  • 1. Data: 2011-02-06 22:34:20
    Temat: Wymóg przedstawienia/oddania paragonu?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy zgodne z prawem jest warunkowanie przedstawieniem/oddaniem
    paragonu zwrotu pieniędzy za niezrealizowaną usługę, w sytuacji gdy
    przyczyna niezrealizowania leży po stronie sprzedawcy, a fakt zawarcia
    umowy/opłacenia jest bez wątpliwości udokumentowany innymi dowodami?

    No dobrze, skonkretyzuję - chodzi o bilety do teatru, przedstawienie
    odwołane, bilety do teatru X sprzedaje kasa teatru X i nikt inny.

    Z podobnej beczki - jakie kwity powinienem oddać/dostać, jeśli z
    takich czy innych powodów oddaję towar i dostaję zwrot pieniędzy za
    JEDNĄ Z WIELU pozycji na paragonie?

    MJ

  • 2. Data: 2011-02-07 13:14:21
    Temat: Re: Wymóg przedstawienia/oddania paragonu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

> [...]
    > przyczyna niezrealizowania leży po stronie sprzedawcy, a fakt zawarcia
    > umowy/opłacenia jest bez wątpliwości udokumentowany innymi dowodami?

    IMVHO nie, o ile jesteś w stanie wykazać *tę* *konkretną* usługę.
    Jeśli usługa jest "nieoznaczona", widzę problem.

    > No dobrze, skonkretyzuję - chodzi o bilety do teatru, przedstawienie
    > odwołane, bilety do teatru X sprzedaje kasa teatru X i nikt inny.

    Popatrz tak.
    Jeśli bilet był na miejsce nr 45 i to pamiętasz lub wynika
    jasno z "kwitu" (np. było w lub wynika z treści opisu przelewu,
    w tym automatycznego), to wskazując iż dowód zapłaty dotyczy
    biletu na miejsce nr 45 powinieneś dostać pieniądze z powrotem.
    Za pokwitowaniem odebrania wpłaty *za bilet na miejsce 45*.
    I jeszcze dopisałbym Ci (na miejscu wystawcy) w roli ostrzeżenia
    (za podanie nieprawdziwych danych) kilka groźnych paragrafów z KK :)
    (wyłudzenie i oszustwo).
    Jak chcesz pieniędzy za *JAKIŚ* (nieoznaczony) bilet, to sorry,
    nie jesteś w stanie zapewnić że ktoś inny nie przyniesie tego
    właśnie biletu. Z żądaniem zwrotu zapłaty.

    > Z podobnej beczki - jakie kwity powinienem oddać/dostać, jeśli z
    > takich czy innych powodów oddaję towar i dostaję zwrot pieniędzy za
    > JEDNĄ Z WIELU pozycji na paragonie?

    IMHO od powodu zależy, czy kopię paragonu z prośbą o adnotację
    że oryginał zwracasz (ze wskazaniem co zwrócono a co zostało)
    powinieneś przynieść w zębach, czy też możesz wymagać od
    sprzedawcy ("czegoś" na potwierdzenie) :)
    Np. przy "konsumenckiej niezgodności" sprzedawca odpowiada
    za towar, więc to on powinien wydać *jakiś* dowód na zakup
    pozostałego towaru, ale przy "konsumenckim odstąpieniu
    od sprzedaży na odległość" zapisano że "strony powinny
    sobie wszystko (!) zwrócić", więc to Twój interes aby dostać
    kopię na resztę (i jak wysyłkowo, to już na własny koszt
    dosłanie *po* zwrocie, wraz ze "zwrotem" kończą się obowiązki
    sprzedawcy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-02-07 13:20:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > nie jesteś w stanie zapewnić że ktoś inny nie przyniesie tego
    > właśnie biletu. Z żądaniem zwrotu zapłaty.

    Nie rozumiem. To JA mam w ręku ten bilet na miejsce 45 i chcę go
    zwrócić, a kasa domaga się przedstawienia paragonu.

    MJ

  • 4. Data: 2011-02-07 14:44:41
    Od: MW <w...@g...pl>

    > Nie rozumiem. To JA mam w ręku ten bilet na miejsce 45 i chcę go
    > zwrócić, a kasa domaga się przedstawienia paragonu.
    >
    > MJ

    Nie wiem czy to ma jakiekolwiek umocowanie w prawie ale w podobnym
    przypadku osobnik z kasy powiedział: "A skąd ja mam wiedzieć że ten
    przedmiot Pan u nas zakupił a nie komuś ukradł? Dlatego potrzebuję
    potwierdzenie kupna."

    p,M

  • 5. Data: 2011-02-07 14:49:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-07 15:44, MW pisze:

> [...]
    > przypadku osobnik z kasy powiedział: "A skąd ja mam wiedzieć że ten
    > przedmiot Pan u nas zakupił a nie komuś ukradł? Dlatego potrzebuję

    A jak ukradł wraz z paragonem?

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-02-07 14:54:22
    Od: MW <w...@g...pl>

    W dniu 2011-02-07 15:49, Liwiusz pisze:

    > A jak ukradł wraz z paragonem?

    A to trzeba by się pana w kasie zapytać.

    p,M

  • 7. Data: 2011-02-08 03:40:04
    Od: "KomisarzRyba" <c...@N...COM>

    IMHO lepiej, jak Pan Kluska pokombinować z podatkiem VAT

    Pozdrawiam, M.

    Pozdrawiam, M.

  • 8. Data: 2011-02-08 18:25:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

    > Nie rozumiem. To JA mam w ręku ten bilet na miejsce 45

    A to przepraszam, nie zrozumiałem.
    W takim układzie nie widzę podstaw do odmowy.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-02-08 22:31:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > A to przepraszam, nie zrozumiałem.
    > W takim układzie nie widzę podstaw do odmowy.

    To jak bedziesz kiedyś w kinie/teatrze/filharmonii/operetce/whatever
    przeczytaj wywieszkę przy kasie. Uniwersalne to raczej jest... 8-)

    MJ

  • 10. Data: 2011-02-09 10:10:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Feb 2011, Michal Jankowski wrote:

    > To jak bedziesz kiedyś w kinie/teatrze/filharmonii/operetce/whatever
    > przeczytaj wywieszkę przy kasie. Uniwersalne to raczej jest... 8-)

    :)
    Zaraz, a to oni zwracają pieniądze na podstawie paragonu? :D

    Bo jak nie...
    ...to jest ten sam układ, co w przypadku usiłowania np. zwrotu towaru
    z okazji "konsumenckiej niezgodności z umową".
    Sam na początku byłem zdania, że skoro rozporządzenie nie daje prawa
    do "zniknięcia" paragonu (a ściślej - cofnięcia wykazanego na nim
    VATu), to "paragon musi być".
    Ale AFAIR nie tylko komentarze, ale również któryś sąd zwrócił był
    uwagę na to, że lex superior prior derogat legi posteriori - rozpo-
    rządzenie nie może uchylać ustawy.

    SKORO więc prawo do zwrotu nienależnej zapłaty wynika z ustawy, to
    fakt że minister wydający jakieś rozporządzenie przeoczył konieczność
    regulacji takiego przypadku nie może uchylać owego prawa.

    Sprzedawca (tu: biletu) ma prawo zadbać o "inne dowody" w myśl
    art.180 Ordynacji, zaś Kodeks Cywilny w art.462 daje dostatecznie
    szerokie kompetencje dłużnikowi (tu: mającemu zwrócić pieniadze
    za bilet), aby mógł zażądać dostatecznie "twardych" dowodów, w tym
    okazania dokumentów pozwalających sporządzić imienny dokument
    wypłaty zwrotu wartości biletu.
    "Albo Pan się wylegitymuje i podpisze, albo pójdzie Pan sobie do
    sądu - a i tak dostanę Pańskie dane celem zaspokojenia roszczeń
    US do okazania dowodów" jest IMO w tym przypadku prawidłowe.
    Ale odmowa zwrotu pieniędzy "bo Pan nie ma paragonu" już
    niekoniecznie.

    pzdr, Gotfryd