  • 1. Data: 2005-08-18 16:59:52
    Temat: Zakup mieszkania z wyodrebniona wlasnoscia
    Od: "tomek." <x...@o...pl>

    witam,

    Przepraszam jesli trafilem na zla grupe, jednak innej bardziej odpowiedniej
    chyba nie utworzono :)
    Moze mi ktos powiedziec z jakimi kosztami (dodatkowymi) musze sie liczyc
    przy zakupie mieszkania.
    Zalozenia:
    - rynek pierwotny, mieszkanie nowe od Spoldzielni (podpisana umowa o
    wybudowanie lokalu)
    - po wybudowaniu nastapi wyodrebnienie wlasnosci lokalu
    - wartosc lokalu 136 tys zl

    Jakie beda koszty notarialne, utworzenia i wpisu banku do hipoteki (kredyt
    hipoteczny) oraz jak rozumiec taki fragment umowy "...Rozliczenie końcowe
    uwzgledniac będzie zmiane wysokosci wkładu budowlanego wynikającą z
    wprowadzenia z dniem 01.05.2004 podatku VAT z tytułu
    ustanowienia_odrębnej_własnosci_lokalu_ oraz przeniesienia własnosci lokalu
    i gruntu.." - jakie beda tego koszty?

    PS. podobno w takim wypadku nie placi sie podatku od czynnosci
    cywilnoprawnych (2%) ?
    PS2. czy jesli to moj pierwszy zakup nieruchomosci, nigdy niczego nie
    kupowalem to czy moge liczyc na zwolnienie z oplaty sądowej? (w banku mi sie
    cos takiego o uszy otarlo..)

    z gory dziekuje za ewentualna odpowiedz
    Wiem ze na sieci mnostwo jast kalkulatorow w ktorych mozna wyliczyc oplaty,
    lecz zaden z nich nie uwzglednia lokalu z wyodrebniona wlasnoscią (a jedynie
    spoldzielcze wlasnosciowe)

    pozdrawiam
    tomek
    (Szczecin)

  • 2. Data: 2005-08-19 07:29:03
    Temat: Re: Zakup mieszkania z wyodrebniona wlasnoscia
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    tomek. napisał
    > PS2. czy jesli to moj pierwszy zakup nieruchomosci, nigdy niczego
    > nie kupowalem to czy moge liczyc na zwolnienie z oplaty sądowej? (w
    > banku mi sie cos takiego o uszy otarlo..)

    Mozesz liczyc na zwolnienie z oplaty ale tylko od wpisu hipoteki, a
    nie zalozenia ksiegi i wpisu wlasnosci i to nie dlatego, ze to Twoj
    pierwszy zakup, a dlatego, ze na rynku pierwotnym. Oczywiscie jesli
    bank w oswiadczeniu, ktore Ci da do przedlozenia w wydziale ksiag
    wieczystych, napisze, ze kredyt zostal przeznaczony na cele
    budownictwa mieszkaniowego. Jesli Ci napisza, ze na zakup lokalu na
    rynku pierwotnym, to sad nie zwolni Cie z oplaty.
    Za zalozenie ksiegi i wpis wlasnosci zaplacisz ok 500 zl, skoro ma to
    byc kupowane na zasadach obowiazujacych w przypadku mieszkan
    spoldzielczych. Jesli nie - to ok 1600 zl.

    A tak poza tym, to na www.nieruchomosci.pl jest kalkulator, ktory
    uwzglednia obie formy wlasnosci :)

    pozdrawiam
    Gosia

  • 3. Data: 2005-08-19 18:42:44
    Od: "tomek." <x...@o...pl>

    Użytkownik "MałGosia" napisała:
> [...]
    > kupowane na zasadach obowiazujacych w przypadku mieszkan spoldzielczych.

    dzieki za kalkulator. Jednak znow mam sprzeczne dane. Mieszkanie bedzie
    kupowane na zasadzie "ustanowienia odrębnej wlasnosci lokalu". (tak mam w
    umowie ze spoldzielnia). W/w kalkulator policzyl mi tak:

    + Cena nieruchomosci: 136000
    + Podatek od czynności cywilnoprawnych: 2720
    + Taksa notarialna: 1390
    + VAT od taksy notarialnej: 305
    + Opłata sądowa: 1680
    + Wniosek notariusza do Ksiąg Wieczystych i wypisy aktu notarialnego: 350
    = Suma opłat dodatkowych: 6445

    W miedzyczasie trafilem na ciekawy serwis dopladnie przedstawiajacy
    "dodatkowe koszty" w postaci prezentacji [
    http://www.fukrehip.pl/LinkClick.aspx?link=Ca%c5%82k
    owity+koszt+zakupu+Targi+11-12.09.2004.ppt&mid=432 ]
    Jest to kalkulacja z dnia11-12.09.2004 wiec chyba aktualna? Wynika z niej że
    w przypadku zakupu na rynku pierwotnym, (odrebna wlasnosc lokalu) Pobiera
    sie nastepujace oplaty
    - taksa notarialna,
    - pozatek VAT od taksy notarialnej,
    - oplata sadowa od wniosku o zalozenie KW
    - oplata sadowa za wpis wlasnosci nieruchomosci,
    natomiast "podatek od czynnosci cywilnoprawnych - sprzedaz lokalu NIE
    podlega podatkowi"

    Jak to wkoncu jest? tak jak policzyl mi kalkulator czy tak jak w/w
    prezentacji?

    W umiowie ze Spoldzielnia mam jeszcze taki zapis: "...rozliczenie końcowe
    uwzgledniac będzie zmiane wysokosci wkładu budowlanego wynikającą z
    wprowadzenia z dniem 01.05.2004 podatku VAT z tytułu ustanowienia odrębnej
    własnosci lokalu oraz przeniesienia własnosci lokalu i gruntu...."
    Może mi ktos wytlumaczyc co to za zmiana byla i z jaką kwota bede musial sie
    liczyc w tym przypadku ?

    pozdrawiam i z gory dziekuje za wszelkie odpowiedzi
    Tomek O
    Szczecin

  • 4. Data: 2005-08-19 18:56:29
    Od: "arturpo" <a...@p...onet.pl>

    witam,
    przy wydzielaniu KW opłata jest następująca:
    wartośc mieszkania z aktu zakupu - 100 000 zł= wynik * 5% +6600 = wynik /5
    to jest opłata za wydzielenie KW

    taksa notarialna:
    wartość transakcji - 60000zł = wynik *0,5% +1010 = wynik /2 (+22% VAT, + wypisy
    7,32zł za strone aktu)

    w poniedziałek podam dokładny numer rozpoorządzenia :) mam w pracy

    jeżeli kupujesz mieszkanie z kredytem, to jeżeli dostaniesz oświadczenie banku
    że kredyt jest na budowę mieszkania ze spółdzielnią to jest zwolnienie z opłaty
    sądowej za ustanowienie hipoteki. a nawet bank musi wystawić Ci takie
    oświadczenie do hipoteki. płacisz tylko podatek PCC1 19 zł, jeżeli masz
    hipotekeę kaucyjną

    artur