eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Zm.rozp. z 30.05.1995 r. txt NOWEGO
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2002-07-12 06:06:57
    Temat: Zm.rozp. z 30.05.1995 r. txt NOWEGO
    Od: <p...@p...onet.pl>



    Dz.U.02.96.851


    ROZPORZĄDZENIE
    RADY MINISTRÓW


    z dnia 25 czerwca 2002 r.


    w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży między
    przedsiębiorcami a konsumentami.


    (Dz. U. z dnia 1 lipca 2002 r.)



    Na podstawie art. 5551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
    zarządza się, co następuje:



    Rozdział 1


    Przepisy ogólne


    § 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki zawierania i wykonywania, w
    zakresie działalności przedsiębiorstwa, umów sprzedaży rzeczy ruchomych z
    udziałem konsumentów, zwane dalej "warunkami sprzedaży", oraz zasady i tryb
    postępowania w tych sprawach.


    § 2. 1. Oceny działań przedsiębiorców w zakresie warunków sprzedaży dokonuje
    się, biorąc pod uwagę treść umowy, okoliczności jej zawarcia oraz inne elementy
    pozostające w związku z zawartą umową.
    2. Za sprzeczne z dobrymi obyczajami uznaje się działania przedsiębiorców w
    szczególności polegające na:
    1) wprowadzającym w błąd oznaczaniu towarów,
    2) udzielaniu nieprawdziwych informacji o właściwościach rzeczy ruchomych,
    zwanych dalej "towarami",
    3) udzielaniu nieprawdziwych informacji o dostępie do usług serwisowych.


    § 3. 1. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do umów sprzedaży leków, dzieł
    sztuki i przedmiotów mających wartość muzealną, przedmiotów kolekcjonerskich,
    gazet i czasopism, amunicji myśliwskiej i sportowej oraz papierów
    wartościowych.
    2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz
    sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu
    sądowym.


    Rozdział 2


    Zawarcie umowy sprzedaży


    § 4. 1. Umowa sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumenta może być zawarta
    w lokalu przedsiębiorstwa, poza jego lokalem albo przy wykorzystaniu środków
    porozumiewania się na odległość.
    2. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić właściwe do rodzaju towaru i miejsca
    sprzedaży warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające konsumentowi wybór
    towaru oraz zademonstrowanie jego jakości i kompletności, jak też cech
    użytkowych towaru (w szczególności sposobu uruchomienia jego mechanizmów i
    podstawowych zespołów).


    § 5. 1. W przypadku sprzedaży ratalnej, wysyłkowej, na zamówienie, na
    przedpłaty, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch
    tysięcy złotych, sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie istotne
    postanowienia umowy.
    2. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany wydać na żądanie
    konsumenta dokument stwierdzający zawarcie umowy, opatrzony nazwą i adresem
    sprzedawcy, datą sprzedaży oraz nazwą i ceną towaru.


    § 6. 1. Sprzedawca może wprowadzić do sprzedaży towar niepełnowartościowy,
    jeżeli towar ten z powodów określonych w przepisach szczególnych albo w decyzji
    właściwego organu nie podlega wyłączeniu z obrotu.
    2. Za towar niepełnowartościowy uznaje się towar nadający się do użytkowania w
    ograniczonym zakresie, oznaczony w sposób widoczny jako niepełnowartościowy.


    § 7. 1. Towar przeznaczony do sprzedaży na sztuki, w kompletach (zestawach) lub
    jednostkach zawierających określoną ilość, masę albo objętość (w opakowaniu
    jednostkowym fabrycznym) powinien być oznaczony przez wskazanie, w
    szczególności następujących informacji:
    1) nazwy towaru,
    2) określenia producenta i kraju pochodzenia towaru,
    3) parametrów energochłonności,
    4) znaku bezpieczeństwa wymaganego przez przepisy o certyfikacji,
    5) informacji o dopuszczeniu towaru do obrotu w Polsce (homologacji).
    2. Towar niepełnowartościowy, poza oznaczeniami, o których mowa w ust. 1,
    powinien być zaopatrzony w dodatkową informację wymieniającą cechy decydujące o
    obniżeniu jego jakości (wartości użytkowej), które stanowią podstawę obniżenia
    ceny.
    3. Obok ceny obniżonej na towarze niepełnowartościowym powinna być wyraźnie
    przekreślona znakiem "x" cena takiego samego towaru pełnowartościowego.
    4. Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być sformułowane w języku
    polskim, w sposób jasny i zrozumiały oraz niewprowadzający konsumenta w błąd.
    5. Wymagania dotyczące znakowania towarów określają odrębne przepisy.


    § 8. 1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę
    oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary). Przy
    sprzedaży towaru oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny
    jednostkowej.
    2. Jeżeli konsument złożył oświadczenie o przyjęciu oferty, o której mowa w
    ust. 1, sprzedawca nie może żądać ceny wyższej niż uwidoczniona na towarze.
    3. Szczegółowe zasady uwidaczniania cen towarów oraz sposób oznaczania ceną
    towarów przeznaczonych do sprzedaży określają przepisy odrębne.


    Rozdział 3


    Wykonanie umowy sprzedaży


    § 9. 1. Sprzedawca jest obowiązany:
    1) udzielić konsumentowi oraz dołączyć do towaru informacje, o których mowa
    w § 7; w przypadku gdy towar nie jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub
    w zestawie, obowiązek udzielenia informacji może ograniczać się do nazwy towaru
    i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera i kraju
    pochodzenia towaru; informacja powinna być umieszczona na towarze lub wywieszce
    znajdującej się w pobliżu tego towaru,
    2) wydać konsumentowi, wraz z towarem, wszystkie elementy jego wyposażenia,
    jak również wymagane dla danego towaru i sporządzone w języku polskim
    instrukcje obsługi, konserwacji, informację o właściwościach użytkowych, dane
    niezbędne do prawidłowego korzystania z towaru i inne dokumenty wymagane przez
    odrębne przepisy.
    2. Jeżeli z charakteru towaru bądź stosowanego powszechnie sposobu jego
    sprzedaży wynika, że może być on wydany bez opakowania, opisu lub instrukcji
    obsługi, towar ten może być sprzedawany bez zachowania tych wymogów.


    § 10. 1. Towar dostarczony przez przedsiębiorcę w jednostkowym zamkniętym
    opakowaniu fabrycznym, który ze względu na swój charakter nie wymaga
    sprawdzenia cech użytkowych, powinien być sprzedawany bez naruszenia tego
    opakowania.
    2. Przy sprzedaży samoobsługowej należy udostępnić konsumentowi nieodpłatnie
    materiały odpowiednie do zapakowania zakupionego towaru.


    § 11. Sprzedawca nie może odmówić wydania konsumentowi oferowanego do sprzedaży
    towaru po złożeniu przez konsumenta oświadczenia o przyjęciu oferty.
    Konsumentowi powinien być wydany wybrany przez niego towar, chyba że żądany
    przez konsumenta sposób wydzielenia określonej części towaru z całości narusza
    interesy sprzedawcy.


    § 12. Sprzedawca jest obowiązany wydać towar w ilości, jakości i asortymencie
    zgodnie z umową.


    § 13. Przy wydawaniu pojazdów sprzedawca dodatkowo jest obowiązany do
    sprawdzenia wszystkich podzespołów mających wpływ na bezpieczeństwo konsumenta.


    Rozdział 4


    Odpowiedzialność sprzedawcy za nienależytą jakość towaru


    § 14. 1. Do odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru (nienależytą jakość
    towaru) oraz uprawnień konsumenta z tego tytułu stosuje się przepisy Kodeksu
    cywilnego o rękojmi za wady (art. 556-576).
    2. W celu realizacji przysługujących uprawnień konsument zawiadamia sprzedawcę
    o wadzie towaru pisemnie, ustnie lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania
    się na odległość i dostarcza sprzedawcy reklamowany towar, z zastrzeżeniem §
    18.
    3. Zawiadomienie (reklamacja), o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywać wadę
    fizyczną towaru oraz określać żądanie konsumenta wynikające z rękojmi.


    § 15. Sprzedawca jest obowiązany przyjąć i załatwić reklamację dotyczącą
    towaru, w terminie miesiąca od dnia wykrycia wady przez konsumenta, nie później
    jednak niż w terminie roku od dnia wydania towaru, a w razie gdy dla danego
    towaru był ustalony skrócony okres trwałości - nie później niż przed upływem
    tego okresu, chyba że chodzi o wadę powstałą nie w związku z upływem czasu.


    § 16. 1. W przypadku gdy sprzedawca nie załatwia reklamacji niezwłocznie,
    powinien potwierdzić jej przyjęcie na piśmie i poinformować konsumenta o
    sposobie jej załatwienia.
    2. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, żądając, aby konsument
    zgłosił ją producentowi lub dostawcy. Odmowa taka jest bezskuteczna.


    § 17. Sprzedawca jest obowiązany załatwić reklamację w miejscu sprzedaży towaru
    lub w innym wybranym przez konsumenta punkcie handlowym sprzedawcy.


    § 18. 1. Konsument nie ma obowiązku dostarczenia reklamowanego towaru o wadze
    powyżej 10 kg, o dużych rozmiarach, urządzeń oraz innych towarów wbudowanych
    lub zainstalowanych na stałe.
    2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, konsument wskazuje miejsce, w którym
    towar się znajduje, a przyjmujący reklamację, w uzgodnieniu z konsumentem,
    ustala termin oględzin lub odbioru przez sprzedawcę reklamowanego towaru;
    termin ten nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia zgłoszenia reklamacji.


    § 19. 1. Jeżeli strony nie postanowiły inaczej, przyjmuje się, że czas
    niezbędny do prawidłowego załatwienia reklamacji, z zastrzeżeniem ust. 4, nie
    może przekroczyć 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub od dnia
    dokonania oględzin.
    2. Jeżeli w terminie określonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje się do
    zgłoszonej reklamacji, uważa się, że reklamację uznał z obowiązkiem załatwienia
    zgodnie z żądaniem konsumenta.
    3. W razie nieuwzględnienia reklamacji sprzedawca powinien o tym pisemnie
    zawiadomić konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz zwrócić mu dostarczony
    towar.
    4. Jeżeli załatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub badania
    w miejscu używania towaru, lub podjęcia innych koniecznych działań, sprzedawca
    powinien reklamację załatwić w terminie niezbędnym do wydania opinii,
    przeprowadzenia badania lub podjęcia innych czynności; jeżeli strony nie
    postanowiły inaczej, termin ten nie może być dłuższy niż 21 dni kalendarzowych
    od dnia dostarczenia towaru.
    5. Reklamacje dotyczące wad artykułów żywnościowych oraz niebudzące wątpliwości
    reklamacje wad artykułów nieżywnościowych, w wyniku których następuje obniżenie
    ceny, zwrot ceny albo wymiana towaru na znajdujący się w punkcie sprzedaży
    towar wolny od wad - powinny być załatwiane niezwłocznie.


    § 20. 1. Do wymiany za towar wadliwy może być użyty przez sprzedawcę wyłącznie
    towar fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy przypadku, gdy przedmiotem
    sprzedaży była rzecz używana.
    2. Przy wymianie towaru wadliwego na fabrycznie nowy lub w razie odstąpienia
    przez konsumenta od umowy z powodu wad w towarze nie stosuje się potrącenia z
    ceny za skutki normalnego zużycia towaru, stanowiącego przedmiot uznanej
    reklamacji.


    § 21. Obniżenie ceny towaru powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość
    (użyteczność) tego towaru uległa, z powodu uznanych wad, obniżeniu w porównaniu
    do wartości tego towaru bez wad.


    § 22. Jeżeli w celu wymiany lub zwrotu towaru, jak też w celu usunięcia wady,
    towar został dostarczony staraniem konsumenta, załatwiający reklamację, na
    żądanie konsumenta, zwróci mu poniesione przez niego koszty z tym związane
    (koszty transportu, demontażu, ponownego zainstalowania towaru, ubezpieczenia
    itp.).


    Rozdział 5


    Przepis końcowy


    § 23. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.

    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1