  • 1. Data: 2005-02-06 16:58:06
    Temat: [ZUS] Przerwa w opłacaniu składek
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Witam,
    Miałbym takie oto pytanie do Szanownych Grupowiczów ;) Mój ojciec od
    kilku miesięcy jest bez pracy. Pobierał zasiłek dla bezrobotnych z Urzędu
    Pracy (ten sam urząd opłacał składkę do ZUS-u). Obecnie zasiłek się kończy i
    jak wygląda z opacaniem składki do ZUS? Musi to robić samemu? Czy może
    przerwać jej opłacanie aż do momentu znalezienia pracy? W przypadku
    przerwania opłacania składki, będą później w przyszłości jakieś kłopoty z
    otrzymaniem emerytury? Jak to wszystko wygląda?
    Z góry dziękuje za wszelką pomoc :)

    pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2005-02-06 17:39:44
    Temat: Re: [ZUS] Przerwa w opłacaniu składek
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pracy (ten sam urz?d opłacał składkę do ZUS-u). Obecnie zasiłek się kończy
    > jak wygl?da z opacaniem składki do ZUS? Musi to robić samemu?

    Nie musi.

    Czy może
    > przerwać jej opłacanie aż do momentu znalezienia pracy?

    Może.

    W przypadku
    > przerwania opłacania składki, będ? póĽniej w przyszło?ci jakie? kłopoty z
    > otrzymaniem emerytury?

    Kłopoty mogą zależeć m. in. od jego wieku, posiadanego stażu pracy (a
    właściwie okresów składkowych i nieskładkowych), czy przystąpił do OFE i in.

    > Jak to wszystko wygl?da?

    Zbyt mało danych. Najlepiej udać się do ZUS i w "Informacji
    emerytalno-rentowej" zasięgnąć informacji, po przedstawieniu swojej
    sytuacji.

    Prawdopodobnie w okresie do 30 dni od zaprzestania pobierania zasiłku dla
    bezrobotnych może przystąpić dobrowolnie do ubezpieczenia emerytalnego i
    rentowego w ZUS i opłacając składkę miesięczną w kwocie ok. 270 PLN zapewni
    sobie staż ubezpieczeniowy do emerytury.

    wa

  • 3. Data: 2005-02-06 18:47:13
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    [ciach]
    > W przypadku
    >
    > Kłopoty mogą zależeć m. in. od jego wieku, posiadanego stażu pracy (a
    > właściwie okresów składkowych i nieskładkowych), czy przystąpił do OFE i
    in.

    Wiek: 44 lata, staż pracy: 19 lat, tych okresów to już niestety nie znam ;-)
    Przystąpił do OFE :)

    > Zbyt mało danych. Najlepiej udać się do ZUS i w "Informacji
    > emerytalno-rentowej" zasięgnąć informacji, po przedstawieniu swojej
    > sytuacji.

    No jasne ;)) Tak tez poradze tacie..

> [...]
    > rentowego w ZUS i opłacając składkę miesięczną w kwocie ok. 270 PLN
    zapewni
    > sobie staż ubezpieczeniowy do emerytury.

    Okej :)) To juz pewnie dowie sie sam w ZUSie.. Dziekiz a informacje :))

    pzdr,
    michal

  • 4. Data: 2005-02-06 19:13:50
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    Witam,
    W zasadzie jeszcze dwa pytania nasunęły mi się w między czasie:
    - urząd pracy, po zaprzestaniu wypłacania zasiłku dla bezrobotnych
    zaprzestanie także płacenia składki na ZUS, zgzdza się?
    - jak bedzie wygladala sprawa emerytury (w przypadku ktorej, podczas
    opacania skladki nastapila przerwa - jak w przypadku mojego ojca) w
    przypadku jego smierci? Beda klopoty z jej "przeniesieniem" na np matke?

    pzdr,
    michal

  • 5. Data: 2005-02-06 19:40:57
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > - urz?d pracy, po zaprzestaniu wypłacania zasiłku dla bezrobotnych
    > zaprzestanie także płacenia składki na ZUS, zgzdza się?

    Składki ZUS są płacone od kwoty zasiłku dla bezrobotnych. Gdy zasiłek dla
    bezrobotnych nie będzie wypłacany to składki E i R też nie będą
    odprowadzane. Może być płacona tylko składka zdrowotna.

    > - jak bedzie wygladala sprawa emerytury (w przypadku ktorej, podczas
    > opacania skladki nastapila przerwa - jak w przypadku mojego ojca) w
    > przypadku jego smierci? Beda klopoty z jej "przeniesieniem" na np matke?

    Emerytura Twojego ojca, który przystąpił do OFE (prawdopodobnie dobrowolnie)
    będzie ustalana już na nowych zasadach.
    Część emerytury będzie z ZUS (m. in. z tzw. kapitału początkowego), a część
    będzie z OFE (z odłożonych składek).
    Emerytura zostanie przyznana po osiągnięciu wieku emerytalnego, natomiast
    staż ubezpieczeniowy nie będzie ważny, tylko kwota składek na kontach w ZUS
    i OFE.
    Kwoty składek w OFE podlegają dziedziczeniu.

    wa

  • 6. Data: 2005-02-06 21:09:56
    Od: "Michał" <m...@g...pl>

    [ciach]