  • 1. Data: 2002-07-04 12:33:03
    Temat: "Zabronione" a "karalne"
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    Mialem to nieszczescie, ze proponujac grupe pl.misc.ue na pl.news.nowe.grupy
    Napisalem:

    > Tematy zabronione:
    > - wszelkie tematy nie wymienione a zabronione w polskim prawie

    I rozpoczela sie dyskusja nad tym co znaczy slowo "karalne" a co znaczy
    slowo "zabronione"
    Pomocy.
    Ja zawsze myslalem, ze to co karalne - jest zabronione.
    A to co zabronione - jest _czesto_ karalne.
    Co moge odpisac na nastepujace uzasadnienie:

    <http://www.ipn.gov.pl/ustawa181298.html>
    | Art. 55.
    | Kto publicznie i wbrew faktom zaprzecza
    | zbrodniom, o których mowa w art. 1 pkt 1,
    | podlega grzywnie lub karze pozbawienia
    | wolnosoeci do lat 3. Wyrok podawany jest do
    | publicznej wiadomooeci.

    Jak widac - nie ma tu o mowy o zadnych 'tematach zabronionych'. Ani obozy
    zaglady, ani zbrodnie ani zaden inny pokrewny *temat* nie jest *zabroniony*.
    Mowa jest tylko o tym, ze publiczne wyglaszanie pewnego konkretnego pogladu
    jest *karalne* (a nie *zabronione*).

    Czyli nadal czekam na przyklady *tematów zabronionych w polskim prawie',
    a jak sie takie nie znajda, postuluje przeformulowanie spornego zapisu
    w 'tematach zabronionych' w taki sposób, aby mial sens.

  • 2. Data: 2002-07-04 13:05:08
    Temat: Re: "Zabronione" a "karalne"
    Od: Marcin <s...@f...id.pl>

    On Thu, 4 Jul 2002 14:33:03 +0200 , "Michal Kukula"
    <m...@a...net.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jak widac - nie ma tu o mowy o zadnych 'tematach zabronionych'.
    > Ani obozy zaglady, ani zbrodnie ani zaden inny pokrewny *temat* nie

    wszystko jest kwestią definicji.
    Zawsze można powiedziec, że wszystko wolno (nic nie jest zabronione),
    a jedynie jest to związane z jakąs sankcją.

    Np. w 148 kk, nie jest napisane:
    "zabijanie jest zabronione" ale "kto zabija człowieka podlega karze".

    A zatem albo można uznać, że pewne czyny są zabronione,
    a część z nich jest jeszcze karalna,

    albo można uznać, ze słowo "zakaz" nie istnieje
    (pominąwszy znaki drogowe typu: "zakaz wjazdu" :) ),
    i prawo określa jedynie stosunek "akcja - reakcja".

    IMHO to wszyscy mają racje :)

  • 3. Data: 2002-07-04 13:31:37
    Od: n...@h...pl (Nina Liedtke)

    On Thu, 4 Jul 2002 14:33:03 +0200 , Michal Kukula <m...@a...net.pl>
    wrote in article <2...@i...rzesz
    ow.tpsa.pl>:

    > Mialem to nieszczescie, ze proponujac grupe pl.misc.ue na pl.news.nowe.grupy

    > I rozpoczela sie dyskusja nad tym co znaczy slowo "karalne" a co znaczy
    > slowo "zabronione"

    Hmm. Kto z Tobą o tym dyskutuje? Możesz podać Msg-ID-y? Bo chyba jakieś
    posty z pnn-g do mnie nie dochodzą...
    [...]

    Nina
    --
    Antonina Liedtke ____________________________ ______ _ ___
    <n...@h...pl>>>;->>>>>> ____________________ \`.,'/ _____ / |/ <_>__ ___ _

  • 4. Data: 2002-07-04 13:41:43
    Od: "Przemek Muszynski" <p...@2...pl>

    Troche nie na tamet, a moze jednak.... Co to za slowo "wzbronione" - skad
    sie wzielo i czy jeszcze jest szeroko uzywane. Przyklad: "fotografowanie
    obiektow wojskowych wzbronione".

  • 5. Data: 2002-07-04 14:00:08
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Hmm. Kto z Tobą o tym dyskutuje? Możesz podać Msg-ID-y? Bo chyba jakieś
    > posty z pnn-g do mnie nie dochodzą...
    > [...]

    Powiedzmy ze antycypowalem.
    :-P
    Dyskusja trwa w tej chwili na pl.soc.prawo, jak widzisz.
    :-)

    Pozderawiam serdecznie.
    Michal.

  • 6. Data: 2002-07-04 14:12:50
    Od: "[sis]" <s...@b...usun.pl>

    > I rozpoczela sie dyskusja nad tym co znaczy slowo "karalne" a co znaczy
    > slowo "zabronione"
    > Pomocy.

    raczej chodzi o interpretacje 'zlamania', IMHO:
    zrobienie przeciw 'zabronione' - to inaczej wykroczenie
    a zrobienie przeciw 'karane' - to przestepstwo.

    pozdrawiam,
    Kamil

  • 7. Data: 2002-07-04 14:19:15
    Od: Marcin <m...@j...com>

    On Thu, 4 Jul 2002 16:12:50 +0200, "[sis]" <s...@b...usun.pl> wrote:

    > raczej chodzi o interpretacje 'zlamania', IMHO:
    > zrobienie przeciw 'zabronione' - to inaczej wykroczenie
    > a zrobienie przeciw 'karane' - to przestepstwo.

    to zdrada małżonka jest wykroczeniem?
    jest zabroniona przecież w KRiO :-)

  • 8. Data: 2002-07-04 15:37:54
    Od: "DarekS" <a...@a...com.pl>

    A może zdefiniować tak: zabronione - prawo tego zabrania, ale nie przewiduje
    sankcji za to
    Może ktoś biegły w prawie znajdzie dobry przykład

    --
    Darek
    wyciąć anty spam z adresu

  • 9. Data: 2002-07-04 15:55:37
    Od: "[sis]" <s...@b...usun.pl>

    > to zdrada małżonka jest wykroczeniem?
    > jest zabroniona przecież w KRiO :-)

    huh... czyli to przestepstwo??? :-O

    ;-)

    pozdrawiam,
    Kamil

  • 10. Data: 2002-07-04 16:12:12
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

    > A może zdefiniować tak: zabronione - prawo tego zabrania, ale nie
    przewiduje
    > sankcji za to

    Np. Usiłowanie popełnienia przestępstwa jest zabronione ale jeżeli sprawca
    dobrowolnie odstąpił od jego dokonania to nie podlega karze.

    pozdr.
    T,.