  • 1. Data: 2004-10-24 16:25:49
    Temat: Zrzeczenie sie praw rodzicielskich
    Od: Tomek Jarzynka <t...@z...tlen.net>

    Hej,

    wdalem sie w dyskusje z moim znajomym i doszlismy do pytania,
    na ktore zaden z nas nie zna odpowiedzi. Czy rodzice 16-17-letniego
    dziecka moga tak po prostu zrzec sie praw rodzicielskich, zostawiajac
    dziecko na lodzie? Czy istnieja jakies obwarowania, ktorych nalezy
    dopelnic aby moc tak po prostu wyrzucic niepelnoletniego z domu?
    Slyszalem o obowiazku alimentacyjnym nawet w stosunku do pelnoletnich
    dzieci (ale moze zle slyszalem), ale wobec mozliwosci zrzeczenia sie
    praw rodzicielskich wydaje sie to pozbawione sensu.

    Dziekuje z gory za odpowiedzi ;)

    --
    tomasz k. jarzynka / 601 706 601 / tomee(a-t)kadu(d-o-t)net

    "Człowiek obdarowany został mową tylko po to, by ukrywać swoje myśli.
    -- Charles Maurice Talleyrand-Perigord"

  • 2. Data: 2004-10-24 17:52:58
    Temat: Re: Zrzeczenie sie praw rodzicielskich
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomek Jarzynka" <t...@z...tlen.net> napisał w
    wiadomości news:clgktn$rsc$1@korweta.task.gda.pl...
> [...]
    > dzieci (ale moze zle slyszalem), ale wobec mozliwosci zrzeczenia sie
    > praw rodzicielskich wydaje sie to pozbawione sensu.

    Prawa rodzicielskie z obowiązkiem alimentacyjnym mają dość luźny związek. W
    wielu przypadkach sądy pozbawiają w całości lub części praw rodzicielskich
    jedno z rodziców, co wcale nie zwalnia ich z obowiązku alimentacyjnego.
    Zresztą obowiązek ów ciąży nie tylko na rodzicach.

    Nie słyszałem o możliwości zrzeczenia się przez rodziców rodzonych praw, a w
    zasadzie obowiązków rodzicielskich. Byłoby to cokolwiek bez sensu, bowiem te
    obowiązki wynikają z faktu, że się jest rodzicem. Czyli rodzic składał by
    oświadczenie, że już nim nie jest?

    Co inne go w wypadku opiekunów przy adopcji. Tych sąd rodzinny na ich
    wniosek z ważnych powodów faktycznie z obowiązków może zwolnić. Jest to
    opisane w Kodeksie Rodzinnym.