  • 1. Data: 2002-05-19 21:10:20
    Temat: Zakup pojazdu i niepelnoletniosc
    Od: "Archie" <a...@i...pl>

    Witam.
    Mam 17 lat i zamiar zakupu motoroweru Ogar.
    Mam wszelkie uprawnienia do prowadzenia tego pojazdu, ale jest jeden
    problem. Czy aby stac sie jego wlascicielem musze byc osoba pelnoletnia?

    Pozdroffka Archie

  • 2. Data: 2002-05-20 10:14:04
    Temat: Re: Zakup pojazdu i niepelnoletniosc
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik Archie <a...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:
    ac94qk$cm4$...@n...polbox.pl...
> [...]
    > Mam wszelkie uprawnienia do prowadzenia tego pojazdu, ale jest jeden
    > problem. Czy aby stac sie jego wlascicielem musze byc osoba pelnoletnia?

    Cze. Majac 17 lat masz ograniczona zdolnosc do czynnosci prawnych ( art.15 KC w zw. z
    art.
    10 KC, zawarcie umowy
    kupna motoroweru jest czynnoscia prawna). Generalna zasada jest taka, ze do waznosci
    czynnosci prawnej, przez ktora osoba ograniczona w zdolnosci do czynnosci prawnych
    zaciaga
    zobowiazanie (wlasnie umowa sprzedazy) jest potrzebna zgoda jej przedstawiciela
    ustawowego
    (z reguly rodzicow...) (art. 17 Kodeksu Cywilnego). Jezeli zawrzesz taka umowe bez
    zgody
    rodzicow to jej waznosc zalezy od potwierdzenia umowy przez nich. Mozesz takze sam
    potwierdzic umowe po uzyskaniu pelnoletnosci (np. jezeli konczysz 18 lat za pare
    dni...)
    Druga strona (sprzedawca) jest zwiazana taka umowa (tzn. nie moze powiedziec, ze
    jezeli
    nie zadbales smarkaczu o zgode to spadaj), moze jednak wyznaczyc twoim rodzicom
    termin do
    potwierdzenia umowy, po bezskuteczynym uplywie tego terminu jest wolna (art. 18 KC).
    Co do wyjatkow od zasady z art.17 kC. Jest ich kilka. Sam mozesz zawierac umowy w
    drobnych sprawach zycia codziennego
    (np. kupno bulek w sklepie), a takze samo mozesz zawierac umowy przez ktore
    rozporzadzasz
    swoim zarobkiem, a takze przedmiotami ktore twoj przedstawiciel ustawowy oddal Ci do
    swobodnego uzytku (np. kieszonkowe).
    A zatem jezeli chcesz kupic motorek za zarobiona przez Ciebie kase to luz, tak
    samo
    gdy za kieszonkowe od starych...

  • 3. Data: 2002-05-21 18:31:15
    Od: "Archie" <a...@i...pl.no.spam>

    "Legislator" wrote...

    Witam

    <cut>
    Po pierwsze dzieki za wyczerpujaca odpowiedz :-)

    > A zatem jezeli chcesz kupic motorek za zarobiona przez Ciebie kase to
    luz, tak samo
    > gdy za kieszonkowe od starych...

    Tutaj mam pytanko: Czyli jesli dostalem kase na dzien dziecka i chce za nia
    kupic motorek to nie ma najmniejszego problemu, tak?
    Nie potrzebna mi na to zgoda matki, czy ojca?

    Pozdroffka Archie

  • 4. Data: 2002-05-21 18:33:39
    Od: "Archie" <a...@i...pl.no.spam>

    "Legislator" wrote...
    Jeszcze jedno pytanko:
    Czy pozniejsze przerejestrowanie motorka wymaga zgody rodzicow,
    czy moge sobie sam go przerejestrowac?

    Pozdroffka Archie

  • 5. Data: 2002-05-21 21:45:08
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Tak, jezeli za kieszonkowe czy cos tam to spoko. Motorek jest twoj, ale rozp
    orzadzac tak do konca nim juz potem nie mozesz.
    Przerejestrowac - w wyniku sprzedazy lub darownizny, tak? Tutaj sa pewne ogr
    aniczenia. Zarzad twoim majatkie do 18roku zycia reguluje kodeks rodzinny i
    opiekunczy.
    Art. 101 KRiO stanowi: § 1. Rodzice obowiązani są sprawować z należytą stara
    nnością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską.
    § 2. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przed
    miotów oddanych mu do swobodnego użytku.
    § 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać czynności p
    rzekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie takich
    czynności przez dziecko.

    Rodzice nie moga wiec wyrazic zgody na darowanie motorku lub sprzedaz ta
    kowego. Musza uzyskac zgode sadu opiekunczego.
    Ale to oczywiscie do czasu gdy uzyskasz 18lat. Potem rob co chesz.

    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik Archie <a...@i...pl.no.spam> w wiadomości do grup dyskusyjnych

  • 6. Data: 2002-05-22 05:26:17
    Od: "Archie" <a...@i...pl>

    "Legislator" wrote....

    Chyba sie zle zrozumielismy, ale dzieki za odpowiedz.
    Zapytam jeszcze raz tylko prosciej:
    Kupuje motorek. Umowa kupna sprzedazy, jest na mnie.
    Motorek jest zarejestrowany na innego wlasciciela (poprzedniego).
    Mam 30 dni, na to, aby go zarejestrowac na SIEBIE (jako nowy wlasciciel).
    I tu moje pytanie, czy bede mogl go bez problemow zarejestrowac na siebie?

    Pozdroffka Archie

  • 7. Data: 2002-05-26 14:34:10
    Od: "Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Tak zwana rejestracja do decyzja administracyjna. Zdolnosc do cz. prawnych i
    zdolnosc prawna w postepowaniu
    administracyjnym okresla sie stosujac przepisy kodeksu cywilnego - vide: w
    czesniejsza odpowiedz.
    Mozesz wiec zarejestrowac na siebie, nawet musisz zarejestrowac na siebie,
    ale "pomoc" musza w tym rodzice.
    No zeby wszystko bylo lege artis, ale czy starosta bedzie az tak na to formalnie
    patrzyl to nie wiem.

    --
    napisal Konrad G. ,
    Użytkownik Archie <a...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisa