  • 1. Data: 2006-04-26 15:44:28
    Temat: Zawiła sprawa zakupu nieruchomości.
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Witam wszystkich z zawiłą dość sprawą w nadziei że mnie pokierujecie.

    Chcę nabyć nieruchomość, niestety jej księga wieczysta zawiera ograniczenie
    w dziale III - postępowanie komornicze. Właściciel wydaje się być
    prawdomówny, sam dodał że w ciągu kilku dni komornik otrzyma drugi tytuł na
    co okazał mi dokument z banku. Aktualną wysokość roszczeń komornika dostałem
    dzisiaj na spotkaniu z komornikiem na które sprzedający mnie zaprosił.
    Obydwie te sprawy to ok 50% ceny nieruchomości którą wstępnie ustaliliśmy.
    Dla jasności - i ja i sprzedający jesteśmy osobami fizycznymi (żadna tam
    działalność, spółka, itd. jeśli miałoby to mieć jakieś znaczenie)

    Dodatkowo nieruchomość planuję zakupić w 100% na kredyt. Po wstępnej
    rozmowie mój bank nie ma nic przeciwko całej sytuacji, co więcej zgadza się
    na bazie odpowiedniego aktu notarialnego zapłacić część bezpośrednio
    komornikowi a resztę sprzedającemu, na co oczywiście zgadza się sprzedający.

    Jedynym widocznym dla mnie ryzykiem jest więc to, że wierzycieli
    sprzedającego może być więcej, że nagle w trakcie organizacji całego
    "przedsięwzięcia" kupna-sprzedaży komornik powie "hola, hola, ja mam tu
    jeszcze 10 innych, ta nieruchomość nie pokrywa wszystkich roszczeń".

    Pytanie zasadnicze: Czy jeśli uzyskam kredyt na bazie odpowiednio
    skonstruowanej umowy przedwstępnej, danego dnia miesiąca uzyskamy odpis z
    księgi wieczystej z konkretnym ograniczeniem w dziale III o którym pisałem,
    tego samego dnia uzyskamy zaświadczenie wymienionego we wspomnianym dziale
    komornika o kwocie zadłużenia i wszelkich kosztów pobocznych, tego samego
    dnia podpiszemy akt notarialny sprzedaży który notariusz z językiem na pępku
    zaniesie do sądu - mogę się na czymś przejchać? Czy dobrze rozumuję, że
    kiedy akt notarialny sprzedaży znajdzie się w sądzie nic poza ograniczeniami
    i wpisami z aktualnego odpisu z tej księgi nie obciąży tej księgi ze strony
    sprzedającego? - de facto nabywam nieruchomość z pewnym obciążeniem, od tego
    momentu nie powinny skutkować żadne roszczenia kogokolwiek wobec
    poprzedniego właściciela chyba.

    Pytanie poboczne: Czy komornik ma obowiązek wystawić jedynie zaświadczenie
    wysokości zadłużenia (tylko na wniosek dłużnika, czy mogę o to wnioskować
    np. ja?), czy można wyegzekwować w jakiś sposób także oświadczenie komornika
    o zdjęciu ograniczenia z księgo nieruchomości warunkując to oczywiście
    spłatą całości zadłużenia?

    Z góry dzięki za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam
    Szymon