  • 1. Data: 2002-01-28 15:03:03
    Temat: ZNIESLAWIENIE?!
    Od: <s...@p...onet.pl>

    wracam do tematu bo cos mnie zaintrygowalo. na grupie regionalnej zauwazylem
    interesujacy problem. Grupa uzytkownikow oskarzyla portal internetowy o
    nieprawne wejscie na ich konta pocztowe. Co ciekawe oficjalnie potwierdzil to
    przedstawiciel portalu, jednoczesnie....straszac ich procesem o znislawienie.
    w zwiazku z tym mam pytania

    1. czy mozna znieslawic kogos mówiac prawde? skoro portal wszedl na konta i sie
    do tego przyznaje to o jakim znieslawieniu mowa?

    2. portal tlumaczy sie ze dokonal wejscia w celu przeprowadzenia czynności
    majacych na celu zabezpieczenie dowodow niezgodnego z przeznaczeniem
    wykorzystania serwera. czy jednak moze zrobic to tylko podejrzewajac
    przestepstwo? Przestudiowalem ich regulamin kont pocztowych i nie wspomina on o
    takiej mozliwosci. Czy portal jest upowazniony do "wydania nakazu" wejscia na
    konto prywatne? czy nie powinno przestepstwo najpierw zostac zgloszone
    odpowiednim wladzom? Jesli bylo to dzialanie niezgodne z prawem, to jaka moc
    sadowa maja dowody w ten sposob zdobyte?

    pytam poniewaz regulacje prawne dotyczace internetu sa dosc niejasne w Polsce.
    Ktos czuje sie na silach podjac temat?

    pozdrawiam
    maus

  • 2. Data: 2002-01-28 15:51:44
    Temat: Re: ZNIESLAWIENIE?!
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 28 Jan 2002 s...@p...onet.pl wrote:

    > 1. czy mozna znieslawic kogos mówiac prawde? skoro portal wszedl na
    > konta i sie do tego przyznaje to o jakim znieslawieniu mowa?

    Można, ale opisany wyżej przypadek trudno zakwalifkować jako
    zniesławienie, o ile tylko w/w grupa przedstawiła fakty, a nie posunęła
    się do pejoratywnej oceny webmasterów (a i to może nie wystarczyć do
    wypełnienia znamion przestępstwa - patrz równoległy wątek).

    > 2. portal tlumaczy sie ze dokonal wejscia w celu przeprowadzenia czynności
    > majacych na celu zabezpieczenie dowodow niezgodnego z przeznaczeniem
    > wykorzystania serwera. czy jednak moze zrobic to tylko podejrzewajac

    Portal nie, policja tak.

    > konto prywatne? czy nie powinno przestepstwo najpierw zostac zgloszone
    > odpowiednim wladzom? Jesli bylo to dzialanie niezgodne z prawem, to jaka moc
    > sadowa maja dowody w ten sposob zdobyte?

    Trudno mówić o mocy dowodów, skoro w ogóle nie wszczęto jeszcze żadnego
    postępowania.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-28 18:01:38
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał

    > Można, ale opisany wyżej przypadek trudno zakwalifkować jako zniesławienie, o
    ile tylko w/w grupa przedstawiła fakty

    grupa nazwala rzecz po imieniu- powiedziala ze portal sie wlamal na ich konta.
    jak juz mowilem rzecznik portalu potwierdzil ten fakt podajac jednak
    uzasadnienie, ktore zacytowalem.

    > Portal nie, policja tak.

    tak tez sadzilem. skoro "przestepstwo" zostalo stwierdzone przez portal
    powinien byl on zglosic je odpowiednim wladzom przed przystapieniem do
    czynnosci zabezpieczajacych, dobrze zrozumialem?

    > Trudno mówić o mocy dowodów, skoro w ogóle nie wszczęto jeszcze żadnego
    > postępowania.

    Portal rozmawia z nimi z pozycji silniejszego i probuje chyba ich zastraszyc
    wlasnie procesem o znieslawienie. Ponad to podniosl kwestie wykorzystania
    jakiegos tam polecenia systemowego,opis ktorego, zgodnie z przedstawionym
    przez "oskarzonych" kodeksem admistratora, zostal w w/w kodeksie umieszczony
    przez pracownikow portalu. Sytuacja rodem z dobrej burleski:-)

    tam na marginesie - wywnioskowalem z tego watku na regionie, ze portal zamierza
    oskarzyc zarowno nadawce spornego mejla ( w przypadku wykorzystania polecenia
    systemowego, o ktorym wspomnialem) jak i jego ODBIORCE:-)) co wy na to?:-))

    pozdrawiam
    maus