  • 31. Data: 2009-03-13 14:01:23
    Temat: Re: Zdjęcia na aukcjach
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Przyjmij że sąsiad te grabie również sam wykonał.

    Ok, a swoje imie i nazwisko na nich wydziergal scyzorykiem? Potem
    zmachany tym dzierganiem i grabieniem poszedl odpoczac. Wtedy grabie
    zabral sasiad i *zdrapal* wydziegane oznaczenie, w to miejsce wydziergal
    swoje, dolozyl jeszcze, ze "uzywania tych grabi jest naruszeniem jego
    interesu" i zagrabil nimi swoj ogrodek ;)

    j.

    --
    "Analfabeta nigdy nie robi błędów ortograficznych"
    (o czym wyczytałem w "Przekroju", cytat z pamięci).

  • 32. Data: 2009-03-13 14:26:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Ok, a swoje imie i nazwisko na nich wydziergal scyzorykiem?

    Niechby nawet.
    Coś to zmienia?

    >Potem
    > zmachany tym dzierganiem i grabieniem poszedl odpoczac. Wtedy grabie
    > zabral sasiad i *zdrapal*

    Nie.
    Zrobił na nich ctrl+c i ctrl+v.
    Sąsiad swoje wydziergania dalej posiada.
    Nic mu nie ubyło, poza świadomością że ktoś inny oszczędził 5 minut.

    I jak jest skretyniałem pieniaczem, to pójdzie się o to pienić, żeby ten
    ktoś również poświęcił 5 minut na wykonanie.

  • 33. Data: 2009-03-13 14:26:29
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

> [...]
    > swoje, dolozyl jeszcze, ze "uzywania tych grabi jest naruszeniem jego
    > interesu" i zagrabil nimi swoj ogrodek ;)

    Nie można robić takiej analogii. Skoro to zdjęcie nie jest utworem to nie
    przysługują twórcy ani autorskie prawa majątkowe ani osobiste - bo nie ma
    utworu!
    Jak narysuję kreskę na kartce to będziesz mi płacić tantiemy za każdorazowe
    narysowanie kreski czy może będziesz podawać moje imie i nazwisko jako
    autora?
    G.

  • 34. Data: 2009-03-13 14:30:06
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Nie.
    > Zrobił na nich ctrl+c i ctrl+v.
    > Sąsiad swoje wydziergania dalej posiada.
    > Nic mu nie ubyło, poza świadomością że ktoś inny oszczędził 5 minut.

    To jest jedna ze znanych mi interpretacji tego problemu. Zamien grabie
    na oprogramowanie i juz masz sprawe karne ;) Wiem, wiem ze skrajnosci w
    skrajnos - sek w tym ze jestesmy w przypadku zdjec gdzies po srodku ;P

    j.

  • 35. Data: 2009-03-13 14:33:37
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Gan napisał(a):

    > Nie można robić takiej analogii. Skoro to zdjęcie nie jest utworem to nie
    > przysługują twórcy ani autorskie prawa majątkowe ani osobiste - bo nie ma
    > utworu!

    Nie wiemy czy jest czy nie jest Utworem mozemy tylko przyszczac jak jest
    dopoki nie zapadnie jakies wiazace orzeczenie tego ;)

    > Jak narysuję kreskę na kartce to będziesz mi płacić tantiemy za każdorazowe
    > narysowanie kreski czy może będziesz podawać moje imie i nazwisko jako
    > autora?

    O matko... To coś: http://www.sztuka.pl/uploads/pics/mon_cheri.jpg co
    dla mnie wygląda jak bohomaz dziecka ze szkoły jest warte 120.000 zł...

    j.

  • 36. Data: 2009-03-13 14:41:14
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 13 Mar 2009 15:33:37 +0100, januszek napisał(a):

    > O matko... To coś: http://www.sztuka.pl/uploads/pics/mon_cheri.jpg co
    > dla mnie wygląda jak bohomaz dziecka ze szkoły jest warte 120.000 zł...

    To i tak jest genialne.
    Polecam serię Opałka 1965 /1-nieskończoność.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 37. Data: 2009-03-13 14:47:21
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    >Nie wiemy czy jest czy nie jest Utworem mozemy tylko przyszczac jak jest
    >dopoki nie zapadnie jakies wiazace orzeczenie tego ;)

    No w tej konkretnej sprawie może nie. Ale sądy już wiele razy się
    wypowiadały co uważa się za utwór, np tu (SN III CSK 40/05):

    "Charakter "twórczości" i "indywidualności" mającego podlegać ochronie prawa
    autorskiego przedmiotu można oprzeć na argumentacji odnoszącej się do strony
    podmiotowej stosunku łączącego twórcę z jego dziełem ("piętno osobiste",
    "znamiona osobowości"), albo na aspektach przedmiotowych, tj. odnoszących
    się do samego wytworu ludzkiego umysłu. W razie zastosowania drugiego testu,
    który trzeba uznać w świetle poglądów doktryny za lepiej uzasadniony,
    przyjmuje się, że rezultat wysiłku intelektualnego nie może być rutynowy,
    standardowy i typowy. Nie może natomiast być uznany za utwór i objęty
    ochroną prawa autorskiego taki przejaw ludzkiej aktywności umysłowej,
    któremu brak cech dostatecznie indywidualizujących, tj. odróżniających go od
    innych wytworów podobnego rodzaju i przeznaczenia."

    > O matko... To coś: http://www.sztuka.pl/uploads/pics/mon_cheri.jpg co
    > dla mnie wygląda jak bohomaz dziecka ze szkoły jest warte 120.000 zł...
    >
    > j.

    Akurat wartość nie ma nic do tego czy coś jest utworem w świetle prawa
    autorskiego czy nie. Bohomazy dziecka też mogą być utworem.
    Za to np obraz pt ciemnosc - cały pomalowany na czarno utworem nie będzie
    nawet jeżeli namaluje go bardzo znany artysta.
    Ten link który podałeś pokazuje utwór - myślisz, że jest prawdopodobne, że
    ktoś na świecie namalował drugi taki obraz, nie widząc tego wcześniej?

  • 38. Data: 2009-03-13 16:15:56
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 12 Mar 2009 20:53:11 +0100, gargamel napisał(a):

    > ok, wiec złodziej zapłącił za zdjęcia,
    > a czy dostał coś za kradzież?:O)

    No tak - poniósł karę bo zapłacił trzykrotność wartości zdjęć (czy jakoś
    tak jest w PA). No i jeszcze musiał się ciągać po sądach.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 39. Data: 2009-03-13 22:35:55
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości

    > ale chyba koszta sądowe ponosi przegrany?

    A kto przegrał, gdy sąd zasądził za zdjęcie np. po 10 gr a nie po 500 zł jak
    chciał powód?

  • 40. Data: 2009-03-13 22:37:08
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > To jest jedna ze znanych mi interpretacji tego problemu. Zamien grabie
    > na oprogramowanie i juz masz sprawe karne ;) Wiem, wiem ze skrajnosci w
    > skrajnos - sek w tym ze jestesmy w przypadku zdjec gdzies po srodku ;P

    Ale jakich zdjęć?
    Bo o takich o jakich mowa to nie bardzo.