  • 1. Data: 2003-02-26 11:34:59
    Temat: Zarządzenie Prezesa NBP
    Od: "blazek" <b...@p...onet.pl>

    Mam pytanie do Państwa, jaką moc wobec Banków ma takie zarządzenie? czy jest
    bezwględny wymóg jego przestrzegania, czy raczej jest to forma zalecenia?
    I jakie to ma znaczenie dla zwykłego obywatela? czy można się na nie powołać
    w rozmowie z bankiem?
    --
    Blazek

  • 2. Data: 2003-02-26 12:42:47
    Temat: Re: Zarządzenie Prezesa NBP
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "blazek" <b...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > bezwględny wymóg jego przestrzegania, czy raczej jest to forma zalecenia?
    > I jakie to ma znaczenie dla zwykłego obywatela? czy można się na nie

    To pytanie jest ciekawsze niz sadzisz :-) Wyniknal z tego co pamietam spory
    problem w zwiazku z tym, ze Konstytucja nie wymienia zarzadzen wsród zródel
    powszechnie obowiazujacego prawa. Jest to z istoty tylko akt prawa
    wewnetrznego, czyli skierowanego do podleglej jednostki/jednostek. Wybrnieto
    z tego AFAIR w ten sposób, ze banki sa w ramach tzw, systemu bankowegop
    odlegle Prezesowi NBP i na tej podstawie maja przestrzegac jego zarzadzen.
    Tak mi sie wydaje, ale nie mam czasu teraz za tym szperac. Podrecznik
    Banasinskiego stwierdza tylko, ze jest tu sprzecznosc i nalezalo by przy
    okazji obarczania NBP obawiazkami dot. polityki pienieznej itp dac mu prawo
    wydawania rozporzadzen.

    Depi.

  • 3. Data: 2003-02-26 22:57:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To zależy czego dotyczy. Samo z siebie raczej rzadko wiąże klienta banku, ja
    przynajmniej nie znam takiego przypadku, by wiązało.

  • 4. Data: 2003-02-27 08:46:48
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    > To zależy czego dotyczy. Samo z siebie raczej rzadko wiąże klienta banku,
    ja
    > przynajmniej nie znam takiego przypadku, by wiązało.

    Nieee... Klienta banku na 100% nie. Pytanie jest, czy wiaze _banki_.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-27 16:44:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zarządzenie prezesa NBP wiąże banki tylko wówczas, gdy ustawa tak stanowi.
    Zatem, by odpowiedzieć na to pytanie, trzeba by wiedzieć, o jakie
    zarządzenie chodzi.

  • 6. Data: 2003-03-03 15:22:59
    Od: "blazek" <b...@p...onet.pl>

    > Zarządzenie prezesa NBP wiąże banki tylko wówczas, gdy ustawa tak stanowi.
    > Zatem, by odpowiedzieć na to pytanie, trzeba by wiedzieć, o jakie
    > zarządzenie chodzi.

    Zarządzenie Prezesa NBP nr 5/2002 z dnia 6 maja 2002 w sprawie numeracji
    rachunków bankowych prowadzonych w bankach.

    blazek