszeN <s...@t...pl>

    witek napisał(a):

    > Nowe mieszkanie może kupić też na siebie, nic nie stoi na przeszkodzie
    > chodzi o to, żeby w tej kawalerce te 5 lat przemieszkał.

    nie jestem pewny, wlasnie dopiero co podpisywalem taki gleit zwalniajacy
    z podatku i byla tam wzmianka o posiadaniu mieszkania, poza
    zamieszkiwaniem, rowniez urzedniczka sie pytala o posiadanie, wiec chyba
    jednak to ma znaczenie

  • 8. Data: 2005-07-01 15:13:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    SzerszeN wrote:

> [...]
    > z podatku i byla tam wzmianka o posiadaniu mieszkania, poza
    > zamieszkiwaniem, rowniez urzedniczka sie pytala o posiadanie, wiec chyba

    bo nie ma zwolnienia jak sie mieszkanie miało przed darowizną.
    Jak jest już po fakcie, to mieszkań sobie możesz kupić nawet 5.