    From: "Legislator" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup pojazdu i niepelnoletniosc
    Date: Mon, 20 May 2002 12:14:04 +0200

    Użytkownik Archie <a...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:
    ac94qk$cm4$...@n...polbox.pl...
    > Witam.
    > Mam 17 lat i zamiar zakupu motoroweru Ogar.
    > Mam wszelkie uprawnienia do prowadzenia tego pojazdu, ale jest jeden
    > problem. Czy aby stac sie jego wlascicielem musze byc osoba pelnoletnia?
    >
    > Pozdroffka Archie

    Cze. Majac 17 lat masz ograniczona zdolnosc do czynnosci prawnych ( art.15 KC w zw. z
    art.
    10 KC, zawarcie umowy
    kupna motoroweru jest czynnoscia prawna). Generalna zasada jest taka, ze do waznosci
    czynnosci prawnej, przez ktora osoba ograniczona w zdolnosci do czynnosci prawnych
    zaciaga
    zobowiazanie (wlasnie umowa sprzedazy) jest potrzebna zgoda jej przedstawiciela
    ustawowego
    (z reguly rodzicow...) (art. 17 Kodeksu Cywilnego). Jezeli zawrzesz taka umowe bez
    zgody
    rodzicow to jej waznosc zalezy od potwierdzenia umowy przez nich. Mozesz takze sam
    potwierdzic umowe po uzyskaniu pelnoletnosci (np. jezeli konczysz 18 lat za pare
    dni...)
    Druga strona (sprzedawca) jest zwiazana taka umowa (tzn. nie moze powiedziec, ze
    jezeli
    nie zadbales smarkaczu o zgode to spadaj), moze jednak wyznaczyc twoim rodzicom
    termin do
    potwierdzenia umowy, po bezskuteczynym uplywie tego terminu jest wolna (art. 18 KC).
    Co do wyjatkow od zasady z art.17 kC. Jest ich kilka. Sam mozesz zawierac umowy w
    drobnych sprawach zycia codziennego
    (np. kupno bulek w sklepie), a takze samo mozesz zawierac umowy przez ktore
    rozporzadzasz
    swoim zarobkiem, a takze przedmiotami ktore twoj przedstawiciel ustawowy oddal Ci do
    swobodnego uzytku (np. kieszonkowe).
    A zatem jezeli chcesz kupic motorek za zarobiona przez Ciebie kase to luz, tak
    samo
    gdy za kieszonkowe od starych...