    From: ? <"super.wieprz[spam]"@gmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zakaz konkurencji i klauzula konkurencyjności - znowu
    Date: Fri, 23 Jun 2006 20:51:31 +0200

    Poczytałem archiwum, pobuszowałem w necie ale nadal proszę o pomoc:

    Dostałem od szefa po 4 miesiącach pracy umowę o pracę na czas
    nieokreślony. W umowię oprócz niej samej jest aneks nr 1 (Umowa o
    zakazie konkurencji wraz z klauzulą konkurencyjną*).O ile nie mam
    żadnych zastrzeżeń do zakazu konkurencji (ponieważ obowiązuje ona w
    czasie trwania stosunku pracy)to już klauzula konkurencyjna mnie
    przeraża. Nie wiem czy dobrze rozumiem ale czy zgodnie z jej definicją
    jestem wyłączony z branży przez okres określony w klauzuli (12 miesięcy)
    ? Jestem w zasadzie najniższym w hierarchi pracownikiem agencji
    reklamowej i potrafię zrozumieć że pracodawca może obawiać się że
    zdobęde doświadczenie u niego a potem mogę przejść do konkurencji.
    Jednakże rok pauzy i tylko 25% mojego wynagrodzenia jest bardzo
    ograniczające mnie. W związku z powyższym chciałbym spytać o następujące
    kwestie:

    1. Czy istnieje prawna metoda ominięcia klauzuli konkurencyjności
    (oczywiście oprócz nie podpisywania umowy)

    2. Jeśli złamałbym klauzulę i zaczął pracować w innej firmie o podobnym
    profilu co mi grozi - jakie konsekwencje prawne (czy pracodawcy
    wystarczy że udowodni że złamałem zakaz i pracuję w firmie o podobnym
    profili działalności czy też musi dowieść że poniósł straty w wyniku
    mojego złamania zakazu/klauzuli) ?

    3. W jaki sposób pracodawca może mi zaszkodzić jeśli nie będe
    przestrzegał klauzuli (czy jest to może martwy przepis ? i trudno
    pracodawcy byłoby udowodnić złamanie klauzuli) ?

    4. Zdaję sobie sprawę że 25% to ustawowe minimum odszkodowania ale czy
    istnieje możliwość uzyskania 75% (tak praktycznie, bo teoretycznie to
    chyba istnieje) ?

    5. Czy nie wystarczy żeby w umowię był zapis że nie mogę udzielać
    informacji (po zakończeniu stosunku pracy z obecnym pracodawcą)
    dotyczących jakich klientów obsługiwaliśmy i kiedy ?

    * - klauzula konkurencyjnosci
    1. W przypadku rozwiązania lub wygasniecia umowy o pracę,o ktorej
    mowa w 1, na zadanie Pracodawcy lub pracownika. Pracownik jest
    zobowiązany przez okres 12 miesiecy od dnia rozwiazania lub wygasniecia
    umowy o pracę do przestrzegania zakazu konkurencji okreslonego w
    niniejszej umowie.