  • 1. Data: 2004-01-22 07:14:32
    Temat: Zażalenie do Wydziału Ksiąg Wieczystych
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

    Wydział Ksiąg Wieczystych uważa, że za wpis hipoteki do KW (nabycie
    spółdzieczego własnościowego prawa do lokalu, rynek wtórny) należy się im
    1/10 wpisu stosunkowego. Ja uważam (włącznie z notariuszem), że powininem
    zapłacić 1/20. Umówiony jestem już na rozmowę z sędzią, ewentualnie po tej
    rozmowie napiszę zażalenie.

    W związku z tym, że zależy mi na szybkim uzyskaniu w/w wpisu, czy ma
    znaczenie, czy dopłacę brakującą kwotę mimo zażalenia, żeby mogli rozpocząć
    procedurę zakładania KW i wpisania do niej hipoteki, czy lepiej nie wpłacać
    brakującej kwoty do czasu całkowitego wyjaśnienia sprawy?

    Tzn. czy jeśli teraz wpłacę im więcej niż myślę i potem okaże się, że ja
    miałem rację - czy jest szansa na szybkie odzyskanie nadpłaconej kwoty?

    Z góry dziękuję za informacje.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-01-22 11:41:37
    Temat: Re: Zażalenie do Wydziału Ksiąg Wieczystych
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Boa" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Tzn. czy jeśli teraz wpłacę im więcej niż myślę i potem okaże się, że ja
    > miałem rację - czy jest szansa na szybkie odzyskanie nadpłaconej kwoty?

    nic nie dostaniesz, bo nie masz racji. :-) Owszem poprzednio, w skutek
    stosowania błędniej interpretacji pobierano 1/20 wpisu. Obecnie obowiązuje
    nowa, prawidłowa interpretacja przepisu z której wynika, ze pobierać się
    winno 1/10 wpisu.

    Poza tym jak nie zapłacisz, to sąd nic nie zrobi. Taki przepis. Dlatego, jak
    zalezy ci na szybkim wpisie to płać bez gadania. Jak się zażalisz to sprawa
    pójdzie wyżej, okrag rozstrzygnie, zwróci, razem circa about 2 miesiące. A
    przez ten czas sąd nic nie zrobi.

    co do zwrotu nadpłaty... niby jest to możliwe, jak przewodniczący zażadzi
    zwrot nadpłaconej kwoty przy wydawaniu postanowienia. Wtedy w zasadzie w
    kasie wypłacają od razu...

  • 3. Data: 2004-01-22 12:44:27
    Od: "Boa" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > nowa, prawidłowa interpretacja przepisu z której wynika, ze pobierać się

    Uprzejmie poproszę o tę interpretację. Bo ja czytam:

    ---------------------
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
    z dnia 30 czerwca 1998 r.
    w sprawie określenia ulgowych stawek opłat sądowych oraz zwolnień od tych
    opłat w sprawach o zabezpieczenie należności z tytułu udzielanych przez
    banki kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń.
    (Dz. U. Nr 87, poz. 554)
    Na podstawie art. 94 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.
    U. Nr 140, poz. 939) zarządza się, co następuje:
    § 1. Od wniosku o wpis hipoteki ustanowionej na nieruchomości w celu
    zabezpieczenia należności z tytułu udzielonych kredytów, pożyczek
    pieniężnych, gwarancji bankowych lub poręczeń kredytów:
    1) na budownictwo mieszkaniowe,
    2) na pokrycie ceny nabycia nieruchomości lub dopłaty z tytułu różnicy
    wartości nieruchomości zamienianych,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    3) na działalność gospodarczą (wytwórczą, budowlaną, usługową lub handlową)
    albo działalność związaną z produkcją rolną,
    4) na pokrycie kosztów dotyczących ochrony środowiska
    - pobiera się, z zastrzeżeniem § 2, opłatę sądową stanowiącą dwudziestą
    część całego wpisu stosunkowego ustalonego w rozporządzeniu Ministra
    Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wysokości
    wpisów w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 154, poz. 753, z 1997 r. Nr 141, poz.
    948 oraz z 1998 r. Nr 16, poz. 76 i Nr 50, poz. 315).
    § 2. 1. Zwalnia się od opłaty sądowej wniosek o wpis hipoteki ustanowionej
    na nieruchomości stanowiącej własność kredytobiorcy w celu zabezpieczenia
    należności z tytułu udzielonego kredytu, pożyczki pieniężnej, gwarancji
    bankowej lub poręczenia kredytu na budownictwo mieszkaniowe albo na
    działalność związaną z produkcją rolną.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się także w razie zabezpieczenia na nieruchomości
    należności z tytułu udzielonego kredytu, pożyczki pieniężnej, gwarancji
    bankowej lub poręczenia kredytu na cele wymienione w tym przepisie -
    współwłaścicielowi za zgodą pozostałych współwłaścicieli.
    § 3. 1. Przepis § 1 stosuje się również do wniosku o wpis hipoteki
    ustanowionej w celu zabezpieczenia należności z tytułu udzielonych kredytów,
    pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń wymienionych w tym
    przepisie na:
    1) użytkowaniu wieczystym,
    2) własnościowym spółdzielczym prawie do lokalu mieszkalnego,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    3) spółdzielczym prawie do lokalu użytkowego,
    4) prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej (prawie do
    lokalu mieszkalnego w domu budowanym przez spółdzielnię mieszkaniową w celu
    przeniesienia jego własności na członka spółdzielni),
    5) wierzytelności zabezpieczonej hipoteką.
    2. Jeżeli zabezpieczenie należności z tytułu udzielonego kredytu, pożyczki
    pieniężnej, gwarancji bankowej lub poręczenia kredytu na budownictwo
    mieszkaniowe albo działalność związaną z produkcją rolną następuje na
    prawach, o których mowa w ust. 1, przysługujących kredytobiorcy, stosuje się
    zwolnienie od opłaty sądowej zgodnie z § 2.
    § 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

    A więc? Czego nie rozumiem? Bardzo proszę o wyjaśnienie.
    Pozdrr.,
    Boa.