  • 1. Data: 2004-06-24 18:53:50
    Temat: Zakaz konkurencji a klauzula poufności- co myślicie?
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Ostatnio przeglądając przepisy Kodeksu Pracy zwróciłam uwagę na rozdz. IIa.
    Zakaz konkurencji i przypomniałam sobie sprawy dot. "umów o poufność"
    zawieranych przez kandydatów na pracowników.

    Otóż zastanawia mnie jedna rzecz: czy przypadkie masowe zawieranie takich
    umów nie jest chęcią obejścia przedmiotowych właśnie przepisów. Dlaczego? Do
    zakresu obowiązków pracownika należy m.in. "...zachować w tajemnicy
    informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę",
    "przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach"...... przepisy
    rozdz. IIa mówią: art. 101 ze znaczkiem 1".....pracownik nie może prowadzić
    działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w
    ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego
    taka działalność. &2 pracodawca, który poniósł szkodę.....może dochodzić od
    pracownika wyrównania tej szkody......." OK...ale dalej: "przepis ww. art.
    stosuje się odpowiednio, gdy pracodawca i pracownik mający dostęp do
    szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić
    pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o zakazie konkurencji po ustaniu
    stosunku. W umowie określa się także okres obowiązywania zakazu konkurencji
    oraz WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA NALEŻNEGO PRACOWNIKOWI od pracodawcy...."

    Czy ja dobrze rozumiem i wychodzi na to, że pracodawcy w celu uniknięcia
    kolejnych ewentualnych obowiązków szukają sobie furtki w postaci "przyparcia
    pracownisia do muru" i przełożenia ewentualnej odpowiedzialności na jego
    barki?????

    Co myślicie na ten temat?

    pozdrawiam
    b.