  • 1. Data: 2011-02-06 15:02:16
    Temat: kursy wideo o komercyjnych programach a prawo
    Od: "Pawel" <l...@o...pl>

    Witam

    Chcę napisać wideo kurs o dajmy na to programie MS-Office i go sprzedawać.
    Wiele jest takich kursów w internecie. Czy to jest legalne od tak? Czy
    potrzebuję jakąś zgodę w tym przypadku firmy Microsoft?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-02-06 15:32:20
    Temat: Re: kursy wideo o komercyjnych programach a prawo
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 06.02.2011 16:02, Pawel pisze:
> [...]
    > Wiele jest takich kursów w internecie. Czy to jest legalne od tak? Czy
    > potrzebuję jakąś zgodę w tym przypadku firmy Microsoft?

    Pomijając kwestię "napisać" i "kurs wideo" (ROTFL) to czy do utworzenia
    kursu składania komputerów potrzebujesz zgody producenta komponentów?

  • 3. Data: 2011-02-07 17:19:36
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    wiadomości news:4d4ebed4$1@news.home.net.pl...

    > Pomijając kwestię "napisać" i "kurs wideo" (ROTFL) to czy do utworzenia
    > kursu składania komputerów potrzebujesz zgody producenta komponentów?

    IMHO nie jest to takie oczywiste.
    O ile standard IBM PC jest standardem otwartym - kazdy sobie moze skladac
    pecety, produkowac dyski czy pamieci, o tyle komercyjne oprogramowanie takie
    nie jest otwarte i podlega roznym bzdurnym przepisom licencyjnym...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2011-02-07 17:24:52
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    wiadomości news:4d4ebed4$1@news.home.net.pl...

    > kursu składania komputerów potrzebujesz zgody producenta komponentów?

    Poza tym komputer, czy jego podzespol, gdy go legalnie nabedziesz staje sie
    Twoja wlasnoscia - mozesz sobie z nim robic niemalze wszystko co chcesz - w
    tym montowac i wymontowywac pod czujnym okiem kamery. Program natomiast nie
    staje sie Twoj - nabywasz tylko licencje na jego uzywanie - a ta moze
    zawierac rozne ograniczenia.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-02-07 17:30:11
    Od: "Pawel" <l...@o...pl>

    > Pomijając kwestię "napisać" i "kurs wideo" (ROTFL) to czy do utworzenia
    > kursu składania komputerów potrzebujesz zgody producenta komponentów?

    A jest ktoś w stanie nakierować na jakąś podstawę prawną, co bym mógł więcej
    poczytać. Próbowałem szukać informacji i natknąłem sie na wiele aspektów
    powiązanych jak prawo do cytatu, nowe dzieło jako opracowanie innego dzieła,
    dzieło inspirowane innym dziełem itp, ale ciągle mam wrażenie, że jest jakiś
    bardziej bezpośredni przepis. Bardzo proszę o pomoc.

  • 6. Data: 2011-02-07 19:17:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.02.2011 18:19, SDD pisze:

> [...]
    > pecety, produkowac dyski czy pamieci, o tyle komercyjne oprogramowanie takie
    > nie jest otwarte i podlega roznym bzdurnym przepisom licencyjnym...

    No i co z tego? Przecież on nie będzie jakoś tego oprogramowania
    rozpowszechniał - tylko jego opis.

    Poza tym w PA masz art. 29 (przytaczanie urywków utworów we własnym
    utworze w zakresie nauczania, podpada pod ust.1, czyli bez
    wynagrodzenia) - i to o ile uznamy np. zrzut ekranu za fragment "utworu"
    pod tytułem "program", a IMHO układ okienek utworem nie jest, ponieważ
    nie dość, że jest w pewnym zakresie zmienny to jeszcze podlega pewnym
    konwencjom.

    Swoją szosą kiedyś mikrosyf chciał zawłaszczyć sobie w ogóle koncepcję
    pulpitu graficznego, okienek, przycisków itepe, ale sąd wysłał ich na
    drzewo banany prostować ;) (pomijam taki detal, że od razu Apple zaczęło
    marudzić, że to Microsoft ich pomysł zerżnął ;) )

    Inna sprawa, że tego typu kursów jest na tony i wątpię, żeby był z tego
    jakiś sensowny zysk ;)

  • 7. Data: 2011-02-07 20:11:28
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    wiadomości news:4d504502$1@news.home.net.pl...

    > No i co z tego? Przecież on nie będzie jakoś tego oprogramowania
    > rozpowszechniał - tylko jego opis.

    Hmmmm - czy tylko opis?
    Skoro to maja byc kursy wideo, to nie tylko opis, ale i wizerunek - screeny,
    filmiki avi ze "scapturowanym" ekranem, etc.

    Wezmy na ten przyklad, ze bedzie chcial zrobic taki kurs wideo obslugi
    Microsoft Office w wersji "Home and Student" - w zalozeniu mogacej byc
    wykorzystywana tylko w celach niekomercyjnych. I co - wykorzysta screeny itd
    z tej wersji w celu opracowania komercyjnego kursu wideo.... Nie naruszy tym
    samym licencji?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2011-02-07 22:27:11
    Od: "Pawel" <l...@o...pl>

    > Hmmmm - czy tylko opis?
    > Skoro to maja byc kursy wideo, to nie tylko opis, ale i wizerunek -
    > screeny, filmiki avi ze "scapturowanym" ekranem, etc.

    A jak sie zmienia sytuacja gdy video kurs dotyczy nie programu(w sensie
    wizualnym, okienkowym), a jakiejś biblioteki do tworzenia programów.
    Prezentuję jak taką bibliotekę można używać i robię to w taki sposób, że
    piszę program przy użyciu danej biblioteki no i oczywiście wszystko jest
    nagrane z komentarzem ustnym:) Ponadto: czy ma znaczenie czy dana biblioteka
    jest darmowa czy płatna? A co z bibliotekami które są w dwóch opcjach -
    darnowej(do użytku np nie komercyjnego), i płatnej - do użytku komercyjnego.
    Czy ciągle mogę o takiej bibliotece pisać? Czy zakup licencji na użytkowanie
    owej biblioteki coś zmienia. Co jeżeli biblioteka jest na jakiejś licencji z
    grupy wolnego oprogramowania( GPL ).

    Pozdrawiam i dziękuję za dotychczasowe zainteresowanie tematem