  • 1. Data: 2013-04-15 14:14:38
    Temat: Zawarcie umowy na emisję reklamy, a przedłużenie jej emisji o kolejny okres
    Od: Masterson <m...@v...pl>

    Witam.

    Znajomy złożył pisemne zamówienie na emisję reklamy w portalu
    tematycznym (weselnik trojmiasto.pl. Umowa była zawarta na 6 miesięcy
    emisji reklamy (pomimo braku stosownych zapisów w umowie. W umowie nie
    ma mowy o żadnym regulaminie (nie wiem czy takowy w ogóle istnieje).

    Znajomy chciał skorzystać z reklamy jednokrotnie. Zleceniodawca wystawił
    kolejną fakturę pomimo braku chęci kontynuowania współpracy.

    W zamówieniu widnieje następujący zapis:
    W przypadku rezygnacji z reklamy obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia.

    Czy to wystarczy aby tak po prostu ponowić zamówienie skoro to nawet nie
    jest umowa, a druk zamówienia? Czy wystawienie faktury przez
    zleceniobiorcę i domaganie się zapłaty jest zgodne z prawem i znajomy
    musi zapłacić pieniądze za ponowną emisję reklamy?

    Wg mnie sprawa jest nie do końca jednoznaczna. Znajomy nie zawierał z
    firmą żadnej umowy a złożył zamówienie, ale może się mylę?

    Wzór podpisanego zamówienia:
    Str. 1: http://i.imgur.com/e2rZhyq.jpg
    Str. 2: http://i.imgur.com/YLhfJKP.jpg

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-04-15 15:18:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail m...@v...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    >
    > Wg mnie sprawa jest nie do końca jednoznaczna. Znajomy nie zawierał z
    > firmą żadnej umowy a złożył zamówienie, ale może się mylę?

    Nie widze zadnego regulaminu, chocby słowa o tym, ze to jest umowa na jakis
    dłuższy czas a nie jednorazowe zamówienie.

    Co na wasze wątpliwości odpowiedział portal?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze

  • 3. Data: 2013-04-15 22:39:50
    Od: gacek <g...@w...pl>

    On 2013-04-15 14:14, Masterson wrote:
    > Umowa była zawarta na 6 miesięcy

    > Znajomy nie zawierał z
    > firmą żadnej umowy

    W ten sposób to ciężko coś konkretnego ustalić.

    Na papierze jest zamówienie usługi reklamy bezterminowo, z określonym
    czasem wypowiedzenia.

    gacek

  • 4. Data: 2013-04-16 10:26:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Apr 2013, Masterson wrote:

    > Czy to wystarczy aby tak po prostu ponowić zamówienie skoro to nawet nie
    > jest umowa, a druk zamówienia?

    W sprawie formalnej: umowa to skutek wyrażenia zgodnej woli kilku
    (dwu lub więcej) stron, koniec wymogów.
    Czyli po złożeniu zamówienia wszystko w rękach drugiej strony: jeśli
    druga strona zaakceptuje zamówienie, umowa została zawarta.
    Nic więcej NIE trzeba.

    Zupełnie osobna sprawa to zakres tej umowy, co do którego masz
    wątpliwosci.
    Mi idzie tylko o bezzasadność tezy że "to nawet nie jest umowa".
    To *JEST* umowa (szczególnie że zaczęła być wykonywana).

    > Wg mnie sprawa jest nie do końca jednoznaczna. Znajomy nie zawierał
    > z firmą żadnej umowy a złożył zamówienie, ale może się mylę?

    W tej sprawie się mylisz :)
    Nie odnoszę się do tego, czy ta umowa była ograniczona do jednego
    okresu emisji.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-04-16 10:50:08
    Od: Masterson <m...@v...pl>

    > W tej sprawie się mylisz :)
    > Nie odnoszę się do tego, czy ta umowa była ograniczona do jednego
    > okresu emisji.

    W umowie (zamówieniu) nie ma nic na temat terminów, ale opłata, która
    wynika z zamówienia podlega jednemu okresowi (jednej emisji reklamy).
    Tak jakbym złożył zamówienie na telewizor, a za 2 lata dostał drugi. Nie
    wiem czy moja analogia jest poprawna, ale tak to odbieram.

    Czy w przypadku konieczności wypowiedzenia świadczenia usług nie
    powinien być zaznaczony tryb tego wypowiedzenia (pisemnie,
    elektronicznie, ustnie). Jeśli nie jest zaznaczony to jakiego trybu
    wypowiedzenia powinniśmy użyć?

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2013-04-16 11:38:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Apr 2013, Masterson wrote:

    > W umowie (zamówieniu) nie ma nic na temat terminów, ale opłata, która
    > wynika z zamówienia podlega jednemu okresowi (jednej emisji reklamy).

    Nie ma tam wzmianki o regulaminie, zasadach sprzedawcy, nic?
    A nuż podrzucili jakąś pułapkę w korespondencji.

    > Czy w przypadku konieczności wypowiedzenia świadczenia usług nie
    > powinien być zaznaczony tryb tego wypowiedzenia (pisemnie,
    > elektronicznie, ustnie).

    Nie musi.
    Żeby nie było - zgadzam się, że "z braku informacji" można oczekiwać
    że było to zamówienie na jeden okres.

    > Jeśli nie jest zaznaczony to jakiego trybu
    > wypowiedzenia powinniśmy użyć?

    Rzuć okiem do działu II od art.66 i zaraz dalej dział III:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Art. 77.
    § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej
    formy, jakš ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia.

    Natomiast pozostaje czynnik dowodowy: jak oferent umożliwia Ci
    wyklikanie zamówienia, ale wyklikania odwołania oferty tam nie
    ma, to pozostaje wyłącznie "stwierdzenie pismem" - musi być
    tekst z którego jasno wynika fakt odstąpienia, art.77.3

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-04-16 12:16:20
    Od: Masterson <m...@v...pl>

    > Nie ma tam wzmianki o regulaminie, zasadach sprzedawcy, nic?
    > A nuż podrzucili jakąś pułapkę w korespondencji.

    W samym zamówieniu nie ma wzmianki o regulaminie ani okresie zamówienia.
    W samej korespondencji nie ma żadnych pułapek. Po prostu sucha wymiana
    zdań na temat kwestii technicznych. Z tego co widzę to chyba nawet na
    stronie nie ma regulaminu.
    Mam wrażenie, że jest to nagminne i celowe działanie zleceniobiorcy.

    Oprócz tego jest jeszcze cennik (http://i.imgur.com/08yB2Ey.jpg).
    W cenniku jest regulacja terminu w jakim usługa jest emitowana.
    Oprócz tego jest zapis:
    W przypadku rezygnacji z reklamy obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia.

    Generalnie jest to jedyny zapis, który może świadczyć o tym, że usługa
    może być zamawiana usługi na dłużej, ale tak naprawdę to można by
    pomyśleć, że przysługuje 30 dni na wypowiedzenie reklamy tuż po jej
    zamówieniu. Przynajmniej ja tak to odbieram.

    Bez zgody i wiedzy znajomego portal postanowił wznowić zamówienie i
    wystawił na to fakturę i teraz domaga się zapłaty na podstawie owego zapisu.

    Czy jest podstawa prawna na podstawie, której znajomy może nie uznać
    faktury, a jednocześnie nie dokonać płatności? Może jednak popełnił błąd
    (nie wypowiedział "zamówienia") i teraz niestety musi zapłacić bo prawo
    stoi po stronie portalu?