  • 1. Data: 2006-08-28 12:52:40
    Temat: Zniesienie współwłasności
    Od: "Khazaad" <k...@s...onet.pl>

    Witajcie.

    Sprawa wygląda następująco.

    Kilka lat temu moja żona stała się współwłaścicielką samochodu
    (łącznie z mamą i dwoma braćmi).
    Samochód ten nadaje się już tylko do wyrejestrowania, ale Pani w
    urzędzie twierdzi, że potrzebna jest do tego obecność wszystkich
    współwłaścicieli.
    W obecnej chwili nie mamy możliwości pojechać do rodziny i załatwić
    tę sprawę, więc zastanawiamy się, czy istnieje możliwość zrzeczenia
    się współwłasności lub przeniesienia prawa do własności na kogoś z
    pozostałych współwłaścicieli.

    Jeżeli tak, to jak to zrobić? Wystarczy umowa między żoną a mamą lub
    rodzeństwem, czy też należy to zrobić notarialnie. A może wniosek do
    sądu?

    Będę szczerze wdzięczny za wszelkie porady.

    --
    Khazaad
    'No Gain without Pain'

  • 2. Data: 2006-08-29 05:51:07
    Temat: Re: Zniesienie współwłasności
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Samochód ten nadaje się już tylko do wyrejestrowania, ale Pani w
    > urzędzie twierdzi, że potrzebna jest do tego obecność wszystkich
    > współwłaścicieli.

    Polecam zwrócić uwagę i oddać szacunek, bo to bardzo rzadki przypadek
    znającej prawo "pani w urzędzie".

> [...]
    > tę sprawę, więc zastanawiamy się, czy istnieje możliwość zrzeczenia
    > się współwłasności lub przeniesienia prawa do własności na kogoś z

    Nie ma specjalnej potrzeby, zwłaszcza że fakt ten mógłby rodzić zobowiązania
    podatkowe. Najlepiej po prostu niech odległy współwłaściciel weźmie wniosek
    ze swojego urzędu (lub ściagnie z netu i wydrukuje), podpisze się pod nim i
    wysle wam. Wy również się podpiszecie i dostarczycie go do urzedu.

    > Jeżeli tak, to jak to zrobić? Wystarczy umowa między żoną a mamą lub
    > rodzeństwem, czy też należy to zrobić notarialnie. A może wniosek do
    > sądu?

    Notarialny tryb nie jest w tym wypadku wymagany (tak jak np przy
    nieruchomości). Podobnie jak w przypadku cywilnej umpowy kupna - sprzedaży
    samochodu wystarcza pisemna dyspozycja.

  • 3. Data: 2006-08-29 11:47:03
    Od: "Khazaad" <k...@s...onet.pl>

    William wrote:

> [...]
    > netu i wydrukuje), podpisze się pod nim i wysle wam. Wy również się
    > podpiszecie i dostarczycie go do urzedu.

    No i właśnie tu tkwi problem, bo "pani z urzędu" upiera się, że
    wszyscy muszą się stawić osobiście i złożyć podpisy przy niej.

    BTW - rozumiem, że chodzi o wniosek dotyczący wyrejestrowania auta?

    > Notarialny tryb nie jest w tym wypadku wymagany (tak jak np przy
    > nieruchomości). Podobnie jak w przypadku cywilnej umpowy kupna -
    > sprzedaży samochodu wystarcza pisemna dyspozycja.

    Jeśli wyślemy wniosek o którym powyżej, to czy ta dyspozycja pisemna
    wciąż jest potrzebna?