  • 1. Data: 2003-09-17 09:24:36
    Temat: Zasiłek chorobowy w ciąży w ZUS
    Od: "Hossek" <h...@s...wp.pl>

    Od jakiegoś czasu ZUS nie wypłaca zasiłku chorobowego kobietom które podjęły
    pracę w czasie kiedy juz były w ciąży. Motywuje to tym iż umowa została
    podpisana z zamiarem nie wypełnienia jej. Żeby było ciekawiej dezyzja o
    nieprzyznaniu zasiłku podejmowana jest nawet do 3-4 misięcy + okres
    zatrudnienia np. 2 miesiące = 5 do 6 miesięcy, a decyzja mówi o tym, iż dana
    osoba nie jest wogóle ubezpieczona od dnia zatrudnienia. ZUS za okres
    zatrudnienia pieniądze otrzymał(np. 2 miesiące) ale twierdzi, że nawet na
    ten okres kobieta nie była ubezpieczona.
    Krótki artykół na ten temat ukazał się we wczorajszym (16-09-2003) Expresie
    Ilustrowanym(Łódzkie). Fakt ten może świadczyć o dużej skali zjawiska.
    Ostatnio Łódzki ZUS znaiżał emerytury teraz nie wypłaca chrobowego, oco w
    tym wszystkim chodzi ?!

    ZUS:

    ubezpieczenia nie wypłaca
    składek nie zwraca
    wprowadza kobiety w kłopot (gdyby decyzja zapadała szybciej kobieta mogła by
    zarejestrować się przecież jako bezrobotna)

    Czy ZUS ma rację ?
    Co z tym zrobić ?
    Czy jest jakiś sposób aby wyegzekwować te świadczenia ?
    Do kogo się odwołać ?

  • 2. Data: 2003-09-17 15:22:19
    Temat: Re: Zasiłek chorobowy w ciąży w ZUS
    Od: Korowiow <s...@p...fm>

    w <news:bk99fa$rvc$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Hossek napisał(a):

    > ... Krótki artykół na ten temat
    > ukazał się we wczorajszym (16-09-2003) Expresie
    > Ilustrowanym(Łódzkie). Fakt ten może świadczyć o dużej skali
    > zjawiska.

    Skala jest olbrzymia. Wierz mi - robię w tym :(

    > Czy ZUS ma rację ?

    w większości przypadków

    > Co z tym zrobić ?
    > Czy jest jakiś sposób aby wyegzekwować te świadczenia ?
    > Do kogo się odwołać ?

    Od decyzji ZUS o wyłączeniu z ubezpieczeń, a co za tym idzie odmowie
    wypłaty zasiłku przysługuje odwołanie do Sądu Pracy.
    Zdarza się, że sąd nie podziela stanowiska ZUS i orzeka na korzyść
    odwołującego się.

    --
    Sławek
    gg:1397619

  • 3. Data: 2003-09-18 06:38:59
    Od: "Hossek" <h...@s...wp.pl>

    Znalazłem jeszca taką informację:
    cytat z pl.soc.dzieci

    sprawa była szeroko omawiana w prasie i telewizji i ZUS nie ma racji,
    Sąd Najwyższy wydał wyrok gdzie mówi wyrazie, ze jesli opłacono składki
    ZUS to należy sie chorobowe i macierzynski. Oddajcie sprawę do sądu!!

  • 4. Data: 2003-09-18 10:14:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2003, Korowiow wrote:

    >+ w <news:bk99fa$rvc$1@nemesis.news.tpi.pl>
    >+ Hossek napisał(a):
    [...]
    >+ > Fakt ten może świadczyć o dużej skali zjawiska.
    >+
    >+ Skala jest olbrzymia. Wierz mi - robię w tym :(
> [...]

    ??
    Przecież ustawodawca tego chciał wprowadzając takie
    przepisy. Jak pracodawca się "postawi" pracownikowi
    to jest "be", a jak ZUS - to "aa", tak ?
    Nieporozumieniem jest mieszanie sfery pracy, socjalnej
    i ubezpieczeń - IMHO tyle. Ale nasi rządzący *chcą*
    mieszać.
    Wrrr......

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-18 16:49:37
    Od: Korowiow <s...@p...fm>

    w <news:Pine.WNT.4.56.0309181211590.-267735@k6-2.porte
    zjan.zabrze.pl>
    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Przecież ustawodawca tego chciał wprowadzając takie
    > przepisy.

    Czego dokładnie? Przyznam, że nie bardzo Cię rozumiem. Składki
    zapłacone - zasiłek ma być wypłacony, o to chodzi? Założenie jest z
    gruntu błędne, wyjaśniam niżej.

    > Nieporozumieniem jest mieszanie sfery pracy, socjalnej
    > i ubezpieczeń - IMHO tyle.

    Niestety, te sfery są nierozerwalne.
    Problem bierze się stąd, że gros spraw to ewidentne próby wyłudzenia
    zasiłków z ubezpieczenia społecznego i budżetu. Fikcyjne zatrudnienie.
    Niejednokrotnie jest to podyktowane trudną sytuacją materialną
    "pracownika" ale - nie oszukujmy się - jest to łamanie prawa i trzeba z
    tym walczyć. Najbardziej nagannymi przykładami jest zawyżanie
    wynagrodzenia będącego podstawą później wypłacanych świadczeń. Przykład
    - w firmie wszyscy pracownicy otrzymują minimalne ustawowe
    winagrodzenie (od takiej kwoty odprowadzane są składki), nagle do firmy
    zostaje przyjęta pani z wynagrodzeniem 2000zł (zdarzają się znacznie
    wyższe kwoty) i nagle po kilku dniach, tygodniach "niespodziewanie dla
    wszystkich" okazuje się, że jest w ciąży i dostała zwolnienie
    lekarskie. Ani przed nią, ani po niej pracodawca nie przyjął nikogo na
    to samo stanowisko. Inny przykład - pani w 8-mym miesiącu ciąży dostaje
    pracę w charakterze pomocnika malarza - w zakresie obowiązków miała np.
    wynoszenie gruzu. Sami przyznacie, jest się o co czepić.
    Jednak gdzie drwa rąbią tam wióry lecą i cierpią na tym również
    niewinni. Kontrola zatrudnienia jest przeprowadzana w prawie każdym
    przypadku, gdy między datą zatrudnienia a otrzymaniem zwolnienia
    lekarskiego jest podejrzanie krótki. Brak solidnego udokumentowania
    świadczenia pracy skutkuje wydaniem przez ZUS decyzji o wyłączeniu z
    ubezpieczenia z uzasadnieniem, że umowa o pracę została zawarta dla
    pozoru. Zapłacone składki ZUS potraktuje jako nadpłatę składek.

    > pozdrowienia, Gotfryd

    również pozdrawiam

    --
    Sławek
    gg:1397619

  • 6. Data: 2003-09-18 19:10:19
    Od: "miraż" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Sąd Najwyższy wydał wyrok gdzie mówi wyrazie, ze jesli opłacono składki
    > ZUS to należy sie chorobowe i macierzynski. Oddajcie sprawę do sądu!!

    jestem jedną z nich,ZUS uważa iż chcę wyłudzić pieniądze,z chwilą rozpoczęcia
    swojej działalności pozbawili mnie prawa do ubezpieczeń społecznych i nie chcą
    wypłacić mi macierzyńskiego,opłaciłam wszystkie skłatki i mimo to dalej
    twierdzą iż mi się nic nie mależy,przeprowadzili kontrole,sprawdzali wszystko
    nawet książke przychodów i rozchodów i tu doczepili się iż w danym miesiącu nie
    było przychodu i uznali że działalność nie jest w pełni rozpoczęta.Ja jednak
    nie dałam za wygraną,oddałam sprawe do sądu ,wiem iż ZUS nie ma racji ,ta
    sprawa trwa już od 30.10.02 dopiero teraz w miesiącu paźdżierniku wyznaczono mi
    termin rozprawy czy podlegam ubezpieczeniu czy nie(swoją działalność zawiesiłam
    do momentu rozpoznania sprawy)CZY WYGRAM Z ZUS-em?tego już nie jestem
    pewna ,przesiesz w sądzie to ta sama klika co ZUS,ale wiem że to ja mam racje.A
    że rozpoczelam działalność będąc w ciąży,przecież nie ma nigdzie w kodekcie
    napisane że kobieta w ciąży nie może rozpocząć działalności.Napisze co z tego
    wynikło.
    Narazie pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-09-18 21:30:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Korowiow wrote:

> [...]
    >+ Gotfryd Smolik news napisał(a):
    >+
    >+ > Przecież ustawodawca tego chciał wprowadzając takie

    Np. tak rygorystycznej ochrony kobiet w ciąży.
    Jak pracodawca zechce spytać/sprawdzić czy jest w ciąży
    to jest wielkie larum w mediach; jak wyjdzie że
    to ZUS ma płacić - panie, oszustwo :] (patrz
    niżej, ale nie na twoje przykłady ;)).

    [...]
    >+ Problem bierze się stąd, że gros spraw to ewidentne próby wyłudzenia
    >+ zasiłków z ubezpieczenia społecznego i budżetu. Fikcyjne zatrudnienie.

    ...to trzeba wykazać fikcyjne zatrudnienie.
    A nie *celowe* zatrudnienie w trakcie ciąży - to jednak
    dwie różne sprawy :|

    [...przykłady...]

    Racja, podałeś ewidentne :)

    [...]
    >+ wynoszenie gruzu. Sami przyznacie, jest się o co czepić.
    >+ Jednak gdzie drwa rąbią tam wióry lecą i cierpią na tym również
    >+ niewinni.

    ..i o to poszło. IMHO "niewinni" w ścisłym znaczeniu są
    również ci naciągacze, którzy działają zgodnie z prawem :>
    IMHO - nie należy próbować "łatać dziur" tylko popatrzeć
    na *system* z pewnej perspektywy (tak jak ZUS/KRUS/DG).

    [...]
    >+ Brak solidnego udokumentowania
    >+ świadczenia pracy skutkuje wydaniem przez ZUS decyzji

    ...a brak solidnego udokumentowania nieświadczenia
    pracy - przez PIP wobec pracodawcy. Oczywiście o ile
    ZUS szkody nie poniósł :] !

    >+ również pozdrawiam

    ...wzajem !
    - Gotfryd

  • 8. Data: 2003-09-19 05:57:24
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Korowiow" <s...@p...fm> napisał
    ...ewidentne próby wyłudzenia zasiłków...
    Re : Ależ Kolego, wszak są to uzasadnione podejrzenia dokonania przestępstwa
    zarówno przez formalnie pracownika, jak też i reprezentanta
    pracodawcy/pracodawcę. Kierownik komórki organizacyjnej ZUS ma nie tylko
    prawo, ale i ustawowy obowiązek powiadamiana o tym organów ścigania. Przy
    masówce, jaką opisujesz domyślam się, że te wszystkie sprawy trafiły do
    prokuratury lub policji. Warto, aby rzecznik prasowy ZUS spróbował nagłośnić
    ten aspekt sprawy. Zapewne ZUS dysponuje danymi o tysiącach wyroków
    skazujących.

    (..............) pani w 8-mym miesiącu ciąży dostaje
    > pracę w charakterze pomocnika malarza - w zakresie obowiązków miała np.
    > wynoszenie gruzu. Sami przyznacie, jest się o co czepić.

    Re : Oczywiście - naruszenie przepisów prawa pracy. Ale co to ma do
    świadczenia ?

    > Jednak gdzie drwa rąbią tam wióry lecą i cierpią na tym również
    > niewinni.
    Re : Rozumiem. Lepiej rozstrzelać 99 niewinnych, niżby miał się ostać 1
    winny. Gdzieś już to słyszałem ...

    Kontrola zatrudnienia jest (...)
    Re : ... przykładem nieudolności kontrolujących, którzy nie potrafią
    udowodnić, że zatrudnienie faktycznie nie miało miejsca lub uposażenie
    faktyczne było znacznie niższe od wykazywanego, a z braku umiejętności
    dowodzenia posiłkuje się metodami inkwizycyjnymi. I co z tego wychodzi
    później przed sądem ?

    (...)solidnego udokumentowania świadczenia pracy ...

    Re : A możesz Waszeć wyjaśnić co to znaczy "solidnego" i jaki akt prawny o
    tym stanowi ?

    skutkuje wydaniem przez ZUS decyzji o wyłączeniu z
    > ubezpieczenia z uzasadnieniem, że umowa o pracę została zawarta dla
    > pozoru. Zapłacone składki ZUS potraktuje jako nadpłatę składek.

    Re : GW z 15.09.2003 r str. 6 : Tytuł "Ciężarnym się należy. Ministerstwo
    Pracy skontroluje ZUS". "Kobiety w ciąży i młode matki, którym ZUS
    bezpodstawnie odmówił wypłaty zasiłku, mogą się zgłaszać do departamentu
    świadczeń rodzinnych Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w
    Warszawie, tel. (022) 826 12 61 w. 174 lub 178". Myślę, że kiedy ZUS
    przedstawi kontrolującym go pracownikom MGPiPS tysiące prawomocnych
    wyroków skazujących "wyłudzaczy" zasiłków - to zarówno ministerstwo, jak też
    i dziennikarze odszczekają słowa tenże ZUS i pracowników tegoż ZUS-u nie
    tylko kompromitujące, ale ewidentnie dyskwalifikujące.
    I jeszcze jeden cytat ze wzmiankowanego artykułu ( a właściwie z
    uzasadnienia decyzji wydanej przez ZUS) :
    " ... samo figurowanie pracownika na listach płac, opłacanie składek na
    ubezpieczenia społeczne i zaliczek na podatek dochodowy nie jest
    dostatecznym dowodem wykonywania pracy..." . A mógłbyś, Szanowny Przedmówco
    przedstawić łaskawie pakiet kryteriów koniecznych i wystarczających dla
    zaistnienia stwierdzenia "praca faktycznie była wykonywana" ? W miarę
    możliwości posiłkuj się, proszę, podstawami prawnymi. Proszę o to, bo
    normalnie boję się . Boję się, że za lat ileś tam ZUS (o ile jeszcze będzie
    istniał) odmówi mi świadczenia emerytalnego, bo moje zaświadczenia o
    zatrudnieniu, wynagrodzeniu i opłacaniu składek "nie będą dostatecznym
    dowodem...", a ja, prosty człowiek nie będę w stanie dochodzić swoich praw
    przed sądem...

    Pozdrawiam AR

    Ps. A może warto podejmujących decyzje pracowników ZUS-u poinformować, że
    istnieje jeszcze takie coś jak art. 231 KK ?

  • 9. Data: 2003-09-19 08:07:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2003, Andrzej R. wrote:

> [...]
    >+ dowodem...", a ja, prosty człowiek nie będę w stanie dochodzić swoich praw

    Przyznam że skuteczność argumentacji mi się spodobała :)
    Nie wiem czy dać ":(", bo a nuż...

    >+ Pozdrawiam AR

    Wzajem ! - Gotfryd

  • 10. Data: 2003-09-19 20:01:03
    Od: Korowiow <s...@p...fm>

    w <news:bke6ab$9kd$2@atlantis.news.tpi.pl>
    Andrzej R. napisał(a):

> [...]
    > powiadamiana o tym organów ścigania. Przy masówce, jaką opisujesz
    > domyślam się, że te wszystkie sprawy trafiły do prokuratury lub

    O ironio, nie :) Są tylko pogróżki ZUS w tej sprawie.

    > (..............) pani w 8-mym miesiącu ciąży dostaje
    >
    > Re : Oczywiście - naruszenie przepisów prawa pracy. Ale co to ma
    > do świadczenia ?

    Próba wyłudzenia. Śmiem twierdzić, że praca nie była wykonywana.

    > (...)solidnego udokumentowania świadczenia pracy ...
    >
    > Re : A możesz Waszeć wyjaśnić co to znaczy "solidnego" i jaki akt
    > prawny o tym stanowi ?

    Główna sprawa - rozbieżności w zeznaniach "pracownika" i pracodawcy,
    obciążające zeznania świadków.
    Inne - pracownicy "zatrudnieni" w zawodach wymagających przeprowadzania
    wymaganych badań nie posiadają ich. Brak sporządzonych zakresów
    czynności, listy płac/obecności sporządzane w trakcie kontroli ZUS
    (tylko na jej potrzeby ;)), brak dokumentów, które mogłyby potwierdzić
    wykonywanie pracy np. sporządzone przez delikwenta faktury, jakieś
    pisma, notatki.

> [...]
    > koniecznych i wystarczających dla zaistnienia stwierdzenia "praca
    > faktycznie była wykonywana" ? W miarę możliwości posiłkuj się,

    Takiego pakietu nie ma, szczególnych podstaw prawnych zapewne też nie,
    chociaż wartałoby zerknąć na orzecznictwo sądów w tych sprawach, jak on
    argumentuje odmowę ubezpieczenia.
    W omawianych przez nas przypadkach nikt nie zadbał o to by było coś
    ponad to co zacytowałeś. Potrzeba dowodów aktywności pracownika.
    Wiem, że Cię nie przekonam. Patrzymy na sprawę z różnych perspektyw.

    Nie przesadzaj :)

    --
    Sławek
    gg:1397619