  • 1. Data: 2010-02-16 11:37:14
    Temat: Zakup nieruchomości a śmierć jednego z właścicieli
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    Witam grupowiczki i grupowiczy,
    jest taka sprawa: mam zamiar kupić nieruchomość, na sprzedaż której
    współwłaściel ma notarialne pełnomocnictwo drugiego. Niestety kilka dni temu
    ten drugi zmarł. Czy można to nabyć na podstawie wspomnianego pełnomocnictwa
    czy też trzeba przeprowadzić jakieś postępowanie spadkowe lub inne
    formalności?

    Dziękuję z góry za wypowiedzi i pozdrawiam, wromek

  • 2. Data: 2010-02-16 11:58:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    wromek pisze:
> [...]
    > ten drugi zmarł. Czy można to nabyć na podstawie wspomnianego pełnomocnictwa

    Pełnomocnictwo zasadniczo wygasa automatycznie z chwilą śmierci -
    Art.101 par.2 KC. Nie ma czasem w tym pełnomocnictwie zastrzeżenia, że w
    razie zgonu ma nadal działać?

    > czy też trzeba przeprowadzić jakieś postępowanie spadkowe lub inne
    > formalności?

    Postępowanie spadkowe i dogadanie się z nowymi współwłaścicielami.

    A że o zgonie już wiesz, więc czynność prawna nie byłaby ważna, jakby
    pozostały współwłaściciel spróbował sprzedać wszystko na podstawie tego
    pełnomicnictwa (Art.105KC).

    Swoją szosą - wie ktoś, jakie konsekwencje by mógł ponieść ów
    pełnomocnik, jakby fakt zgonu zataił i sprzedaży dokonał?

  • 3. Data: 2010-02-16 14:35:11
    Od: "Romuald Wasielewski" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > Pełnomocnictwo zasadniczo wygasa automatycznie z chwilą śmierci -
    > Art.101 par.2 KC. Nie ma czasem w tym pełnomocnictwie zastrzeżenia, że w
    > razie zgonu ma nadal działać?

    w sumie nie przewidzial swojej śmierci i nie bylo takiego zastrzezenia.

    > Postępowanie spadkowe i dogadanie się z nowymi współwłaścicielami.

    postepowanie spadkowe jest nieuniknione czy moze spadkobiercy moga np. sie
    zrzec spadku czy cos w tym rodzaju?

    > A że o zgonie już wiesz, więc czynność prawna nie byłaby ważna, jakby
    > pozostały współwłaściciel spróbował sprzedać wszystko na podstawie tego
    > pełnomicnictwa (Art.105KC).

    nie bedzie probowal ale chcialby to zalatwic mozliwei najszybciej, zreszta
    ja tez bym chcial to jak najszybciej nabyc.

    > Swoją szosą - wie ktoś, jakie konsekwencje by mógł ponieść ów
    > pełnomocnik, jakby fakt zgonu zataił i sprzedaży dokonał?

    hmm, tez mnie to ciekawi ;)

    pozdrawiam, wromek

  • 4. Data: 2010-02-16 14:50:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Romuald Wasielewski pisze:

    > postepowanie spadkowe jest nieuniknione czy moze spadkobiercy moga np. sie
    > zrzec spadku czy cos w tym rodzaju?

    Ale i tak musi być przeprowadzone, żeby było wiadomo, że to są
    spadkobiercy i innych nie ma.

    Tak więc macie pecha i trzeba to odbębnić.

    A na przyszłość nauczka - pamiętać o klauzulach na wypadek zgonu.

  • 5. Data: 2010-02-19 10:41:49
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > Ale i tak musi być przeprowadzone, żeby było wiadomo, że to są
    > spadkobiercy i innych nie ma.

    jak to zalatwic jak najszybciej? jesli wszyscy mozliwi napiszą oswiadczenia
    notarialne, ze sie zrzeakają to cos przyspieszy w sądzie?

    > Tak więc macie pecha i trzeba to odbębnić.

    mozna to jakos obejsc i np. napisac umowe przedwstepną kupna lub umowe
    dzierzawy?

    > A na przyszłość nauczka - pamiętać o klauzulach na wypadek zgonu.

    w sumie to bylo do przewidzenia ale nigdy sie w takie rzeczy nie wierzy lub
    nie chce wierzyc i sie tego nie zaklada w swoich dzialaniach...

    Dzieki, pozdrawiam, wromek