  • 1. Data: 2007-07-15 21:38:28
    Temat: Zamieszczanie artykułów z różnych źródeł
    Od: paszczur <t...@i...gbkbs.com>

    Witam szanownych grupowiczów,
    Czy zamieszczając artykuły pobrane z różnych portali na swojej stronie
    muszę uzyskać zgodę na publikacje tych treści czy wystarczy że podam
    na dole strony pod artykułem informację skąd został pobrany dany
    artykuł, przykładowo: http://mojewiadomosci.pl/articles/371627
    Jaka jest podstawa prawna która mi to umożliwia/zabrania?

    Z góry dziękuje za odpowiedź,
    pozdrawiam
    T.

    --
    http://www.MojeWiadomosci.pl - Informacje Fakty Artykuły Dziennik
    Pełna Gama Informacji

  • 2. Data: 2007-07-16 11:41:51
    Temat: Re: Zamieszczanie artykułów z różnych źródeł
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    paszczur napisał(a):
    > Witam szanownych grupowiczów,
    > Czy zamieszczając artykuły pobrane z różnych portali na swojej stronie
    > muszę uzyskać zgodę na publikacje tych treści

    Generalnie: tak. A zwłaszcza, jeśli na stronie zarabiasz (chociażby
    tylko zamieszczając banery, reklamy Google).

    > czy wystarczy że podam
    > na dole strony pod artykułem informację skąd został pobrany dany
    > artykuł, przykładowo: http://mojewiadomosci.pl/articles/371627

    Nie wystarczy, aczkolwiek może się przyczynić do złagodzenia po
    pierwsze: gniewu autora :), a po drugie: odpowiedzialności karnej (bo
    wówczas dochodzi także naruszenie praw osobistych czyli przypisanie
    sobie autorstwa czyjegoś utworu).

    > Jaka jest podstawa prawna która mi to umożliwia/zabrania?

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zakres dozwolonego
    użytku jest tam zazwyczaj bardzo ściśle określony z jednym wyjątkiem:

    Art. 34.
    Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem
    wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i
    źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje
    prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    Art. 35.
    Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub
    godzić w słuszne interesy twórcy.

    Zamieszczenie w internecie utworu, który autor zamieścił gdzieś sam albo
    pobrał za to wynagrodzenie niewątpliwie "narusza normalne korzystanie" i
    "godzi w jego słuszne interesy", bo kieruje zainteresowanie czytelników
    nie tam, gdzie autor by chciał (tym bardziej że w Internecie z łatwością
    można utworzyć link).

    Jak chcesz być bezpieczny: poprzestań na krótkich cytatach z odnośnikami
    do źródła i podaniem autora.

    R.