  • Date: Tue, 16 Feb 2010 12:58:37 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zakup nieruchomości a śmierć jednego z właścicieli

    wromek pisze:
    > Witam grupowiczki i grupowiczy,
    > jest taka sprawa: mam zamiar kupić nieruchomość, na sprzedaż której
    > współwłaściel ma notarialne pełnomocnictwo drugiego. Niestety kilka dni temu
    > ten drugi zmarł. Czy można to nabyć na podstawie wspomnianego pełnomocnictwa

    Pełnomocnictwo zasadniczo wygasa automatycznie z chwilą śmierci -
    Art.101 par.2 KC. Nie ma czasem w tym pełnomocnictwie zastrzeżenia, że w
    razie zgonu ma nadal działać?

    > czy też trzeba przeprowadzić jakieś postępowanie spadkowe lub inne
    > formalności?

    Postępowanie spadkowe i dogadanie się z nowymi współwłaścicielami.

    A że o zgonie już wiesz, więc czynność prawna nie byłaby ważna, jakby
    pozostały współwłaściciel spróbował sprzedać wszystko na podstawie tego
    pełnomicnictwa (Art.105KC).

    Swoją szosą - wie ktoś, jakie konsekwencje by mógł ponieść ów
    pełnomocnik, jakby fakt zgonu zataił i sprzedaży dokonał?