  • 1. Data: 2003-04-10 10:04:55
    Temat: Zwiazek malzenski z obcokrajowcem
    Od: "Maciej Labuda" <l...@W...3miasto.net>

    Witam

    Zakladamy sytuacje:

    Polak zeni sie z Niemka.
    Czy ktores z nich moze miec podwojne obywatelstwo? Jak dlugo? Czy na zawsze?
    Jakie obywatelstwo bedzie mialo ich dziecko? Czy moze miec podwojne?

    Jakie sa korzysci i wady takich rozwiazan?

    Prosze o informacje, to dosc pilne.

    --
    Maciej Labuda
    mackmack@USUN_TOpoczta.fm

  • 2. Data: 2003-05-25 15:36:04
    Temat: Re: Zwiazek malzenski z obcokrajowcem
    Od: Łukasz Mach <l...@m...com.pl>

    Maciej Labuda wrote:

    > Witam
    >
    > Zakladamy sytuacje:
    >
    > Polak zeni sie z Niemka.
    > Czy ktores z nich moze miec podwojne obywatelstwo? Jak dlugo? Czy na

    wg. aktualnie obowiązującej ustawy o cudzoziemcach, Niemka po zawarciu
    małżeństwa może starać się o zezwolenie na pobyt(dawna karta czasowego
    pobytu), po pięciu latach pobytu może starać się o zezwolenie na osiedlenie
    się(dawna karta stałego pobytu), i po pięciu latach od tego może starać się
    o obywatelstwo. przy czym praktyka jest chyba taka że warunkiem otrzymania
    obywatelstwa polskiego, jest zrzeczenie się obywatelstwa niemieckiego(nie
    jestem tego pewien), więc mimo że prawo polskie nie zabrania posiadania
    podwójnego obywatelstwa, dla żony owego Polaka jest ono chyba nieosiągalne.

    Kwestia Polaka: jeżeli Niemcy dadzą mu obywatelstwo, i nie będą kazać zrzec
    się polskiego, to wtedy może mieć podwójne obywatelstwo, bo jak wyżej
    wspomniałem prawo polskie tego nie zabrania. ale czy Niemcy tak zrobią
    zależy od prawa niemieckiego.

    Z Sejmiu wyszła właśnie nowa ustawa o cudzoziemcach która te sprawy znacząco
    liberalizuje i skraca, ale jeszcze w tym może namieszać Senat, a i
    Prezydent może nie podpisać, więc nic pewnego.

    > zawsze? Jakie obywatelstwo bedzie mialo ich dziecko? Czy moze miec
    > podwojne?

    nie wiem jak jest w kwestii podwójności, ale w prawie polskim decyduje
    prawo krwi(tak to się chyba nazywa), więc jeżeli chociaż jeden z rodziców
    dziecka jest obywatelem Polski, wtedy przysługuje dziecku prawo do
    obywatelstwa polskiego. Ale jest na decyzję chyba coś około pół roku, a jak
    do tego czasu nie dokona się wyboru, coś innego decyduje(chyba miejsce
    stałego zamieszkania dziecka, ale co do tego nie jestem pewien).

    > Jakie sa korzysci i wady takich rozwiazan?

    jeżeli chodzi o tą Niemkę, to jeżeli nowa u.o.c nie wejdzie w życie w
    najbliższym czasie, ma dość kiepsko. 5 lat na karcie czasowego pobytu, to
    trochę zabawy z urzędami(kartę wydaje się na max 2 lata), zazwyczaj dość
    nieprzyjemnymi( w polsce urzędy nie lubią cudzoziemców), zameldowania itd (
    panie w urzędach miejskich czasem tak wydziwiają że głowa mała), pracować
    nie może, może tylko mieszkać i być utrzymywana przez męża lub kogoś
    innego(chyba że będzie się starała o pozwolenie na pracę, ale to już osobna
    historia). potem jak już będzie na karcie stałego pobytu, to ma praktycznie
    to samo co obywatelstwo, tyle że nie może głosować.

    i wogóle polecam stronę http://www.cudzoziemcy.pl
    dość rzadko aktualizowana, ale można się dużo dowiedziec na forum
    dyskusyjnym.

    mam nadzieję że pomogłem

    pozdrav

    maHo