  • 1. Data: 2005-05-04 20:15:04
    Temat: Ziemia niczyja - procedura ustalenia władającego
    Od: "MiLuś" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    Droga prowadząca do mojej nieruchomości jest osobną, wydzieloną w rejestrze
    gruntów działką. Działka ta nie ma ujawnionego właściciela ani założonej
    księgi wieczystej. Jeszcze rok temu żyła osoba, ujawniona w rejestrze gruntów
    jako "władający", jednak jak się pewne już domyślacie - zmarła.

    Obecnie działka nie ma ani właściciela, ani osoby ujawnionej gdziekolwiek jako
    władający. Taka sytuacja rodzi problemy z doprowadzeniem mediów do domów
    położonych przy tej drodze (dla pozwolenia na budowę wymagane jest "prawo do
    dysponowania nieruchomością").

    W związku z tym mam pytanie:

    1. Jaki organ jest właściwy do ustalenia władającego (gmina, starostwo?)

    2. czy w takiej sytuacji są szansę na ustalenie jako władających właścicieli
    nieruchomości położonych przy drodze lub też gminy?

    Proszę o poradę, opinie.

    pozdrawiam!

    Michał

  • 2. Data: 2005-05-05 19:53:18
    Od: "krh" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 2. czy w takiej sytuacji są szansę na ustalenie jako władających właścicieli
    > nieruchomości położonych przy drodze lub też gminy?

    żadnych pomysłów?

  • 3. Data: 2005-05-05 21:26:05
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 04/05/2005 22:15, MiLuś wrote :
> [...]
    > dysponowania nieruchomością").
    >
    > W związku z tym mam pytanie:
    >
    > 1. Jaki organ jest właściwy do ustalenia władającego (gmina, starostwo?)

    Sąd. Trzeba szukać spadkobierców właściciela: dzieci, rodzeństwa, etc.
    Niezależnie od rezultatów w Sądzie Rejonowym właściwym do ostatniego
    miejsca zamieszkania spadkodawcy składamy wniosek o stwierdzenie nabycia
    spadku -- albo przez rodzinę, albo przez Gminę. We wniosku trzeba
    wskazać, że ma się interes prawny -- czyli że jest to konieczne do
    uzbrojenia terenu sąsiadującego. Resztą zatroszczy się Sąd -- ale to
    niestety potrwa...

    > 2. czy w takiej sytuacji są szansę na ustalenie jako władających właścicieli
    > nieruchomości położonych przy drodze lub też gminy?

    Są, nawet całkiem duże. Krewnych się da zawsze ustalić. Jak ich nie ma,
    działkę dziedziczy gmina.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 4. Data: 2005-05-07 10:30:05
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > wskazać, że ma się interes prawny -- czyli że jest to konieczne do
    > uzbrojenia terenu sąsiadującego. Resztą zatroszczy się Sąd -- ale to

    Ale już od lat nie ma właściciela tego gruntu. Władającym był jedyny rolnik,
    do którego gospodarstwa ta droga prowadziła, natomiast właściciel nie by
    wskazany ani znany. Czy spadkobiercy władającego nieruchomością która nie ma
    ustalonego właściciela cokolwiek dziedziczą? chyba nie...

    ML

  • 5. Data: 2005-05-07 12:46:39
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 07/05/2005 12:30, m...@p...onet.pl wrote :

> [...]
    > wskazany ani znany. Czy spadkobiercy władającego nieruchomością która nie ma
    > ustalonego właściciela cokolwiek dziedziczą? chyba nie...

    Nie zmienia to faktu, że trzeba szukać spadkobierców właściciela --
    nawet jeśli ostatni właściciel był znany 70 lat temu. Nieruchomości nie
    da się porzucić.
    Nadto, nie można wykluczyć, że poprzedni władający działką po prostu ją
    zasiedział.

    Zaś: "czy władającego nieruchomością która nie ma ustalonego właściciela
    cokolwiek dziedziczą?". Oczywiście, zależy do podstawy władania -- na
    przykład można odziedziczyć użytkowanie wieczyste.

    Zastanawiam się czy w rejestrze gruntów nie mają gdzieś w aktach
    podstawy wpisania jako władającego -- powinni zdaję się dostawać kopię
    odpowiedniego dokumentu...
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 6. Data: 2005-05-10 11:09:21
    Od: " roburkov" <r...@g...pl>

    krh <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > żadnych pomysłów?

    Sprawdź w urzędzie gminy, czy ta droga nie ma przypadkiem statusu drogi
    gminnej, a jeśli tak to kiedy go otrzymała. Jeśli przed 31 grudnia 1998 r. to
    wniosek do wojewody o komunalizację i niech on się martwi(art. 73 ustawy z 13
    X 1998 Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.)

    roburkov