  • 1. Data: 2007-01-07 10:56:10
    Temat: Wyłudzenie (oszustwo?)
    Od: "Rafi" <robby99@WYPIERNICZ_TOwp.pl>

    Witam.

    Proszę o poradę.
    Sytuacja następująca:
    - wygrałem aukcję internetową (towar to elementy komputerowe),
    - wpłaciłem pieniądze na konto (243zł),
    - sprzedający wysyła towar przesyłką wartościową,
    - po otworzeniu przesyłki towar okazuje się niesprawny, widać gołym okiem,
    że "ktoś w tym grzebał lutownicą",
    - kontakt ze sprzedawcą utrudniony (nie odbiera telefonu, w mailach wypiera
    się, że wysyłał niesprawny towar),
    - sprzedający sugeruje, że to wina poczty (przesyłka była nienaruszona),
    usuwa z opisu strony swoje zapewnienia o uczciwości (dane do innego serwisu
    aukcyjnego, na którym ma same pozytywy),
    - sugeruje moją winę, informuje, że posiada bardzo dokładne zdjęcia towaru
    przed wysyłką (choć na stronie aukcji były tylko małe i słabej jakości
    fotki, chyba z telefonu) i świadków pakowania,
    - przesyłka na kopercie ma inny adres (ulicę) niż podany wcześniej adres
    zamieszkania,

    Ja ze swojej strony posiadam notatkę sporządzoną w obecności listonosza, że
    paczka była w stanie nienaruszonym, ale mam watpliwości co do jej zawartości
    (wymienione wcześniej ślady ingerencji sugerujące wadliwy towar).

    Będę obserwował działania delikwenta na serwisach aukcyjnych i ostrzegał
    potencjalnych kontrahentów oszusta o potencjalnym zagrożeniu.

    W pierwszej kolejności mam zamiar złożyć zawiadomienie o popełnieniu
    przestępstwa na policji (m.in. z powodu niepewności danych adresowych
    oszusta).
    Co robić dalej? Czekać na postępowanie policji, czy udać się do adwokata.
    Jak to się robi dalej...?

    Proszę o informacje. Wiem, że to nie są wielkie sumy, ale jak nikt nie
    będzie reagował to nigdy nie wypleni się złodziejstwa, które opanowało m.in.
    internet.

    Pozdrawiam
    Rafi

  • 2. Data: 2007-01-07 14:41:17
    Temat: Re: Wyłudzenie (oszustwo?)
    Od: "CiepliX" <c...@g...pl>

    Twoją rolą będzie udowodnić że kupiłeś towar niezgodny z umową. Zachowaj
    więc zdjęcia z aukcji itp. Sprawa jest jednak trudna i może potrwać. Gdyby
    chciano Cię zbyć na policji (częsta sprawa) zarządaj by na piśmie dali ci
    informację dlaczego - dadzą spokój i przyjmą zeznania.

    M.

  • 3. Data: 2007-01-07 15:16:29
    Od: "loli" <S...@w...pl>

    I jezeli to allegro, to mozesz odzyskac pieniadze po
    pojscu na policje.

  • 4. Data: 2007-01-07 15:17:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafi" <robby99@WYPIERNICZ_TOwp.pl> napisał w wiadomości

    > W pierwszej kolejności mam zamiar złożyć zawiadomienie o popełnieniu
    > przestępstwa na policji (m.in. z powodu niepewności danych adresowych
    > oszusta).

    Przejrzyj archiwum i spróbuj dotrzeć do innych osób, które od delikwenta coś
    kupiły. Często tak jest, że osoby te wystawiają nawet pozytywne komentarze
    bocjac sie odwetowca i przekonane, że nie ma i tak możliwości udowodnienia winy
    niesolidnemu kontachentowi. 2-3 takich oszukanych, to bardzo silna poszlaka, że
    gość działa celowo.

    W miarę możliwości zabezpiecz zarówno zawartość przesyłki jak i opakowanie przed
    naruszeniem śladów. Wiem, ze pewnie już kilka osób to miało w rękach, ale niech
    przyhnajmniej kolejne tego nie macają. Wóż to wszystko do worka foliowego.

    Zarchiwizuj treść aukcji oraz treść maili od sprzedającgo.

    I teraz z tym całym nabojem udaj się do najblizszej Ci jednostki Policji.

    > Co robić dalej? Czekać na postępowanie policji, czy udać się do adwokata. Jak
    > to się robi dalej...?

    Czekać na postępowanie karne.

  • 5. Data: 2007-01-07 15:25:28
    Od: "CiepliX" <c...@g...pl>

    >I jezeli to allegro, to mozesz odzyskac pieniadze po
    > pojscu na policje.
    To w wypadku gdy towaru by nie otrzymał. Fikcyjny program Ochrony
    Kupujących - w praktyce rzadko wypłacaja (niejedna dyskusja na cafe allegro
    była o tym).

  • 6. Data: 2007-01-07 18:47:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "loli" <S...@w...pl> napisał w wiadomości
    >I jezeli to allegro, to mozesz odzyskac pieniadze po
    > pojscu na policje.

    Co zresztą jest moim zdaniem jedną z głupszych rzeczy w tym portalu. Samo
    pójście na Policję i złożenie zawiadomienia ni jest żadnym wyznacznikiem
    sytuacji prawnej. Równie dobrze może w tym wypadku nie dojść do żadnego
    przestępstwa, a zaświadczenie o złożeniu zawiadomienia Policja wystawi. Napędza
    to tylko głupiej roboty Policji, bo muszą dodatkowo wydawać postanowienia o
    odmowie wszczęcia postępowania w oczywistych przypadkach.

  • 7. Data: 2007-01-09 16:53:13
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Dostałeś rady co robić, a ja dodam jeszcze jedną.

    Rafi napisał(a) :
    > Będę obserwował działania delikwenta na serwisach aukcyjnych i ostrzegał
    > potencjalnych kontrahentów oszusta o potencjalnym zagrożeniu.

    Nie pisz do jego klientów! Alledrogo takie listy nazywa "spamem
    rozsyłany za pomocą poczty Allegro"! Zawieszą Ci konto.
    Przerabiałem to.
    Allegro czerpie zyski ze sprzedaży. Nie leży w jego interesie
    usuwanie sprzedawców. Niestety w ten sposób chronią też interesy
    oszustów i złodziei kosztem kupujących. Ale co to ich obchodzi.

    Zbyszek
    PGP key: 0xA10BD502
    !! Z konta na Onecie listy wychodzą i dochodzą tylko w 60% !!

  • 8. Data: 2007-01-11 16:45:03
    Od: "Rafi" <robby99@WYPIERNICZ_TOwp.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:eo0h6l$hhj$1@opal.futuro.pl...
> [...]
    > sprzedawców. Niestety w ten sposób chronią też interesy oszustów i
    > złodziei kosztem kupujących. Ale co to ich obchodzi.

    Dziękuję za porady.
    W tej chwili sytuacja wygląda tak, że sprzedający (po moim oświadczeniu, że
    kieruję sprawę na drogę prawną)
    przyznał, że moduły nie należały jednak do niego i ich nie sprawdzał itp.
    itd.
    Teraz mam zamiar odesłaćsłać je do sprzedawcy jako reklamację.
    Zobaczymy co powie. W razie czego udokumentowałem stan modułów pamięci i
    zznaczyłem je plobmami (stickers), żeby nie było wątpliwości, że to te same.

    Pozdrawiam
    Rafi