  • 1. Data: 2004-12-02 10:36:07
    Temat: Wypadek komunikacyjny, Art. 177. § 1, Sądy, Ustalenie winnych.
    Od: "Wiesław" <y...@g...pl>

    Witam wszystkich serdecznie,
    chciałbym prosić o opinię na temat mojego wypadku komunikacyjnego, bo
    przyznam szczerze, że całkowicie zagubiłem się w trybach naszej
    sprawiedliwości.

    Na początku kwietnia br. miałem wypadek komunikacyjny. Prowadziłem motocykl,
    miałem pasażerkę, podczas manewru wyprzedzania, wyprzedzane auto gwałtownie
    skręciło w lewo przecinając mój kurs. Krótka charakterystyka okoliczności za
    i przeciw:
    + jechaliśmy w 2 motocykle, więc oprócz mnie mam 2 świadków zdarzenia (np. na
    nie użycie kierunkowskazów)
    + samochód został (bezprawnie?) usunięty z miejsca wypadku przez przybyłego
    na miejsce męża kierującej auto
    + samochód miał przyciemnione tylne lampy, kierunkowskazy, szyby (założę się,
    że metodą spray)
    - możliwe, że zderzenie miało miejsce już na linii ciągłej
    Efekt końcowy &#8211; ja uszkodzenie ciała powyżej 7 dni, moja dziewczyna poniżej.

    Wypadek miał miejsce w innym mieście, niż mieszkam, więc zeznania świadków i
    ekspertyzy &#8211; wszystko to trwało mniej więcej do listopada, kiedy dostałem
    wyrok zaoczny, skazujący kierującą samochodem z Art. 177. § 1. na karę
    grzywny.
    Pamiętając wykłady z prawa, wiedziałem że wyrok nie jest prawomocny.
    Jakie było moje zdziwienie, gdy dostałem wezwanie od mojego dzielnicowego w
    sprawie przesłuchania mnie w formie oskarżonego o uszkodzenie ciała poniżej 7
    dni mojej pasażerki. Policjant prowadzący moją sprawę, tłumaczył mi, że
    kierującą samochodem zajęła się grupa dochodzeniowa, ponieważ ona jest
    oskarżona z kodeksu karnego, a ja z kodeksu wykroczeń, i dlatego on prowadzi
    tylko mój wątek sprawy, i prawdopodobnie skieruje ją do sądu.

    Powoli zaczynam się gubić &#8211; dwie sprawy sądowe o to samo zdarzenie &#8211; czy
    normalne? W uzasadnieniu policjanta &#8211; tak, ponieważ rzeczoznawca (z kolejnego
    miasta odległego o ok. 100km) ocenił wypadek następująco, kierująca nie
    zachowała należytej ostrożności przy manewrze, ja natomiast miałem 86km/h w
    momencie zderzenia czyli przekroczyłem dopuszczalną prędkość o 26km.
    Tu moja uwaga &#8211; nie widziałem oczywiście opinii rzeczoznawcy, ale ośmielam
    się wątpić w jego wycenę mojej prędkości &#8211; imo zarówno moje uszkodzenia, jak
    i motocykla (Japonia typu chopper) nie wskazują na tak wysoką prędkość.
    Teraz przejdźmy do winy. Gdy mamy stłuczkę, wzywamy policję i z reguły wiemy
    kto jest winny, i czyje oc będzie użyte. Tutaj nie mam pojęcia, jak ma się
    rozwiązać ten problem &#8211; bo jeżeli kierująca i ja będziemy mieli sprawę to czy
    będzie tu miała zastosowanie logika matematyczna? (Ja zostanę uniewinniony,
    ona zostanie winna to jej wina &#8211; itd.).

    Już wiem, że kierująca odwołała się od wyroku zaocznego, i pod koniec
    miesiąca odbędzie się normalna sprawa przeciwko niej, będziemy świadkami.
    Kilka pytań:
    Jak będzie wyglądać mniej więcej taka sprawa, ile może trwać, ile posiedzeń
    sądu może być?
    Przeczytałem, że mogę wystąpić do sądu o zwrot kosztów podróży &#8211; czy działa
    to też na samochód, czy np. tylko na PKP 2 kl?
    Co wg. Was mogę zrobić aby zwiększyć szansę na korzystne dla mnie orzeczenie?
    (chodzi mi oczywiście o konkrety, np. zwrócić się do sądu o udostępnienie mi
    opinii rzeczoznawcy &#8211; czy mam takie prawo jako świadek /na razie/, itd.)
    Czy naprawdę będę miał oddzielną sprawę przeciwko mnie z kodeksu wykroczeń i
    jak to się ma do ustalenia winnego wypadku?

    Przepraszam za dość długiego posta, ale chciałem dosyć szczegółowo nakreślić
    obraz sprawy, będę bardzo wdzięczny za wszystkie wypowiedzi na ten temat.

    pozdrawiam
    Wiesław aka prm William 'Wie$' Yelito

  • 2. Data: 2004-12-02 17:14:11
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik "Wiesław" <y...@g...pl> napisał w wiadomości
    > + samochód miał przyciemnione tylne lampy, kierunkowskazy, szyby (założę
    się,
    > że metodą spray)
    czy jesteś w stanie jakkolwiek to ustalić? Jakieś dowody?

    > - możliwe, że zderzenie miało miejsce już na linii ciągłej
    możliwe, czy było - nam możesz się przyznać :)

    > Efekt końcowy &#8211; ja uszkodzenie ciała powyżej 7 dni, moja dziewczyna
    poniżej.
    dziewczyna, rozumiem, że pasażerka - podchodzi to pod osobę najbliższą (choć
    może się mylę)

    > Powoli zaczynam się gubić &#8211; dwie sprawy sądowe o to samo zdarzenie
    &#8211; czy to
    > normalne?
    tak, będzie dwóch winnych zdarzenia - tzn. ty będziesz współsprawcą (w
    jakimś stopniu) - o ile naturalnie uda się udowodnić nadmierną prędkość czy
    linię ciągłą.
    Najgorzej chyba by było, gdyby wykazano jedynie nadmierną prędkość
    motocykla - sprawczyni (główna) mogła by się powołać na zasadę "zaufania"
    (art.4 ustawy prawo o ruchu drogowym) do innych uczestników ruchu - może
    argumentować, że skoro ona jechała z max. dopuszczalną prędkością, to
    motocykl nie miał się prawa znaleźć po jej lewej stronie, więc się
    przyczyniłeś do zdarzenia.

> [...]
    > zachowała należytej ostrożności przy manewrze, ja natomiast miałem 86km/h
    > momencie zderzenia czyli przekroczyłem dopuszczalną prędkość o 26km.
    koniecznie przejrzyj opinię, gdyż z doświadczenia wiem, że czasami taka
    opinia jest na poziomie fizyki ze szkoły podstawowej.

> [...]
    uszkodzenia, jak
    > i motocykla (Japonia typu chopper) nie wskazują na tak wysoką prędkość.
    takie masz odczucie, czy potrafisz jakoś to uzasadnić - takie pytanie
    zadałby ci zapewne Sąd.

> [...]
    > będzie tu miała zastosowanie logika matematyczna? (Ja zostanę
    uniewinniony,
    > ona zostanie winna to jej wina &#8211; itd.).
    Ustal, czy obydwie sprawy toczą się w tej samej sprawie - zauważ, że u
    ciebie wykroczenie, u kierującej samochodem - przestępstwo - raczej nie o to
    samo. Dokładnie ustal która sprawa o co.

    jak ustalisz, to rzuć na grupę, chętnie postaram się pomóc
    p.
    W,

  • 3. Data: 2004-12-02 17:25:06
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Wirtualna napisał(a) w wiadomości

    [ciach ..]

    Wasze rozważania są całkiem bezsensowne.
    Jak wynika z postu jest opinia biegłego z zakresu ruchu drogowego.
    Z faktu iż została osakrzona ta kobieta i nasz gość wynika że według biegłego
    obie te osoby przyczyniły się do zaistniałego wypadku.
    Jednak skoro obrażeń ciała (powyżej 7 dni) doznał tylko nasz gość nie mógłbyć
    oskarżony o przestępstwo, więc całkiem logicznie osakrżono go o wykroczenie (co
    najmniej przkroczenie predkości). To ze zostnie on sakazny za wykorczenie nie ma
    wpływu na winę pani, lecz co najwyżej na wymiar kary.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-12-02 18:40:54
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > Jak wynika z postu jest opinia biegłego z zakresu ruchu drogowego.
    > Z faktu iż została osakrzona ta kobieta i nasz gość wynika że według
    > Jednak skoro obrażeń ciała (powyżej 7 dni) doznał tylko nasz gość nie

    Bingo.

    Pzdr
    Leszek

  • 5. Data: 2004-12-03 04:53:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Wirtualna wrote:

    > tak, będzie dwóch winnych zdarzenia - tzn. ty będziesz współsprawcą (w
    > jakimś stopniu) - o ile naturalnie uda się udowodnić nadmierną prędkość czy
    > linię ciągłą.

    A co masz do linii ciągłej? Linii ciągłej tylko nie wolno przekraczać -
    to nie jest zakaz wyprzedzania, wbrew temu co różni ignoranci twierdzą.

> [...]
    > argumentować, że skoro ona jechała z max. dopuszczalną prędkością, to
    > motocykl nie miał się prawa znaleźć po jej lewej stronie, więc się

    A to już totalna bzdura. Primo: liczniki mogą przekłamywać. Secundo:
    zasada ograniczonego zaufania nie zwalnia z konieczności uprzedzania o
    manewrze (kierunkowskazy) oraz upewniania się, czy manewr nie spowoduje
    utrudnienia/zagrożenia (lusterka jej ukradli?) Tertio: wspomniana zasada
    ograniczonego zaufania nie pozwala na ignorowanie rzeczywistości. Jeśli
    widać zbliżający się pojazd, to mimo poruszania się z maksymalną
    dozwoloną prędkością nie masz prawa potraktować teog pojazdu jako
    fatamorgany.

  • 6. Data: 2004-12-03 06:14:16
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Jeśli
    > widać zbliżający się pojazd, to mimo poruszania się z maksymalną
    > dozwoloną prędkością nie masz prawa potraktować teog pojazdu jako
    > fatamorgany.

    nie rozumiesz zasady ograniczonego zaufania

    KG

  • 7. Data: 2004-12-03 06:54:12
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > nie rozumiesz zasady ograniczonego zaufania

    Jakby ją stosowac na 100% to lepiej nie wychodzic z domu.

  • 8. Data: 2004-12-03 08:02:47
    Od: "Grzegorz Kruk, Ph.D." <g...@t...pl>

    wiadomości news:coorg5$daq$1@news2.ipartners.pl...

    > A co masz do linii ciągłej? Linii ciągłej tylko nie wolno przekraczać -
    > to nie jest zakaz wyprzedzania, wbrew temu co różni ignoranci twierdzą.

    Pan Troll Lawa wyprzedza górą i nie przekracza linii ciągłej.
    Ewentualnie dołem, ponieważ to jest pan maluśkiewicz i porusza się w łupince
    od orzecha na kołach.

    Sluchajcie tego genialnego prawnika.

  • 9. Data: 2004-12-03 08:42:28
    Od: "Wiesław" <y...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Johnson <j...@a...pl.nospam> napisał(a):
    > użytkownik Wirtualna napisał(a) w wiadomości
    Przede wszystkim dziękuję Wam za wypowiedzi.

> [...]
    nie m
    > wpływu na winę pani, lecz co najwyżej na wymiar kary.
    Dokładnie, kierująca samochodem została oskarżona z Art. 177. § 1 o
    spowodowanie u mnie obrażeń pow. 7 dni a u mojej dziewczyny pon. 7 dni. Mi
    policjant mówił, że ja będę pozwany do sądu z kodeksu wykroczeń o
    spowodowanie obrażeń ciała pon. 7 dni u mojej pasażerki.
    Czyli jak rozumiem z Waszych wypowiedzi - to jest normalny tok przy ustalonej
    przez biegłego współwinie? Jeżeli sytuacja by była np. klarowna - to
    oskarżona by była tylko strona potencjalnie winna?
    No i jeszcze nie do końca jestem pewien jak będzie z uznaniem winnego
    spowodowania wypadku /ubezpieczenie/, tak jak wspominałem na początku -
    matematyka procesowa?

    A przy okazji bo to się przewinęło gdzieś dalej w dyskusji - szosa była
    szeroka, wyprzedzałem nie przekraczając osi jezdni, do samochodów miałem
    odstęp ca 1,5-2m, ale imo to nie ma znaczenia.

    pozdrawiam serdecznie
    Wiesław aka prm William 'Wie$' Yelito

  • 10. Data: 2004-12-03 13:41:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam wrote:

    > nie rozumiesz zasady ograniczonego zaufania

    No popatrz... To twierdzisz, że jednak należy traktować jako fatamorganę?