  • 1. Data: 2002-02-21 15:26:54
    Temat: Wyplata odszkodowania z OC
    Od: "Amadea" <a...@2...pl>

    Hej,
    czy ktos z Was moglby mi pomoc rozwiazac nastepujaca sprawe:
    Kierowca - nazwijmy go X - mial wypadek samochodowy, spowodowany przez
    Kierowce Y. Y wyprzedzal na skrzyzowaniu samochod X, nie zwazajac na znaki i
    podwojna ciagla i na to, ze X sygnalizowal, ze chce skrecic w lewo. I X
    Y'eka nie zauwazyl, przywalil w niego zdrowo, tak ze Y koziolka wywinal...
    Przyjechala policja i orzekla, ze winny jest Y, ale Y sie nie przyznal wiec
    sprawa poszla na kolegium. Kolegium potwierdzilo wine Y'eka i przywalilo mu
    mandacik, ktory Y zaplacil. Za jakis czas przyszla decyzja przyznania
    odszkodowania z jednej ze wspanialych firm ubezpieczeniowych (nie bede kryc,
    ze to byl Allianz ;-) i co napisali, ze ze wzgledu na wspoludzial w
    zdarzeniu X przysluguje 50% kwoty. I tu moje pytanie: jaki wspoludzial, skad
    oni to wzieli, przeciez Kolegium orzeklo, ze winny byl Y??? Czy firma
    ubezpieczeniowa moze podwazac to co zasadzi kolegium? Co powien zrobic w
    takiej sytuacji X? Na dole decyzji jest adnotacja, ze w przypadku nie
    uznania powyzszych ustalen, dalszych roszczen mozna dochodzic na drodze
    sadowej. Co to znaczy?
    Bede wdzieczna za wszelka pomoc
    Pozdrawiam
    Ama

  • 2. Data: 2002-02-22 08:08:19
    Temat: Re: Wyplata odszkodowania z OC
    Od: "Piotr W" <t...@p...onet.pl>

    Amadea napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >takiej sytuacji X? Na dole decyzji jest adnotacja, ze w przypadku nie
    >uznania powyzszych ustalen, dalszych roszczen mozna dochodzic na drodze

    OT monopol na wiedzę.
    Bezwzględnie walcz o swoje.

    --
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2002-02-23 08:34:46
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

  • 4. Data: 2002-02-23 08:50:17
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Sorry! Kliklo mi sie.
    Kierowca sam.X wykonujac manewr skretu w lewo winien zachowac szczegolna
    ostroznosc.Po to jest lewe lusterko .To ze inny kierowca lamie przepisy nie zwalnia
    nas z zachowania ostroznosci i nie upowaznia do walenia w jego bok.Policjanci
    popelnili blad nie sporzadzajac dwoch wnioskow o ukaranie.Jeden za nieprawidlowe
    wyprzedzanie a drugi za niezachowanie szczegolnej ostroznosci podczas manewru skretu
    w lewo.Orzeczenie Kolegium lub Sadu Grodzkiego o winie kierowcy Y nie oznacz jeszcze
    braku winy kierowcy X.Ubezpieczalnia prawidlowo ocenila wspoludzial obu
    kierowcow(gdyby X spojrzal w lusterko i powstrzymal sie od skrecania do kolizji by
    nie doszlo).Jesli sie z tym nie zgadzasz pozostaje sprawa w sadzie przeciw
    ubezpieczalni ale bazujac na moim doswiadczeniu w tego typu sprawach nie ma to
    sensu.Wniosek-policjanci nie sa nieomylni.

    Leszek

  • 5. Data: 2002-02-26 14:59:53
    Od: "Miroo \(usun USUNTO z adresu!\)" <U...@p...fm>

    Użytkownik "Leszek" <l...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ma to
    > sensu.Wniosek-policjanci nie sa nieomylni.

    Ciekawe kto ustalił, że gdyby X spojrzał w lusterko to
    uniknąłby wypadku...
    Jak mi ktoś wjedzie na czołówkę to też jestem winny?
    Pewnie mi udowodnią, że to dlatego, że nie patrzyłem
    do przodu ;)))

    Poza tym osoba skręcająca w lewo musi zwrócić szczególną
    uwagę na 3 inne kierunki. Patrzenie do tyłu przy skręcie
    w lewo mogłoby się źle skończyć.
    W lusterko wsteczne należy _zerknąć_ przed wykonaniem
    skrętu, ale nie gapić się w nie, bo jakiś idiota może
    nagle się pojawić.

    Pozdrawiam ... Miroo

  • 6. Data: 2002-02-27 00:32:07
    Od: "Andrzej Podenkiewicz" <k...@i...net.pl>

> [...]
    ma to
    > sensu.Wniosek-policjanci nie sa nieomylni.

    Chyba jednak się zagalopowałeś. Przeczytaj dobrze opis zdarzenia. Zwróć
    uwagę na ciągłą linię.
    Sygnalizację zamiaru skrętu w lewo z odpowiednim wyprzedzeniem. Co ten
    człowiek mógł jeszcze zrobić.
    Jedynie jeszcze to, to czy powinien w tym dniu wsiadać do samochodu ?
    Stosując się do Twoich zasad to nigdy by nie wykonał manewru. Chciałeś
    powiedzieć że Sąd i policjanci ?

    --
    Pozdrowienia

    k...@t...skonet.pl http://www.apotel.republika.pl
    GG# 2341870
    !!!Na newsy piszę całkowicie prywatnie!!!

  • 7. Data: 2002-02-27 00:35:30
    Od: "Andrzej Podenkiewicz" <k...@i...net.pl>

    Użytkownik "Amadea" <a...@2...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > takiej sytuacji X? Na dole decyzji jest adnotacja, ze w przypadku nie
    > uznania powyzszych ustalen, dalszych roszczen mozna dochodzic na drodze
    > sadowej. Co to znaczy?
    > Bede wdzieczna za wszelka pomoc

    Jak to co, zwlekanie i przeciąganie. Zawsze to trochę czasu (dużo czasu).
    Co za dziadoska firma !

  • 8. Data: 2002-02-27 19:05:11
    Od: "Leszek" <l...@m...icpnet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Podenkiewicz" <k...@i...net.pl> napisał w wiadomości

    > Stosując się do Twoich zasad to nigdy by nie wykonał manewru. Chciałeś
    > powiedzieć że Sąd i policjanci ?
    >
    > --
    > Pozdrowienia

    Moich zasad? Wystarczy poczytac kodeks drogowy w kwestii dotyczacej manewru
    skretu w lewo.To sa zasady dotyczace wszystkich.Ale skoro wiecie lepiej

    Leszek

  • 9. Data: 2002-02-27 22:20:36
    Od: "Andrzej Podenkiewicz" <k...@n...net.pl>

    > Moich zasad? Wystarczy poczytac kodeks drogowy w kwestii dotyczacej
    manewru
    > skretu w lewo.To sa zasady dotyczace wszystkich.Ale skoro wiecie lepiej
    Przepis z kodeksu:
    "
    Przecinanie się kierunków ruchu

    Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest
    obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
    nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z
    kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.

    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma
    pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której
    strony nadjeżdża.

    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków
    ruchu poza skrzyżowaniem.

    4. Kierującemu pojazdem zabrania się:

    1) wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma
    miejsca do kontynuowania jazdy,

    2) rozdzielania kolumny pieszych.

    Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych,
    jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
    pieszemu znajdującemu się na przejściu.

    2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię
    drogi, na którą wjeżdża.

    3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

    1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim,
    z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,

    2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w
    celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,

    3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

    4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę (ścieżkę) dla
    pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

    5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym
    ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów
    odbywa się po tej samej powierzchni.

    6. Kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy
    przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nie znajdującego się
    przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla
    pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest
    obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić
    pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje
    się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.

    7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej
    specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności
    ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej
    przejścia.

    Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów,
    jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
    rowerowi znajdującemu się na przejeździe.

    2. (skreślony)

    3. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę (ścieżkę) dla rowerów poza
    jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.

    4. Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla
    rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch
    jest kierowany.

    Art. 28. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz
    przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną
    ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie
    zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki
    ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów
    przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

    2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go
    zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy
    urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

    3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

    1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd,
    jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało
    zakończone,

    2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma
    miejsca do kontynuowania jazdy,

    3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,

    4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli
    wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego
    kierunku ruchu.

    4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest
    obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe,
    ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

    5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m,
    który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na
    przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na
    przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić
    czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

    6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory
    tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu
    tramwajowego, na którym ruch jest kierowany. "

  • 10. Data: 2002-02-27 22:25:48
    Od: "Andrzej Podenkiewicz" <k...@n...net.pl>

> [...]
    manewru
    > skretu w lewo.To sa zasady dotyczace wszystkich.Ale skoro wiecie lepiej

    I dla Y
    "
    Wyprzedzanie

    Art. 24. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić
    się w szczególności czy:

    1) ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez
    utrudnienia komukolwiek ruchu,

    2) kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania,

    3) kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował
    zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa
    ruchu. "