  • 1. Data: 2002-01-14 14:20:38
    Temat: Wydziedziczenie
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Czy wydziedziczac mozna "na swoje widzimisie" czy robi sie to sadownie i
    musza byc spelnione jakies warunki?

    --
    Janusz 'Kali' Kaliszczak........mailto:k...@w...pl mailto:k...@w...pl
    "Za pieniądze kupisz dobrego psa, ale nie kupisz za nie merdania jego

  • 2. Data: 2002-01-14 14:32:46
    Temat: Odp: Wydziedziczenie
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@p...onet.pl>

    > Czy wydziedziczac mozna "na swoje widzimisie" czy robi sie to sadownie i
    > musza byc spelnione jakies warunki?
    Robi sie to w testamencie. Aby bylo skuteczne musza byc spelnione konkretne
    warunki.
    Uwaga! Nalezy odroznic nmiewymienienie osoby w testamencie (skutkuje tym, ze
    ma prawo do zachowku) a wydziedziczenie (nie ma prawa do zachowku).

    www.kodeks.wirt.pl/kc/

    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:

    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z zasadami
    współżycia społecznego;

    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo rażącej
    obrazy czci;

    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Art. 1009. Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku powinna
    wynikać z treści testamentu.

    Art. 1010. § 1. Spadkodawca nie może wydziedziczyć uprawnionego do zachowku,
    jeżeli mu przebaczył.

    § 2. Jeżeli w chwili przebaczenia spadkodawca nie miał zdolności do
    czynności prawnych, przebaczenie jest skuteczne, gdy nastąpiło z
    dostatecznym rozeznaniem.

    --
    ---------Wiesława Zaleska---------------------------------------
    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***

  • 3. Data: 2002-01-14 14:35:33
    Temat: Re: Odp: Wydziedziczenie
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    A co w sytuacji jezeli ja i ojciec (ojczym) dziedziczylismy po Mamie,
    ale ja nie bylem wymieniony w testamencie i domagam sie teraz zachowku,
    to czy (pomimo obowiazku oddania mi zachowku) ma prawo mnie na tej
    podstawie wydziedziczyc ?

  • 4. Data: 2002-01-14 14:44:08
    Temat: Odp: Odp: Wydziedziczenie
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > ale ja nie bylem wymieniony w testamencie i domagam sie teraz zachowku,
    > to czy (pomimo obowiazku oddania mi zachowku) ma prawo mnie na tej
    na podstawie ze domagasz sie swojego????? To sie raczej pod nic z w/w nie da
    podciagnac, nie sadzisz? Jask napisze w testamencie 'wydziedziczam bo chcial
    swojego zachowku" tpo sedzia pewnie bedzie mial ubaw:) a ty bedziesz mial
    kolejny zachowek:)

  • 5. Data: 2002-01-14 17:17:39
    Temat: Re: Wydziedziczenie
    Od: "Marcus" <m...@p...com>

> [...]
    > rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    >
    > 1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z

    Czy to znaczy że nie możemy swobodnie dysponować własnym majątkiem? Mam na
    myśli to co się z nim stanie po naszej śmierci?

    Marcus

  • 6. Data: 2002-01-15 06:19:15
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    Marcus wrote:

    > zasadami
    >
    > Czy to znaczy że nie możemy swobodnie dysponować własnym majątkiem? Mam na
    > myśli to co się z nim stanie po naszej śmierci?
    >
    > Marcus

    Wlasnie po to jest zachowek, zeby przy swobodzie testowania jaka jets w
    naszym prawie zabezpieczyc byt spadkobiercow ustawowych...

  • 7. Data: 2002-01-15 06:21:26
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    > Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    > rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:

    Rodzicow???

    Czyli po mojej Mamie oprucz niej uprawnieni sa do zachowku jej rodzice ?
    tzn. moja Babcia w tym momencie ?

    Jezeli to prawda to wspaniale, bo w ten sposob rozwiazaly by sie jej
    problemy materialne nawet bez naszej pomocy.

    O ile dowiedzialem sie od adwokata, to Babcia nie ma prawa roscic do
    zachowku, ale skoro pisze w tym Art. , ze 'rodzice', to moze jednak sie
    myli ?

  • 8. Data: 2002-01-15 08:05:49
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@p...onet.pl>

    "Janusz 'Kali' Kaliszczak" <k...@w...pl> oświadczył/a:...

> [...]
    >
    > O ile dowiedzialem sie od adwokata, to Babcia nie ma prawa roscic do
    > zachowku, ale skoro pisze w tym Art. , ze 'rodzice', to moze jednak sie

    Dawałam link do kc? www.kodeks.wirt.pl/kc/ o spadkach Ksiega4. Wystarczy
    poczytac...
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. Jednakże
    część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta
    całości spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy,
    który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis
    ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy
    jego małżonek, rodzice i rodzeństwo.

    oraz

    Art. 991. § 1. Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby
    powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest trwale
    niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie
    trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy
    dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego
    udziału (zachowek).

    czyli adwokat ma racje >:)
    a jesli Babcia ma problemy, to IMHO kochane wnuki moglyby pomoc z wlasnej
    woli >:)

  • 9. Data: 2002-01-15 08:29:41
    Temat: Re: Odp: Odp: Wydziedziczenie
    Od: Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl>

    "Wiesława Zaleska" wrote:
    > czyli adwokat ma racje >:)
    > a jesli Babcia ma problemy, to IMHO kochane wnuki moglyby pomoc z wlasnej
    > woli >:)

    Spokojnie.. mu bardzo chetnie pomozemy, tym bardziej ze Babcia jest pod
    reka :) anie np. na drugim koncu poslki.
    ale skoro juz dzialamy to sie zastanawialismy czy przypadkiem nie nalezy
    sie tez cos jej oddzielnie.

  • 10. Data: 2002-01-15 11:50:53
    Od: "Marcus" <m...@p...com>

    Użytkownik Janusz 'Kali' Kaliszczak <k...@w...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@w...pl...
    > Wlasnie po to jest zachowek, zeby przy swobodzie testowania jaka jets w
    > naszym prawie zabezpieczyc byt spadkobiercow ustawowych...

    Czy to znaczy, że nie mogę zapisać w swoim testamencie że cały swój WŁASNY
    majątek przekazuję po śmierci np. na schronisko dla kotów zamiast dla
    rodziny? Czy taki zapis nie zostałby wykonany?

    Marcus