  • 1. Data: 2012-12-13 18:16:00
    Temat: Zeznania świadków, a zapis w protokole
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    Witam.

    Sąd cywilny (pracy).

    Spraw przeciwko temu przedsiębiorcy jest sporo. Na kilku byłem
    świadkiem. _Bardzo_ różnie to wygląda, zależnie od składu
    sędziowskiego.

    Sąd nie daje się świadkom wypowiedzieć, ucina zeznania. Dyktuje do
    protokołu. Przedstawiciel interweniuje, że co innego zostało
    powiedziane.

    Sąd każe świadkowi wyjść po złożeniu zeznań. Rozprawa nie jest przy
    drzwiach zamknętych. Podobno można zostać. Co robić w takiej sytuacji?

    Świadek odpowiada za swoje słowa, tymczasem do protokołu trafia coś
    innego. Protokolantka pisze tylko to, co dyktuje sąd. Rozprawa nie jest
    nagrywana. Jak reagować?

    HARY

    --
    Succumb to natural tendencies. Be hateful and boring.

  • 2. Data: 2012-12-15 13:29:03
    Temat: Re: Zeznania świadków, a zapis w protokole
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Dec 2012, HARY wrote:

    > Sąd nie daje się świadkom wypowiedzieć, ucina zeznania.

    Dla porządku: piszę z głowy czyli z niczego, ale pamiętam że kiedyś
    ta sprawa była na grupie, powinno być w archiwum.
    Ta jedna:

    > Dyktuje do protokołu. Przedstawiciel interweniuje, że co innego zostało
    > powiedziane.

    Bodaj na podstawie art.148.3 KPC można wnioskować o "literalny" zapis
    treści zeznań. To właśnie "było kiedyś na grupie".
    No i oczywiście korygować każdą nieścisłość.

    [...]

    Do reszty się nie odnoszę, bo nie mam konceptu jak ugryźć.
    IMO to, że w KPK *dopuszczono* aby sąd *pozwalał* na nagrywanie
    to nieporozumienie, ale co robić, taki mamy parlament, który
    "przyjmuje założenie że sąd bez powodu...".

    > Świadek odpowiada za swoje słowa, tymczasem do protokołu trafia coś
    > innego. Protokolantka pisze tylko to, co dyktuje sąd. Rozprawa nie jest
    > nagrywana. Jak reagować?

    IMVHO zawnioskować o pozwolenie na samodzielne nagrywanie nie
    zaszkodzi. Z dopilnowaniem wpisu do protokołu, że sąd odmówił.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-12-16 19:17:52
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    On Sat, 15 Dec 2012 13:29:03 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Dla porządku: piszę z głowy czyli z niczego, ale pamiętam że kiedyś
    > ta sprawa była na grupie, powinno być w archiwum.

    Znalazłem to:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo/msg/d936
    a820fc88f94e

    Ale tu dyskusja szybko zboczyła na temat technicznych możliwości
    rejestrowania rozpraw. Na pożądany przeze mnie temat raczej mało jest.

    We wtorek znów świadkuję i w sumie nadal nie wiem, jak zadbać o prawo
    do rzetelnego zaprotokołowania moich odpowiedzi. Czy jest na sali
    praktyk?!

    ATSD, czy nie można przesłuchać raz, a porządnie i dołączyć zeznań z
    jednej sprawy do drugiej? To wszystko pracownicy tej samej firmy, ten
    sam okres pracy i ta sama sytuacja: kary umowne zamiast wypłat.

    > Bodaj na podstawie art.148.3 KPC można wnioskować o "literalny" zapis
    > treści zeznań. To właśnie "było kiedyś na grupie".
    > No i oczywiście korygować każdą nieścisłość.

    Art 148 nie ma par 3. Mówi o jawności rozpraw.

    Natomiast Art. 273 par 1. mówi:

    "Zeznanie świadka, po zapisaniu do protokołu, będzie mu odczytane i
    stosownie do okoliczności na podstawie jego uwag uzupełnione lub
    sprostowane."

    Z tym się nie spotkałem ani razu, niezależnie od tego, czy sąd pozwalał
    na swobodne wypowiedzi i protokołował je, czy nie.

> [...]
    > to nieporozumienie, ale co robić, taki mamy parlament, który
    > "przyjmuje założenie że sąd bez powodu...".

    Tym bardziej, że pozwany ma asa: "będzie mowa o tajemnicach firmy". Już
    go używał, kiedy na sali zjawiał się dziennikarz. Ostatecznie pokazano
    mu drzwi.

    > IMVHO zawnioskować o pozwolenie na samodzielne nagrywanie nie
    > zaszkodzi. Z dopilnowaniem wpisu do protokołu, że sąd odmówił.

    A jak sąd odmówi i tego zapisu...? Przepychanki słowne, to ostatnia
    rzecz, do jakiej się nadaję.

    HARY

    --
    Nasza epoka jest parodią wszystkich poprzednich.