  • 1. Data: 2003-05-23 17:55:49
    Temat: Zadanie z Tworzenia i stosowania prawa
    Od: "Crisi" <c...@i...pl>

    Witam
    Mam mały problem czy mógłby mi ktoś wytłumacz jak zrobic te zadania.
    Byłbym bardzo wdzięczny.Prof zadał nam to na przyszły tydzien a ja nie mam
    pojecia jak sie za to zabrać.

    1.W przepisach znaleźć przepis podstawowy ,a w nim uadekwatniające.
    Na podstawie przepisu podstawowego i uadekwatniających sformułować regułę
    postępowania w jednym zdaniu, które wynika z tych przepisów.

    2.Znaleźć 3 przepisy przejściowe ilustrujące 3 różne rozwiązania, które może
    zastosować pracodawca.

    3.Znaleźć przykłady 3 tytułów aktów normatywnych, w których mamy doczynienia
    z rzeczowym określeniem przedmiotu tych ustaw, a następnie przekształcić tak
    aby określenie przedmiotu było opisowe.

    Dziekuje
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-05-24 09:57:35
    Temat: Re: Zadanie z Tworzenia i stosowania prawa
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-05-23 19:55, Użytkownik Crisi napisał:
    > 1.W przepisach znaleźć przepis podstawowy ,a w nim uadekwatniające.
    > Na podstawie przepisu podstawowego i uadekwatniających sformułować regułę
    > postępowania w jednym zdaniu, które wynika z tych przepisów.

    § 25. rozporządzenia Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie
    "Zasad techniki prawodawczej".

    "1. Przepis prawa materialnego powinien możliwie bezpośrednio i wyraźnie
    wskazywać kto, w jakich okolicznościach i jak powinien się zachować
    (przepis podstawowy).

    2. Przepis podstawowy może wyjątkowo wskazywać tylko zachowanie
    nakazywane albo zakazywane jego adresatowi, jeżeli:

    1) adresat lub okoliczności tego nakazu albo zakazu są wskazane w sposób
    niewątpliwy w innej ustawie;

    2) celowe jest, aby określenie adresata lub okoliczności zamieścić w
    przepisach ogólnych tej samej ustawy;

    3) powszechność zakresu adresatów lub okoliczności jest oczywista."

    *******
    Przykład:
    *******
    [PRZEPIS PODSTAWOWY - brak określenia adresata]
    Art. 487 kpk "Akt oskarżenia może ograniczyć się do oznaczenia osoby
    oskarżonego, zarzucanego mu czynu oraz wskazania dowodów, na których
    opiera się oskarżenie".

    [PRZEPIS Z CZĘŚCI OGÓLNEJ ZAWIERAJĄCY OKREŚLENIE ADRESATA]
    Art. 59. § 1 kpk "Pokrzywdzony może jako oskarżyciel prywatny wnosić i
    popierać oskarżenie o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego"

    [WYJŚCIOWA NORMA POSTĘPOWANIA]
    Pokrzywdzony jako oskarżyciel prywatny może wnosząc akt oskarżenia
> [...]
    oraz wskazania dowodów, na których opiera się oskarżenie.

    > 2.Znaleźć 3 przepisy przejściowe ilustrujące 3 różne rozwiązania, które może

    § 30 rozporządzenia Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie
    "Zasad techniki prawodawczej".

    "1. W przepisach przejściowych reguluje się wpływ nowej ustawy na
    stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych.

    2. W przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności:

    1) sposób zakończenia postępowań będących w toku (wszczętych w czasie
    obowiązywania dotychczasowych przepisów i niezakończonych ostatecznie do
    dnia ich uchylenia), skuteczność dokonanych czynności procesowych oraz
    organy właściwe do zakończenia postępowania i terminy przekazania im spraw;

    2) czy i w jakim zakresie utrzymuje się czasowo w mocy instytucje prawne
    zniesione przez nowe przepisy;

    3) czy zachowuje się uprawnienia i obowiązki oraz kompetencje powstałe w
    czasie obowiązywania uchylanych albo wcześniej uchylonych przepisów oraz
    czy skuteczne są czynności dokonane w czasie obowiązywania tych
    przepisów; sprawy te reguluje się tylko w przypadku, gdy nie chce się
    zachować powstałych uprawnień, obowiązków lub kompetencji albo chce się
    je zmienić albo też gdy chce się uznać dokonane czynności za bezskuteczne;

    4) czy i w jakim zakresie stosuje się nowe przepisy do uprawnień i
    obowiązków oraz do czynności, o których mowa w pkt 3;

    5) czy i w jakim zakresie utrzymuje się w mocy przepisy wykonawcze
    wydane na podstawie dotychczasowych przepisów upoważniających."

    § 31. rozporządzenia Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie
    "Zasad techniki prawodawczej".

    "1. Jeżeli w stosunku do spraw, o których mowa w § 30 ust. 2 pkt 1-3,
    zamierza się zachować czasowo w mocy przepisy dotychczasowej ustawy,
    zaznacza się to wyraźnie w nowej ustawie, nadając przepisowi
    przejściowemu brzmienie: 'W sprawach ..... stosuje się art. ... ustawy
    ..... (tytuł dotychczasowej ustawy)'.

    2. W przepisach przejściowych, z wyłączeniem postanowień dotyczących
    przepisów karnych, można wskazać również termin, do którego będą
    obowiązywać, zachowane czasowo w mocy, przepisy dotychczasowej ustawy,
    co wyraża się zwrotem: 'nie dłużej niż do dnia .....'."

    *******
    Przykłady:
    *******

    Art. 95 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej

    "Postępowania w sprawach, o których mowa w art. 93 i art. 94, wszczęte
    przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i do tego dnia
    niezakończone, prowadzi się według przepisów dotychczasowych."

    Art. 56 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe

    "Do czasu wydania przepisów wykonawczych określonych w niniejszej
    ustawie, nie dłużej jednak niż przez 9 miesięcy od dnia jej wejścia w
    życie, zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze, jeżeli nie są
    sprzeczne z tą ustawą."

    Art. 58 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe

    "Podmioty uprawnione, na podstawie dotychczasowych przepisów, do
    prowadzenia działalności kantorowej prowadzą taką działalność, w
    dotychczasowym zakresie, na warunkach określonych w niniejszej ustawie i
    przepisach wydanych na jej podstawie."

    > 3.Znaleźć przykłady 3 tytułów aktów normatywnych, w których mamy doczynienia
    > z rzeczowym określeniem przedmiotu tych ustaw, a następnie przekształcić tak
    > aby określenie przedmiotu było opisowe.

    § 19. rozporządzenia Prezesa RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie
    "Zasad techniki prawodawczej".

    "Określenie przedmiotu ustawy może być:
    1) opisowe - rozpoczynające się od przyimka 'o', pisanego małą literą;
    2) rzeczowe - rozpoczynające się od wyrazów 'Kodeks', 'Prawo' albo
    'Ordynacja', pisanych wielką literą, w przypadku gdy ustawa wyczerpująco
    reguluje obszerną dziedzinę spraw, albo rozpoczynające się od wyrazów
    'Przepisy wprowadzające ...', w przypadku gdy ustawa jest ustawą
    wprowadzającą. "

    *******
    Przykłady:
    *******
    Tytuły ustaw z przedmiotem określonym rzeczowo:

    1) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
    2) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
    3) ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Przepisy wprowadzające Kodeks karny

    Tytuły z przekształconym na opisowe określeniem przedmiotu (przykładowo):

    1) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o podatkach i postępowaniu podatkowym
    2) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o bankach
    3) ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. o wprowadzeniu w życie Kodeksu karnego

    Jeśli coś nie tak - proszę pisać.

    Kłaniam się w pas.
    --
    Jubei

  • 3. Data: 2003-05-25 15:42:05
    Od: "Crisi" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Jubei" <j...@f...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > "1. Przepis prawa materialnego powinien możliwie bezpośrednio i wyraźnie
    > wskazywać kto, w jakich okolicznościach i jak powinien się zachować
    [.....]

    Dziekuje bardzo

    Z wyrazami szacunku
    CRISI