  • 1. Data: 2011-03-29 17:50:26
    Temat: Zmiany w KK.
    Od: "Hades" <w...@v...pl>

    Kto moze postulowac o zmiany w KK a co za tym idzie o zmiane prawa
    w zakresie kar za poszczegone przestepstwa? Pytanie to zrodzilo sie w
    mojej glowie po tym jak zastanowielm sie nad karami za kradzieze. No bo
    tak. Co mi po tym ze ktos zostanie skazany zgodnie z KK za kradziez
    skoro ja nadal bede pokrzywdzony i moja krzywda przez fakt odbycia kary
    pozbawienia wolnosci przez sprawce nie naprawi mojej krzywdy? Gdyby
    tak zmienic jednak prawodastwo to moze moja krzywda chocby w jakiejs
    czesci zostala naprawiona? Tak wiec zastanowilem sie czy kara za kradziez
    nie powinna sklada sie z 2 skladnikow. Pierwszy to kara pozbawienia wolnosci
    wynikajaca z przeliczenia ukradzionej sumy na dni odsiadki, druga to kara za
    popelnienie samego czynu. I tak za kazde ukradzione np. 1000 zl, 6 miesiecy
    odsiadki (przy czym okres ten bylby skracany w wypadku zwrotu czesci a w
    wypadku zwortu calosci ukradzionej kwoty w ogole nie orzekany) przy zalozeniu
    ze okres ten nie moze ulec skroceniu za np. dobre sprawowanie. Drugi skladnik
    to wyrok za popelnienie przestepstwa. Moze przy takim systemie pokrzywdzony
    mialby szanse na odzyskanie chocby czesci skradzionej kwoty a przestepca nie
    kalkulowal by ze odsiedzi skorcony wyrok a potem i tak bedzie korzystal z tego
    co ukradl.
    AM

  • 2. Data: 2011-03-30 09:30:38
    Temat: Re: Zmiany w KK.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Hades" <w...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Kto moze postulowac o zmiany w KK a co za tym idzie o zmiane prawa

    Ten sam, ktory moze postulowac o zmiane kazdej innej ustawy.
    Hint -> Google: "inicjatywa ustawodawcza"

    > tak. Co mi po tym ze ktos zostanie skazany zgodnie z KK za kradziez
    > skoro ja nadal bede pokrzywdzony i moja krzywda przez fakt odbycia kary
    > pozbawienia wolnosci przez sprawce nie naprawi mojej krzywdy? Gdyby

    Czyli wprowdzamy magiczny pierscien, ktorego obrocenie ma przywrocic stan
    przed dokonania przestepstwa?
    Hint: Arabela

> [...]
    > odsiadki (przy czym okres ten bylby skracany w wypadku zwrotu czesci a w
    > wypadku zwortu calosci ukradzionej kwoty w ogole nie orzekany) przy

    Czyli w miare, jak przestepca bedzie siedzial, to w Twoim portfelu zaczna
    automagicznie pojawiac sie banknoty i bilon?

> [...]
    > nie
    > kalkulowal by ze odsiedzi skorcony wyrok a potem i tak bedzie korzystal z

    Przeciez mozesz scigac zlodzieja cywilnie (co w przypadku uprzedniego
    skazania za kradziez jest szybkie i proste) lub wnioskowac o orzeczenie
    obowiazku naprawienia szkody.
    Dostaniesz klauzule wykonalnosci, idziesz do komronika i mozesz sciagac z
    niego kase (o ile jest).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-04-05 10:42:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Mar 2011, SDD wrote:

> [...]
    > obowiazku naprawienia szkody.
    > Dostaniesz klauzule wykonalnosci, idziesz do komronika i mozesz sciagac

    ...a nie dostawniesz jeszcze w zęby? :>

    W tym właśnie problem, i w zupełności zgadzam się co do zastrzeżeń
    Hadesa, aczkolwiek opisałbym je nieco inaczej.
    Po pierwsze, naprawienie szkody powinno mieć pierwszeństwo *przed*
    karą, w szczególności karą finansową.
    Po drugie, wszelkie postaci zawieszenia, warunkowości i złagodzeń
    powinny być uzależnione od naprawienia szkody.
    I takie postępowanie powinno mieć miejsce z urzędu, z zupełnie
    rzadkimi wyjątkami, a nie jak jest (tylko na wniosek i wcale nie
    wiadomo czy uwzględniony, a i to jeszcze o ile poszkodowany
    dopilnował zostania oskarżycielem posiłkowym).

    Defaultowe odwrócenie proporcji, stawiające karę przed naprawieniem
    szkody, IMVHO stoi wbrew celom prawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-04-05 20:02:50
    Od: " jb" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Po drugie, wszelkie postaci zawieszenia, warunkowości i złagodzeń
    > powinny być uzależnione od naprawienia szkody.

    Przecież jest. Nie naprawiasz szkody - odwieszają ci karę.

    Bzdury.

  • 5. Data: 2011-04-06 11:46:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Apr 2011, jb wrote:

    > Przecież jest.

    Od kiedy i na podstawie jakiego przepisu?

    > Nie naprawiasz szkody - odwieszają ci karę.

    Ależ to tylko w wypadku, jeśli naprawienie szkody stanowi CZĘŚĆ WYROKU!
    A to wcale nie jest część obowiązkowa.
    Całkiem nierzadko sąd w ogóle nie zajmuje się tą sprawą, pozostawiając
    ją do rozstrzygnięcia w postępowaniu cywilnym, a jak poszkodowany nie
    został oskarżycielem posiłkowym to nawet nie ma wpływu na to, aby
    zawnioskować do sądu o takie uzależnienie.

    Kto pisze? :>

    pzdr, Gotfryd